12 mld dol. z monitoringu wideo

Do 2023 r. w firmach będzie działało 348 mln kamer do monitoringu. Systemy te wygenerują przychody z usług o wartości 12 mld dol. – prognozuje ABI Re–search. Jednym z czynników wzrostu będzie przejście użytkowników z systemów analogowych na cyfrowe, wyposażone w funkcje analityczne.

W ocenie analityków sukces dostawców w dużej mierze zależy od zdolności do tworzenia specjalistycznych rozwiązań przeznaczonych do konkretnych zastosowań. Takie usługi są kluczowe dla zwiększania rentowności, dlatego dostawcy koncentrują się na kompleksowych rozwiązaniach nadzoru, obejmujących wszystko: od komponentów przez urządzenia po analitykę i działanie w modelu Video Surveillance as a Service (VSaaS).

Jak tłumaczy ABI Research, VSaaS pojawił się na rynku, gdy marże spadały z powodu konkurencji chińskich marek, a producenci szukali nowych sposobów na zarobek.

Źródło: ABI Research

Nowy szczyt sprzedaży monitorów

Na październik przesunął się sezonowy szczyt zakupowy monitorów do PC w dystrybucji – wynika z ustaleń Contextu. W Polsce w ub.r. w tym okresie przychody ze sprzedaży tych wspomnianych urządzeń były o 6,6 proc. wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy w listopadzie – o 3,8 proc. Październik okazał się lepszy dla dystrybutorów wyświetlaczy do PC w większości krajów Europy Zachodniej (+22 proc.). Po trzech dobrych kwartałach 2018 r. większe zakupy w IV kw. ub.r. generowały głównie monitory biznesowe i gamingowe. W listopadzie nastąpiło jednak spowolnienie, co wynikało ze sprzedaży tańszych wyświetlaczy biznesowych: ponad 20 proc. stanowiły modele low-end w cenie poniżej 100 euro (ok. 430 zł).

Obroty na modelach konsumenckich wzrosły o 6 proc. To mniej, niż oczekiwano, a bilans wyszedł na plus tylko dzięki monitorom dla graczy. Szczególne zainteresowanie wśród nich wzbudziły zakrzywione panele, których cena spadła przeciętnie o 17 proc., do 240 euro (ok. 1030 zł).

W sumie sprzedaż monitorów w zachodnioeuropejskiej dystrybucji wzrosła w październiku i listopadzie ub.r. o 16 proc. rok do roku.

Źródło: Context

 

Gwarancja i ubezpieczenia w modelu „as a Service”

Główną zaletą używania sprzętu w modelu „as a Service” jest zdaniem nabywców możliwość zakupu większej liczby akcesoriów, bo koszty są rozłożone w czasie (54 proc.). Cenią sobie oni także przewidywalność wydatków (49 proc.) i szybszy dostęp do najnowszych technologii (34 proc.). Inne wskazane plusy to możliwość dostarczenia urządzeń bezpośrednio pracownikom, gdziekolwiek się znajdują, oraz zdjęcie z barków działu IT problemu wycofania czy utylizacji sprzętu po zakończeniu jego cyklu życia – wynika z badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii przez Opinion Matters dla Panasonica.

Wśród respondentów były m.in. firmy używające wzmacnianych urządzeń. Okazało się, że w przypadku takich laptopów i tabletów ich wymiana następuje zwykle co 2–3 lata. Zatem umową „as a Service” najlepiej zainteresować klienta pod koniec tego okresu.

Badanie wykazało też, że świadomość oferty usługowej bazującej na sprzęcie jest niska – 69 proc. ku-
pujących nie wiedziało, jakie firmy dostarczają rozwiązanie w modelu „as a Service”. Spośród standardowych elementów oferty nabywców najbardziej interesowała 3-letnia gwarancja na
sprzęt. Natomiast wśród istotnych opcji użytkownicy najczęściej wymieniali: ubezpieczenie, poszerzoną gwarancję, akcesoria oraz specjalistyczne aplikacje.

