W ocenie dostawców
w 2013 r. polscy klienci kupią więcej produktów z segmentu
gamingowego niż w 2012 r. Optymiści przewidują wzrost o ponad
30 proc., co przekłada się na spore pieniądze. – Sam rynek
akcesoriów jest wart obecnie ok. 20 mln zł, nie licząc marek
własnych dystrybutorów –
mówi Jakub Chrzanowski, Gaming Department Manager
w Impakcie.

Zdaniem wytwórców polscy użytkownicy będą wydawać więcej na
produkty gamingowe z kilku powodów. Po pierwsze nasycenie rynku jest
niskie. Polska ma 3 proc. udziału w światowym rynku gamingowym, co
stwarza potencjał do rozwoju. Po drugie średnia wieku graczy idzie w górę,
zatem rośnie ich siła nabywcza. Gry komputerowe przestały być domeną
nastolatków. Średni wiek gracza to ok. 30 lat, więc dysponuje on bardziej
zasobnym portfelem i może wydać więcej na rozrywkę. Co więcej, gracze
pasjonaci (zwani przez dostawców „hardcorowymi”) nie żałują pieniędzy na
nowości – gotowi są wydać kilka tysięcy złotych, aby mieć do
dyspozycji najnowsze i najlepsze komponenty czy sprzęt. Do wzrostu popytu
powinno przyczynić się także poszerzające się grono użytkowników, którzy bawią
się w gry wideo od czasu do czasu (gracze „casualowi”). Obie grupy mają
być zresztą coraz liczniejsze.

 

Komputery kontra konsole

Na rynku są dwie duże grupy produktów gamingowych
– komputery i konsole (oraz związane z nimi akcesoria
i komponenty). Zdaniem dostawców zwiększa się zainteresowanie konsolami,
głównie wśród graczy okazjonalnych, ponieważ sprzęt jest coraz tańszy,
a producenci promują rodzinne granie, do którego potrzebne są konsole oraz
akcesoria takie jak Kinect. Nadal jednak na polskim rynku gamingowym kupowany
jest głównie sprzęt PC.

Zdaniem resellerów

 

Mirosław Janic, właściciel, Fest Komputer, Złotoryja

Mam w ofercie desktopy dla graczy i od dobrych
kilku lat sprzedaję ich coraz mniej, podobnie zresztą jak innych desktopów.
Wydaje mi się, że to skutek popularności konsol. Spada także zainteresowanie
klientów komponentami gamingowymi. 
Czasem widać większe zainteresowanie tymi produktami, gdy na rynek
wejdzie nowa popularna gra, który wymaga mocniejszej karty.

 

Joanna Swędzikiewicz, współwłaścicielka, Elsan, Słupsk

Nie polecamy klientom laptopów dla graczy, bo sprzęt
stacjonarny ma lepsze parametry w stosunku do ceny. Gracze, którzy
u nas kupują, są zainteresowani desktopami, z tym że nie chodzi im
o gotowe urządzenia, ale składaki. Robimy je na zamówienie. Najczęściej
wybieraną marką komponentów jest Gigabyte. Sprzedaż sprzętu dla graczy jest nawet
trochę większa niż w zeszłym roku.

 

Mariusz Wołosewicz, handlowiec, LH Komputery, Białystok

Gracze wolą samodzielnie dobierać komponenty i używać
sprzętu stacjonarnego. Notebooki nazywane przez producentów gamingowymi nie
dorównują pod względem wydajności czy komfortu gry desktopom i nasi
klienci doskonale o tym wiedzą. Stąd zainteresowanie laptopami dla graczy
jest nikłe.

 

Michał Madela, handlowiec, Enter, Kalisz

Klienci praktycznie nie kupują notebooków gamingowych. Są
drogie, biorąc pod uwagę parametry. Nie zauważyłem także, aby w marketach
taki sprzęt miał większe wzięcie, nawet tam wybór jest skromny. Takich urządzeń
też nie sprzedajemy jednak w oszałamiających ilościach.
W 2012 r. zeszło chyba kilkanaście. Najczęściej używane komponenty do
gamingowych składaków to produkty Asusa i Gigabyte’a.

 

W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Samsunga
40 proc. respondentów zadeklarowało, że gra na różnego typu konsolach, 51 proc.
używa desktopów, a 67 proc. – laptopów, notebooków lub netbooków
mówi Sebastian Szklarz, NPC Product Manager w Samsung Electronics
(wyniki nie sumują się do 100, ponieważ część graczy używa różnego sprzętu).
Inne dane dają graczom konsolowym ok. 35 proc. udziału w polskim
rynku. Dostawcy przypuszczają, że będzie ich coraz więcej – prognozowany
przyszłoroczny wzrost w segmencie konsol to kilka procent.

