Ryszard Turkiewicz
Wyróżniony za odmienną wizję skutecznej dystrybucji produktów IT i znaczący wpływ na obecną pozycję AB SA nowego podmiotu z 7 milionami dolarów na koncie.
Liczba lat w branży komputerowej: od 1992 r., momentu przejścia do Przedsiębiorstwa Handlowego „Ab”
Wiek: 31 lat
Wykształcenie: 3 lata na Wydziale Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Wrocławskiej, 3 lata na Wydziale Marketingu i Zarządzania na tej samej uczelni
Przeciętna dzienna liczba godzin w pracy: nie mniej niż 9, w cięższych okresach więcej, oprócz tego dużo pracuje w domu
Ulubiony napój: Margerita
Ulubiony sposób relaksu: jazda konna w górach
Marka używanego samochodu: Jeep Grand Cherokee
Najbardziej zaawansowane technologicznie urządzenie w domu: grill na tarasie – w pierwszej wersji był komputer (składak z procesorem Pentium II), ale z nim, jak powiedział, przeważnie sobie radzi
Przedsiębiorstwo Handlowe „Ab” to podmiot, który jeszcze w 1998 r. miał postać prawną działalności gospodarczej zarejestrowanej na osobę fizyczną. Nie jest to sytuacja często spotykana w przypadku tak dużych przedsiębiorstw, niemniej przez 8 lat absolutnie nie przeszkadzała
w rozwoju firmy. A Ryszard Turkiewicz z pewnością miał w tym swój bardzo duży udział…
Ubiegły rok to dla „Ab” okres z pewnością burzliwy, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przede wszystkim, jak powiedział szef, firma zdążyła się „zadomowić” w nowej siedzibie (wybudowanej z własnych środków), do której przeniosła się w 1997 roku. Zaowocowało to m.in. powiększeniem powierzchni magazynowej. A znaczenia dalszych wydarzeń trudno nie zauważyć. Podstawowe to oczywiście znalezienie inwestora, który wyłożył 6,8 mln dolarów. Poszukiwanie kapitału trwało wprawdzie ponad 1,5 roku, jednak sfinalizowanie całej operacji nastąpiło dopiero pod koniec ubiegłego roku. Powstał nowy podmiot prawny, AB SA, który przejął wszystkie zobowiązania od Przedsiębiorstwa Handlowego „Ab” (działalności gospodarczej). Pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na wdrożenie MFG/PRO systemu komputerowego, tego samego, którego wdrożenie zakończyło w 1998 roku JTT Computer. Pomniejsze sukcesy „Ab” to nowe produkty w ofercie, które mają prowadzić do stworzenia oferty charakterystycznej dla „broadlinerów” obejmującej pełny zakres produktów.
„Ab” najbardziej różni się od innych dystrybutorów, wielkością zatrudnienia i rozbudowaną strukturą oddziałową. – To kwestia pewnej koncepcji: skupienia się na małych firmach – mówi Ryszard Turkiewicz. – Takich klientów trzeba obsłużyć i przyciągnąć bardzo wielu, żeby uzyskać wysoki obrót. Duża liczba małych rachunków gwarantuje bezpieczeństwo. Z drugiej strony generuje koszty i musimy znaleźć rozsądny kompromis między jednym a drugim.
Właśnie zdrowy rozsądek, unikanie myślenia schematami to sposób, na który powołuje się Ryszard Turkiewicz, w odpowiedzi na pytanie o źródło sukcesu. Są to zdania oczywiste, ale nie ma książki, z
której można by się tego nauczyć. Jako najważniejsze podaje jednak jasno sprecyzowany i realny cel oraz determinację w dążeniu do niego.
Swoją karierę w „Ab” (w 1992 roku), wtedy jeszcze czteroosobowej firmie handlującej dyskietkami, Ryszard Turkiewicz zaczął jako handlowiec. Szybko zaczął zajmować się również innymi sprawami,
m.in. budowaniem struktury pracowników. Nie awansował więc do góry, tylko tworzył stanowiska swoich podwładnych. Tak skutecznie, że teraz ma ich około 155. Jeszcze jedno: Ryszard Turkiewicz należy do najmłodszych członków listy „Postaci Rynku IT’98” ma 31 lat (młodszy jest jedynie Tomasz Czechowicz).
Podobne artykuły
Biznes ma uwzględniać realia
CRN Polska rozmawia z Radosławem Pruchnikiem, general managerem w RRC Poland, nagrodzonym przez redakcję CRN Polska tytułem Postać Rynku IT, o bolączkach branży oraz o tym, jak dystrybutor radził sobie w czasie spowolnienia gospodarczego.
Wbrew kryzysowi
Popyt na dyski zewnętrzne rośnie w 2009 r. bardzo szybko, ale prawdziwy boom na te urządzenia jeszcze przed nami. Klienci najchętniej wybierają napędy o pojemności 320 i 500 GB. Wprawdzie wciąż najważniejszym kryterium wyboru jest cena, ale coraz częściej liczy się wzornictwo oraz dodatkowe funkcje związane z ochroną danych lub ich archiwizowaniem.
Stawiamy na małe, średnie i… polskie
CRN Polska rozmawia z Sylwestrem Grzebieniem, dyrektorem handlowym Fujitsu Technology Solutions, o rozwoju sprzedaży produktów z wartością dodaną i budowie kanału sprzedaży opartego przede wszystkim na małych i średnich polskich firmach IT.