Rynek pracy bez granic
Rośnie znaczenie pracowników transgranicznych w branży IT. Jak wynika z danych Gartnera, już blisko 60 proc. firm IT zatrudnia specjalistów zza granicy, którzy pracują wyłącznie zdalnie. Liczba ta w ciągu ostatnich trzech latach podwoiła się.

Polacy wyraźnie ustępują kilku innym nacjom.
Kim jest pracownik transgraniczny? To osoba, która świadczy pracę wykonując swoje obowiązki zdalnie z innego kraju. Moda na zatrudnianie ludzi z niemal całego świata ciągle rośnie. Zgodnie z wynikami wspomnianego badania, 27 proc. ankietowanych liderów z firm, które jeszcze tego nie robią, rozważa zatrudnianie pracowników IT zza granicy. A warto dodać, że Gartner, na potrzeby badania, uwzględnił tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Tymczasem to powszechne, że pracownicy IT, przynajmniej w Polsce, mają własną działalność gospodarczą i współpracują dla zagranicznych korporacji na zasadach B2B, w związku z czym takich specjalistów może być sporo więcej.
– Retencja, czyli zdolność organizacji do zatrzymania pracowników oraz pozyskiwania nowych talentów, jest dziś jednym z priorytetów dyrektorów generalnych. Tę zmianę przyspieszyła pandemia. To, co jeszcze niedawno było wyjątkiem, dziś staje się powszechne – mówi Gabriela Vogel, pełniąca w Gartnerze funkcję Senior Director Executive Leadership.
Głównym powodem tej sytuacji jest zapotrzebowanie na specjalistów oraz nowe podejście do organizacji. W przypadku dyrektorów generalnych i kadry kierowniczej wyższego szczebla, myślenie o ludziach, celach i produktywności przechodzi właśnie sporą zmianę. Liderzy kładą coraz większy nacisk na zatrudnienie i zatrzymanie pracowników w firmie. W związku z tym, aby pozyskiwać największe talenty, muszą decydować się na nowe formy zatrudniania specjalistów oraz przedefiniować stare podejście do tworzenia i rozwijania organizacji.
Również w kraju nad Wisłą
Choć nie ma jeszcze oficjalnych badań dotyczących liczby polskich firm zatrudniających specjalistów IT świadczących pracę spoza kraju, to ten trend widać również na naszym podwórku.
– Współpracujemy ze specjalistami z różnych miejsc świata, zarówno z osobami na stałe przebywającymi poza Polską, jak i tymi, które podjęły decyzję o przeprowadzce i czasowo mieszkają za granicą. W naszej branży praca zdalna nie jest novum. Wielu pracowników na stanowiskach technicznych oraz pokrewnych funkcjonowało u nas w ten sposób jeszcze na długo przed pandemią. Zwiększanie obszaru poszukiwań specjalistów o nowe, zagraniczne rynki jest dla nas więc całkowicie naturalne – tłumaczy Katarzyna Szałajko-Paszkiewicz, Head of Talent Acquisition w Boldare.
Dodaje, że pozyskiwanie talentów z innych krajów to dla firm przede wszystkim szansa na poszerzenie kompetencji technologicznych, ale także na zwiększenie skali działania. Współpraca z ambasadorami, którzy na stałe mieszkają poza krajem, pozwala lepiej zrozumieć lokalny rynek i „dopasować” do niego działania biznesowe.
Z drugiej strony analitycy podkreślają, że dziś od geografii ważniejsza jest technologia.
– Lokalizacja miejsca pracy nie ma takiego znaczenia, rynek jest globalny i konkurencja na rynku pracy nie dotyczy miejsca, a technologii. W konsekwencji jedne kraje tracą swoje talenty na rzecz innych, sektor publiczny traci pracowników na rzecz prywatnego, a sytuacja dotyczy właściwie każdej branży. Liderzy biznesowi i IT zatrudniają pracowników z tych rynków, na których mają największą przewagę konkurencyjną – tłumaczy Gabriela Vogel.
Wśród ankietowanych przez Gartnera firm, które zatrudniają pracowników spoza kraju, stanowią już oni 19 proc. załogi IT.
Podobne artykuły
Kincentric: rynek pracy po nowemu
Po raz pierwszy od kilku lat zaangażowanie pracowników znalazło się na stabilnym poziomie. Czy to tylko iluzja?
Najpopularniejsze stanowiska pracy IT
Niektóre stanowiska pracy IT cieszą się wyjątkową popularnością. Do tego grona można zaliczyć między innymi zawód programisty lub analityka baz danych. Wzrasta również popyt na stanowiska menadżerskie oraz specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem.
Zmiana pracy w IT: kiedy specjaliści się na nią decydują?
W branży IT wciąż to częściej specjaliści zmieniają pracę, niż praca zmienia ich.