– Widoczne jest większe
zainteresowanie konsolami, nawet kosztem wydajnych pecetów –
mówi Łukasz Tetkowski, Business Development
Manager z ABC Daty. – Te urządzenia stają się domowym centrum rozrywki,
służą nie tylko do grania.

Rosnącej popularności konsol ma sprzyjać także większa
liczba gier dostosowanych do tej platformy. Jeśli chodzi o komputery, to
powoli zainteresowanie przenosi się z maszyn biurkowych na laptopy, choć
nadal mają one niewielki udział – szacowany na kilka procent
– w sprzedaży notebooków na polskim rynku. Spora grupa nadal
preferuje desktopy, ze względu na możliwości rozbudowy. Gracze „hardcorowi”
wolą sami wyposażać swoje komputery, szukają więc raczej komponentów,
a nie gotowych maszyn.




Piotr Anioła

 

Country Product Manager w Asusie

Urządzenia dla graczy wyróżniają się najmocniejszymi
dostępnymi na rynku specyfikacjami. Ich ceny osiągają poziom około 6000
– 7000 zł.

Nowością Asusa będą modele
gamingowe z 14-calową matrycą, np. G46 z Windows 8. Z racji
mniejszego rozmiaru matrycy ich cena będzie niższa niż 15- czy 17-calowych
modeli. Liczymy, że wpłynie to na większą sprzedaż.




Łukasz Pękala

 

Sales and Marketing Agent w Gigabycie

Ze względu na korzystne ceny gracze coraz częściej wybierają
gotowe urządzenia, rezygnując z samodzielnego składania sprzętu, ale karta
graficzna jest elementem najczęściej wymienianym na nowszy model. Większość
użytkowników robi to samodzielnie. Sporą popularnością cieszą się myszy dla
graczy, duże, wygodne, o ergonomicznym kształcie. Po okresie zauroczenia
dużą liczbą przycisków klienci zaczynają doceniać ergonomię. Graczy jest coraz
więcej, co powoduje większą sprzedaż akcesoriów gamingowych. W tym
segmencie spodziewamy się wzrostu na poziomie 10 proc.




Jakub Chrzanowski

 

Gaming Department Manager w Impakcie

W 2012 r. po pewnej
stagnacji w pierwszych dwóch kwartałach obserwujemy spore ożywienie,
dlatego spodziewamy się wzrostu o około 20 proc. Ten rok jest dość
trudny dla branży IT, a sprzęt dla graczy to często dość znaczny wydatek,
więc śmiało można produkty te traktować jako dobra luksusowe. Z tego
powodu poprawa wyniku nie jest tak duża, jak zakładaliśmy na początku roku.
Prognozy na 2013 r. są bardziej optymistyczne, dlatego też i nasze
oczekiwania są wysokie – planujemy minimum 30-procentowy wzrost.

 

 

– Graczom używającym desktopów trudno zaproponować
markowe rozwiązanie, które w stu procentach spełniłoby ich wymagania

– mówi Anna Ostafin, Product Manager w HP. – Ta grupa najczęściej
preferuje komputery zbudowane według indywidualnych potrzeb i kryteriów,
gdzie wydajność i najnowsze rozwiązania są priorytetem.

Na rynku można zauważyć także inne zjawisko: coraz więcej
użytkowników gra na urządzeniach mobilnych (zwykłych telefonach,
smartphone’ach, tabletach) – według wspomnianych badań Samsunga mają one
65 proc. udziału wśród graczy. Na tym trendzie zyskują producenci sprzętu
mobilnego.

 

Na czym lubią grać

Jeśli chodzi
o komputery, to niektórzy dostawcy wskazują na popularność tańszych
urządzeń (od ok. 3,5 tys. zł) – wydajnych konfiguracji
notebooków, niekoniecznie z etykietką „dla graczy”, umożliwiających
uruchamianie wymagających gier. Jest to sprzęt z matrycami HD albo Full
HD, procesorami Intel Core i5 oraz i7 trzeciej generacji, szybkimi kartami
graficznymi (najlepiej z pamięcią 2 GB), pamięcią operacyjną
i dyskami o dużej pojemności (8 GB i więcej, HDD nawet do
1 TB). Jako najpopularniejszy model w tej grupie wymieniano
15,6-calowy IdeaPad Y580. Jeśli chodzi o Samsunga, popularne są laptopy
z serii 5 w rozmiarze 15,6 i 17 cali, wprowadzone do
sprzedaży w maju tego roku. Według dostawcy klientów zainteresowanych
grami oprócz wydajności zachęcą do zakupu takie cechy laptopa jak powłoka
antyrefleksyjna matrycy czy wysokiej jakości system audio (subwoofer,
technologia 3D).