Źródło: Panasonic Business

 

Chmura przebiła  tradycyjne IT

Przychody ze sprzedaży infrastruktury chmurowej po raz pierwszy przekroczyły obroty generowane na tradycyjnym IT. Stało się to w III kw. 2018 r. – ustaliło IDC. Dane obejmują serwery, macierze i przełączniki ethernetowe wdrażane na potrzeby infrastruktury chmurowej, zarówno publicznej jak i prywatnej. Wzrost sprzedaży w przypadku tych urządzeń wyniósł 47,2 proc. rok do roku, co daje sumę 16,8 mld dol. w skali światowej.

Oznacza to, że przychody ze sprzedaży produktów zaliczanych do infrastruktury IT związanej z cloud computingiem osiągnęły 50,9 proc. udziału w łącznych obrotach sprzętem IT (rok wcześniej – 43,6 proc.). W całym 2018 r. w ocenie analityków najbardziej zwiększyły się inwestycje w platformy obliczeniowe (+59,1 proc.), a najmniej – w przełączniki (+18,5 proc.) i storage (20,4 proc.).

W przypadku tradycyjnej infrastruktury IT, niezwiązanej z chmurą, również odnotowano wyraźny wzrost sprzedaży w III kw. ub.r. (+14,8 proc.). Cały rok powinien zamknąć się rezultatem o 12,3 proc. wyższym. Wynika to z faktu, że opisywany rynek znajduje się obecnie w fazie wymiany sprzętu. Rok 2019 ma być pod tym względem mniej korzystny dla sprzedawców. Generalnie udział tradycyjnego sprzętu IT do wykorzystania lokalnie w całym rynku IT ma się zmniejszyć w 2022 r. do 42,2 proc.

Źródło: IDC

 

Najszybciej rosnący rynek konsumencki

W 2018 r. na świecie sprzedano prawie 110 mln inteligentnych urządzeń domowych wartych w sumie 17 mld dol. Oznacza to duży wzrost zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym – odpowiednio o 39 proc. i 28 proc. w porównaniu z wynikami z 2017 r.

Smart home jest najszybciej rosnącym rynkiem elektroniki konsumenckiej – podkreślają analitycy. Jako główne czynniki rozwoju wskazują dążenie do poprawy bezpieczeństwa i oszczędności w zużyciu energii. Największą kategorią smart home są produkty z dziedziny bezpieczeństwa i monitoringu (kamery, wideodomofony, inteligentne zamki i czujniki), stanowiące ponad 60 proc. sprzedanych urządzeń. Co więcej, cechuje je również najwyższy poziom średnich cen. W 2018 r. ta grupa wygenerowała sprzedaż na poziomie ok. 10 mld dol., a dostawy mają rosnąć. Do 2022 r. co najmniej 7 proc. gospodarstw domowych na świecie będzie miało zainstalowane co najmniej jedno inteligentne urządzenie zabezpieczające.

Inteligentna kontrola klimatyzacji to numer 2 w rankingach (15-proc. wzrost, ilościowo). Według analityków jest to najczęściej pierwsze kupowane przez konsumentów rozwiązanie smart home, z uwagi na niską cenę i korzyści. Natomiast inteligentne zasilanie i oświetlenie ma ok. 10 proc. udziału w tym segmencie, ale sprzedaż w tym przypadku rośnie najszybciej, ze względu na niskie ceny i łatwość zastosowań. Inteligentne głośniki (w tym badaniu nie uwzględniono ich w ogólnym bilansie) wydają się produktem, który stanowi siłę napędową rynku smart home. W 2018 r. sprzedano ponad 50 mln takich urządzeń (+91 proc. rok do roku), w 2022 r. liczba ta ma się podwoić. Z kolei w regionie EMEA sprzedaż urządzeń inteligentnego domu będzie zwiększać się co roku średnio o 19,2 proc., do 193,2 mln szt. w 2022 r. – prognozuje IDC.

Źródło: Futuresource Consulting, IDC