Liczba lat w branży komputerowej: od 1992 r., momentu przejścia do Przedsiębiorstwa Handlowego „Ab”

Wiek: 31 lat

Wykształcenie: 3 lata na Wydziale Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Wrocławskiej, 3 lata na Wydziale Marketingu i Zarządzania na tej samej uczelni

Przeciętna dzienna liczba godzin w pracy: nie mniej niż 9, w cięższych okresach więcej, oprócz tego dużo pracuje w domu

Ulubiony napój:
Margerita

Ulubiony sposób relaksu:
jazda konna w górach

Marka używanego samochodu: Jeep Grand Cherokee

Najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenie w domu:
grill na tarasie ­ – w pierwszej wersji był komputer (składak z procesorem Pentium II), ale z nim, jak powiedział, przeważnie sobie radzi

Przedsiębiorstwo Handlowe „Ab” to podmiot, który jeszcze w 1998 r. miał postać prawną działalności gospodarczej zarejestrowanej na osobę fizyczną. Nie jest to sytuacja często spotykana w przypadku tak dużych przedsiębiorstw, niemniej przez 8 lat absolutnie nie przeszkadzała
w rozwoju firmy. A Ryszard Turkiewicz z pewnością miał w tym swój bardzo duży udział…

Ubiegły rok to dla „Ab” okres z pewnością burzliwy, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przede wszystkim, jak powiedział szef, firma zdążyła się „zadomowić” w nowej siedzibie (wybudowanej z własnych środków), do której przeniosła się w 1997 roku. Zaowocowało to m.in. powiększeniem powierzchni magazynowej. A znaczenia dalszych wydarzeń trudno nie zauważyć. Podstawowe ­ to oczywiście znalezienie inwestora, który wyłożył 6,8 mln dolarów. Poszukiwanie kapitału trwało wprawdzie ponad 1,5 roku, jednak sfinalizowanie całej operacji nastąpiło dopiero pod koniec ubiegłego roku. Powstał nowy podmiot prawny, AB SA, który przejął wszystkie zobowiązania od Przedsiębiorstwa Handlowego „Ab” (działalności gospodarczej). Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na wdrożenie MFG/PRO ­ systemu komputerowego, tego samego, którego wdrożenie zakończyło w 1998 roku JTT Computer. Pomniejsze sukcesy „Ab” to nowe produkty w ofercie, które mają prowadzić do stworzenia oferty charakterystycznej dla „broadlinerów” ­ obejmującej pełny zakres produktów.

„Ab” najbardziej różni się od innych dystrybutorów, wielkością zatrudnienia i rozbudowaną strukturą oddziałową. ­ – To kwestia pewnej koncepcji: skupienia się na małych firmach ­ – mówi Ryszard Turkiewicz. – Takich klientów trzeba obsłużyć i przyciągnąć bardzo wielu, żeby uzyskać wysoki obrót. ­ Duża liczba małych rachunków gwarantuje bezpieczeństwo. Z drugiej strony generuje koszty i musimy znaleźć rozsądny kompromis między jednym a drugim.

Właśnie zdrowy rozsądek, unikanie myślenia schematami to sposób, na który powołuje się Ryszard Turkiewicz, w odpowiedzi na pytanie o źródło sukcesu. Są to zdania oczywiste, ale nie ma książki, z
której można by się tego nauczyć. Jako najważniejsze podaje jednak jasno sprecyzowany i realny cel oraz determinację w dążeniu do niego.

Swoją karierę w „Ab” (w 1992 roku), wtedy jeszcze czteroosobowej firmie handlującej dyskietkami, Ryszard Turkiewicz zaczął jako handlowiec. Szybko zaczął zajmować się również innymi sprawami,
m.in. budowaniem struktury pracowników. Nie awansował więc do góry, tylko tworzył stanowiska swoich podwładnych. Tak skutecznie, że teraz ma ich około 155. Jeszcze jedno: Ryszard Turkiewicz należy do najmłodszych członków listy „Postaci Rynku IT’98” ­ ma 31 lat (młodszy jest jedynie Tomasz Czechowicz).