Bardziej wymagający gracze wybierają serie gamingowe (od
ok. 6 tys. zł), jak 7G Gamer Samsunga. Fanów gier ma przyciągnąć
nowa generacja tych notebooków (Yellow 3D) z możliwością wyświetlania
obrazu trójwymiarowego. Z kolei według Piotra Anioły, country product
managera Asusa, popyt na sprzęt 3D spada. – W tym roku zauważyliśmy
słabnącą popularność modeli z panelem 3D i taki trend będzie
utrzymywał się zapewne w nadchodzącym 2013 roku –
mówi menedżer. Asus
stawia na kolejne serie laptopów dla graczy Republic of Gamers. Liczy na dobrą
sprzedaż 15,6- oraz 17,3-calowych modeli z układami Intel Core i7 trzeciej
generacji (przeważnie i7–3610QM), do 8 GB RAM-u oraz kartą graficzną nVidia
GeForce GTX 660M. Gracze przywiązują również wagę do oryginalnego wyglądu
sprzętu, dlatego Seria G ma design wzorowany na myśliwcach F-117.




Rafał Herman

 

Sales Manager w PowerSales International

Profesjonalne słuchawki
będą akcesorium, w które zechce się wyposażyć każdy gracz. Coraz więcej
z nich zwraca uwagę na jakość dźwięku. Słuchawki dla graczy mają dobry mikrofon,
ponieważ coraz częściej podczas rozgrywek prowadzone są rozmowy z innymi
grającymi. W naszym kraju ludzie oczekują niezłej jakości za rozsądną cenę
i w tym przedziale spodziewałbym się największych wzrostów sprzedaży.
Do tej pory bestsellerem na naszym rynku jest słuchawka Creative Fatal1ty
HS-800 za ok. 100 zł. Miesięcznie sprzedajemy kilka tysięcy sztuk
tego zestawu.

Łukasz Tetkowski

Business Development Manager w ABC Dacie, odpowiedzialny za
Gaming (konsole, akcesoria, gry)

Spodziewamy się zdecydowanego wzrostu sprzedaży sprzętu,
gier i akcesoriów dla graczy. Konsumenci coraz częściej kupują lepszy
sprzęt i go wymieniają. Z kolei wydawcy gier więcej inwestują
w rozwój, powstają coraz lepsze produkcje. W tym segmencie
przewidujemy wzrost ok. 35 proc. rok do roku. Wśród graczy
używających konsol od momentu pojawienia się sensora Kinect najbardziej
popularny jest Xbox 360 i powinien utrzymać tę pozycję do końca
2013 r. Rośnie udział notebooków. Ich parametry stają się coraz lepsze,
dzięki temu wypierają desktopy z rynku gamingowego. Przyszły rok
przyniesie także dynamiczne wzrosty w segmencie platform mobilnych,
w którym liderem jest Sony.

 
Konsole w zestawach

W przypadku konsol dominują dwie marki: Sony
i Microsoft. Od czasu wprowadzenia kontrolera Kinect, który umożliwia
zaangażowanie w zabawę całej rodziny, Popularność Xboksa 360 Microsoftu
wzrosła. Według dostawców Xbox 360 będzie miał wzięcie także w przyszłym
roku. Sony reprezentują urządzenia PlayStation3 oraz konsole przenośne PSP i Vita.
– W tym ostatnim przypadku widać wzrost sprzedaży starszych urządzeń
PSP, na co miało wpływ pojawienie się Vity w dużo wyższej cenie oraz
z dużo droższymi grami –
mówi Tomasz Kaźmierczyk, Product Manager
z Komputronika. Menedżer zauważa, że PS3 i Xbox 360 dobrze sprzedają
się razem z urządzeniami Move i Kinect. W zestawach klienci
oczekują także gier (4 tytuły w okresie świątecznym). Cena takich
popularnych w Komputroniku bundli to 1400 – 1500 zł. Dostawcy
nie wróżą natomiast większej popularności Nintendo w 2013 r. (zarówno
konsolom, jak i akcesoriom), które ma słabą promocję i nie potrafi
dotrzeć do polskich klientów.

