Cyfrowa transformacja to hasło powtarzane setki razy podczas różnego rodzaju konferencji IT. Prelegenci wygłaszają te same formułki, a znudzeni słuchacze ziewają, wpatrując się w ekrany swoich smartfonów, a co bardziej niecierpliwi po prostu opuszczają salę. Jednak organizatorzy tegorocznych „Wiosennych Spotkań S4E” pokazali, że wydarzenie poświęcone, wydawałoby się, wyeksploatowanej do granic możliwości tematyce wcale nie musi być nudne.

Punkt wyjścia stanowiła konstatacja, że wielu przedsiębiorców gubi się w natłoku nowych pojęć związanych z informatyką. Ostatnio dyskusje poświęcone innowacjom w branży IT zostały zdominowane przez blockchain, sztuczną inteligencję czy Big Data. Nie zawsze ma to jednak swoje biznesowe podstawy.

– Obserwując rynek, odnoszę wrażenie, że technologie podążają innymi torami aniżeli działania ich obecnych lub potencjalnych użytkowników. Innymi słowy trendy lansowane przez kreatorów nie zawsze idą w parze z potrzebami klientów – mówi Paweł Piętka, CEO S4E.

Co zrobić, aby umiejętnie połączyć czasami rozbieżne interesy? Rolą dystrybutora VAD w zmieniającym się środowisku jest kształtowanie postaw partnerów w taki sposób, aby potrafili stosunkowo szybko reagować na zachodzące zmiany.

– To ludzie prowadzą projekty, a nie maszyny. Nie możemy ślepo podążać za najmodniejszymi tendencjami – tłumaczy Paweł Piętka.

Co ważne, rewolucja technologiczna ma też ujemne strony, na które zwrócił uwagę Dariusz Okrasa, szef kanału partnerskiego Dell EMC. Konsumenci pozostawiający swoje dane w wielu miejscach stają się przedmiotem manipulacji. Z kolei 60 proc. pracowników wykonuje czynności służbowe poza wyznaczonymi godzinami pracy. Ale to nie koniec kłopotów.

– Od kiedy upowszechniły się smartfony, nasz czas skupienia się na jednej czynności skrócił się z 12 do 8 sekund – dodaje Dariusz Okrasa.
 
Rolą producenta w procesie transformacji jest dostarczanie innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą przechowywać, zabezpieczać dane czy nimi zarządzać. W ciągu ostatnich trzech lat Dell Technologies przeznaczył na ten cel 12,7 mld dol.

Prof. Piotr Płoszajski z SGH uważa, że rewolucja cyfrowa przyczyniła się przede wszystkim do powstania wielu banalnych rozwiązań, takich jak setki bliźniaczo podobnych aplikacji służących do odnajdywania parkingów czy zamawiania wizyt u fryzjerów.
 
– Przewagi technologiczne oparte na cyfrowych rozwiązaniach są najłatwiejsze do skopiowania, co pokazuje chociażby przykład płyty CD. Natomiast nie da się skopiować relacji z klientami, marki czy kultury organizacyjnej. Transformacja cyfrowa dla ambitnych, zaawansowanych firm staje się koncepcją nie jutra, ale dnia wczorajszego – podsumowuje Piotr Płoszajski.

 

Xiaomi, chmura, VAD

S4E od 2016 r. należy do grupy kapitałowej ABC Data, która kontroluje jedną czwartą polskiego rynku dystrybucji i wzmacnia swoją pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Broadliner po zakupie VAD-a zamierza „mocniej” zaistnieć w segmencie zaawansowanych rozwiązań, które będą odgrywać ważną rolę w procesie transformacji, a przy okazji zapewnią resellerom wyższe marże.

– Próbowaliśmy realizować dystrybucję z wartością dodaną, bazując na produktach z własnej oferty. To się nie udało. Przejście z roli broadlinera do VAD-a nie jest łatwe, zresztą podobnie jak proces odwrotny. Dlatego zdecydowaliśmy się na przejęcie S4E, jednocześnie pozwalając tej firmie, aby podążała własną drogą – zapewnia Andrzej Kuźniak, wiceprezes ABC Data.

Firma duże nadzieje pokłada nie tylko w dystrybucji z wartością dodaną. Poza wprowadzaniem do portfolio nowych marek, jak np. Xiaomi, ABC Data planuje ekspansję w segmencie usług chmurowych.

– Rodzimi przedsiębiorcy sceptycznie podchodzą do cloud computingu. Z ubiegłorocznych danych wynika, że zaledwie 8 proc. polskich firm przechowuje dane w chmurze. ABC Data oraz S4E stoją przed wyzwaniem, jak przekonać pozostałe 90 proc. klientów do nowego modelu usługowego – podkreśla Andrzej Kuźniak.