 

Akcesoria dadzą przewagę

W przypadku akcesoriów
różne są preferencje graczy pasjonatów („hardcorowych”) i niedzielnych
(„casualowych”). Wśród klientów z pierwszej grupy według dostawców
popularna jest marka Razer, a także akcesoria Mad Catz (dawniej Saitek)
i SteelSeries, nieco mniejszy jest popyt na Roccat i CM Storm (marka
grupy Cooler Master). Zaangażowani gracze wybierają również droższe modele
myszy Logitecha i Microsoftu. Najpopularniejsze grupy produktowe to
myszki, podkładki, klawiatury i słuchawki. – Cena to drugorzędny
parametr, najważniejsza jest specyfikacja produktu, pozwalająca na osiągnięcie
przewagi nad przeciwnikami w sieci. Dla klientów liczy się ergonomia,
jakość produktu oraz mnogość opcji personalizacji – 
mówi Jakub
Chrzanowski z Impaktu. Poszukiwane są myszy z sensorem o coraz
większej czułości. Rośnie popularność klawiatur – klientów mają
zainteresować nowe modele z dotykowymi wyświetlaczami LCD. Ceny
resellerskie akcesoriów poszukiwanych przez graczy pasjonatów sięgają
400 zł w przypadku myszy, 500 zł dla klawiatur
i 700 zł dla słuchawek. Raczej nie kupują oni jednak tego typu
produktów w sklepach stacjonarnych. – Głównym kanałem sprzedaży jest
Internet, gdzie gracze szukają najlepszej ceny już i tak drogiego sprzętu
– 
informuje Jakub Chrzanowski.

Z kolei dla graczy
„niedzielnych” nie osiągi, lecz cena liczy się najbardziej. Ci klienci chętnie
kupują w marketach i sieciach detalicznych. Według Impaktu popularne
są akcesoria Mad Catz i SpeedLink oraz akcesoria do konsol, takie jak pady, kierownice, słuchawki,
ładowarki, przewody. Ceny produktów ze średniej i wyższej półki zaczynają
się od kilkudziesięciu złotych. W tym roku popularne są akcesoria
Natec Genesis (myszy i klawiatury), które wyróżnia niska cena,
nieprzekraczająca 50 zł (dla klienta końcowego).

Nie wszystko jest chętnie
kupowane – spada np. zainteresowanie kierownicami, nie ma boomu na
akcesoria do konsoli mobilnej PS Vita, ponieważ gracze „niedzielni” preferujący
urządzenia przenośne bawią się przy użyciu tabletów i smartphone’ów.
Rynkowi gracze nie wróżą także większej popularności konsolom Nintendo.

Z kolei PowerSales
International, przedstawiciel marki Creative w Polsce, prognozuje
ponadprzeciętny wzrost sprzedaży (czyli przekraczający 30 proc.) słuchawek
dla graczy, także tych droższych, za 300 – 400 zł.




Tomasz Kaźmierczyk

 

Product Manager w Komputroniku

W porównaniu z 2011 r. wartość sprzedaży konsol
zwiększyła się o ok. 30 proc. W przyszłym roku również
spodziewam się wzrostu, ale jego zakres trudno przewidzieć, m.in. ze względu na
sytuację gospodarczą. Zakładając, że kurs euro będzie stabilny, sprzedaż
powinna rosnąć w tempie dwucyfrowym, będzie wyższa niż tegoroczna,
niemniej dokładne oszacowanie wzrostu jest trudne ze względu na wspomniane już
czynniki zewnętrzne wpływające na sprzedaż. Jeśli pojawią się zapowiadane od
dawna nowe modele konsol, wolumen sprzedaży może być większy, ale niekoniecznie
przełoży się to na przychody, ponieważ starsze wersje będą wyprzedawane po
niższych cenach. 




Zbigniew Mądry

 

Dyrektor Handlowy i członek zarządu AB

Ostatnio dynamicznie rośnie sprzedaż słuchawek.
Najpopularniejszy jest model Creative HS 800 Fatal1ty za ok. 120 zł.
W 2013 roku można spodziewać się większego zainteresowania słuchawkami
z wyższej półki. Następuje przejście konsumentów z przedziału
cenowego 69 – 99 zł do 129 – 189 zł. Droższe modele
odbierają klientów dostawcom głośników 5.1, których wcześniej używali gracze.
Jeśli chodzi o pozostałe akcesoria, to na szczególną uwagę zasługują pady
(przewodowe i bezprzewodowe) do Xboksa i komputerów. W AB
stanowią one 80 proc. sprzedaży akcesoriów gamingowych Microsoftu. W związku
z rosnącym zainteresowaniem Xboksem Microsoft przewiduje znaczący wzrost
sprzedaży padów w IV kwartale 2012 r. i w przyszłym roku.

 

Widzimy coraz większe zainteresowanie modelami
z wyższych półek. Ich cena może wydawać się wysoka, ale pozostaje
w bardzo dobrym stosunku do jakości. Właśnie tego oczekują użytkownicy
– 
przekonuje Rafał Herman, Sales Manager w PowerSales
International. Z danych firmy wynika, że najczęściej kupowany jest model
za ok. 100 zł. Ze względu na rosnącą popularność konsol klienci
zdaniem menedżera będą poszukiwać słuchawek uniwersalnych (do PC
i konsol). Zainteresowaniem powinny cieszyć się np. modele
z oprogramowaniem do kalibracji dźwięku na konsolach oraz słuchawki
z procesorami dźwięku i głosu, co według producenta umożliwia
generowanie dźwięku z konsoli w jakości dostępnej na PC
z zewnętrzną kartą graficzną.

 

Nawet routery zyskają

Dostawcy przewidują także większe zainteresowanie
komponentami, które kupują gracze. Do najważniejszych należą karty graficzne
z szybkim procesorem, dużą pamięcią, wydajnym chłodzeniem. – Sprzedaż
kart graficznych w porównaniu z ubiegłym rokiem spada, ale
w segmencie bardziej zaawansowanych konstrukcji odnotowaliśmy wzrost
o około 5 proc.
– zapewnia Łukasz Pękala, Sales and Marketing
Agent w Gigabycie.

Podobne zjawisko zaobserwowano na rynku płyt głównych. – Popyt
na te komponenty zmniejsza się, jednak gdy weźmiemy pod uwagę wyłącznie rynek
płyt głównych przeznaczonych dla graczy, to widzimy tendencję wzrostową

mówi Tomasz Podgórski, Business Development Manager w Asusie, który
oferuje komponenty dla graczy z serii ROG (Republic of Gamers).

Jego zdaniem sprzedaż takich płyt wzrosła trzykrotnie rok do
roku, przy ogólnym spadku sprzedaży o 20 proc.  – Gracze coraz częściej wybierają podzespoły
najwyższej jakości oraz możliwość rozbudowy. Najważniejsze są dla nich takie
cechy, jak jakość, stabilność, elastyczność w doborze sprzętu. W tych
aspektach konsole i gotowe komputery nigdy nie dogonią rynku komponentów

– twierdzi menedżer.

Z kolei Creative
stawia na karty dźwiękowe z opcjami ważnymi dla graczy, jak na przykład:
procesory dźwięku 3D, poprawiające jakość audio rozwiązania Crystal Voice, SBX
Pro Studio, Dolby Digital Live, które umożliwiają uzyskanie efektu przestrzennego
w standardzie 5.1 z każdego źródła.

Rosnąca popularność
grania powinna mieć wpływ nie tylko na sprzedaż komputerów, konsol oraz
powiązanych z nimi komponentów i akcesoriów. Wzrosnąć może także
zainteresowanie sprzętem sieciowym, np. gigabitowymi routerami za 300 – 600 zł,
które umożliwiają szybką transmisję danych w sieci lokalnej
i Internecie. Słowem, dzięki coraz większej liczbie graczy –zarówno
pasjonatów, jak i niedzielnych – dostawcy i sprzedawcy różnego
rodzaju sprzętu mają szansę na zwiększenie obrotów. Tak przynajmniej wynika
z prognoz i przewidywań. Resellerzy, z którymi rozmawialiśmy
(czytaj w ramce str. 35), uważają, że sytuacja na rynku gamingowym wcale
nie wygląda tak różowo.




Sebastian Osytek

 

kierownik Działu Produktów Mobilnych w Sferisie

Najczęściej
kupowanym modelem laptopa dla graczy jest Lenovo IdeaPad Y580 z kartą
graficzną nVidia Geforce GTX 660M oraz matrycą Full HD, który okazał się silną
konkurencją dla sprzętu ze średniej półki, jak seria G Asusa czy GT MSI.
W najwyższym segmencie niezagrożona jest pozycja marki Alienware, ze względu
na jakość i wydajność. Moim zdaniem kolejnym hitem może być Lenovo Y500
wyposażony w matrycę Full HD i dwie karty graficzne nVidia Geforce GT
650M, połączone w trybie SLI.

Bartosz Kusznerko

Country Manager Jollenbeck

W
przyszłym roku największy wzrost będą notować producenci profesjonalnych
akcesoriów dla graczy. Przewiduję, że sprzedaż może zwiększyć się co najmniej
dwukrotnie w porównaniu do 2012 r., szczególnie w przedziale cenowym 200-400
zł. Rośnie zainteresowanie klawiaturami mechanicznym oraz słuchawkami z
dźwiękiem przestrzennym 5.1 oraz 7.1. Sprzedaż na polskim rynku gamingowym może
pójść w górę nawet o 200 proc.