Pandemia wirusa Covid-19 stała się katalizatorem dla ekspansji magazynów ze względu na rosnący popyt internetowy. Operatorzy magazynów, producenci i firmy logistyczne stanęły pod presją szybkiego rozszerzenia działalności w tym zakresie.

Aby nadążyć za rosnącym popytem ze strony klientów, systemy technologiczne muszą być podłączone do sieci i działać w sposób zoptymalizowany. Dostawcy technologii, tacy jak Zebra Technologies, znaleźli rozwiązanie, które wspiera proces wdrożenia i serwisowania sprzętu bez konieczności fizycznej obecności w siedzibach klientów.

Nowa wartość dodana, czyli „wirtualna pomoc”

Firmy na całym świecie skupiają się na odkrywaniu, projektowaniu, rozwijaniu i wdrażaniu bardzo złożonych systemów technologicznych. Zamknięcie lub przerwy w pracy spowodowane przez pandemię, a także nowe wymogi dotyczące dystansu społecznego uniemożliwiły szybkie działanie na miejscu. Przedsiębiorstwa jednak pilnie potrzebowały rozwiązań technologicznych, aby pomóc sobie w dostosowaniu się i wprowadzeniu nowych metod pracy. Wszelkie działania w tym zakresie miały znaczenie strategiczne i wymagały udziału wielu interesariuszy o różnych umiejętnościach, doświadczeniu i wiedzy.

Stworzenie narzędzi z usługą Zebra Remote Expert, okazało się nieocenione w szczytowym momencie pandemii, a obecnie jest wykorzystywane, aby wspierać firmy w wychodzeniu naprzeciw dalszym potrzebom klientów. Dzięki tej usłudze dostępna jest pełna gotowość do pomocy, bez względu na to, czy dotyczy ekspertów z firmy Zebra, czy globalnego ekosystemu kanałów sprzedaży.

Zdalne „bycie obecnym na miejscu” pozwoliło firmie Zebra, tworzącej to rozwiązanie, lepiej poznać wymagania i wyzwania użytkowników końcowych, które w konsekwencji wpływa korzystnie także na klientów, partnerów czy pracujące zespoły.

W ciągu typowego dnia pracy możliwe jest:

• prowadzenie warsztatów rozpoznawczych z zarządzającymi magazynami, którzy chcą wdrożyć rozwiązania w zakresie organizacji pracy;  

• ułatwienie sesji projektowania rozwiązań, które uwzględniają ludzi, miejsca, procesy i systemy, w zakresie szeregu kryteriów bezpieczeństwa, ochrony i wydajności, na które ma wpływ platforma technologiczna;

• przeprowadzanie badań w terenie, niezbędnych do właściwego zaprojektowania systemów lokalizacji w czasie rzeczywistym (RTLS), przewidywanie potencjalnych problemów z realizacją i rozwiązywanie ich przed rozpoczęciem pilotażu;

• konsultacja z klientami i partnerami w zakresie zwrotu z inwestycji, od platform RFID i automatyzacji po analitykę predyktywną i oprogramowanie do zarządzania zadaniami;

• współpracowanie z partnerami w celu zainstalowania w magazynach autonomicznych i mobilnych robotów;

• gromadzenie danych w celu tworzenia zaleceń w zakresie udoskonalania rozwiązań i procesów, a także rozwiązywania problemów i poprawy wydajności.

Nowy sposób rekrutacji talentów

Obecnie, gdy znikają kolejne ograniczenia związane z utrzymywaniem dystansu społecznego spowodowanego koronawirusem i powrotem do stacjonarnego sposobu pracy, przedstawiciele firm na nowo definiują procesy rekrutacyjne w swoich przedsiębiorstwach. Kluczowym doświadczeniem wyniesionym z czasów pandemii było, jak zintegrować usługi profesjonalne ze sprawnością obsługi i elastycznością, aby wspierać rozbudowę magazynów w celu zaspokojenia rosnących potrzeb klientów.

Jednym ze sposobów radzenia sobie z tym problemem było przyjęcie podejścia gospodarki „gigowej” do modelu profesjonalnej siły roboczej. Zjawisko to zyskuje ostatnio na popularności na całym świecie. Jest to proces polegający na zatrudnianiu pracowników tymczasowych w ramach projektów lub na żądanie, zamiast budowania siły roboczej składającej się wyłącznie z pracowników stałych. Takie rozwiązanie może przynieść wiele korzyści zarówno pracodawcom, jak i wykonawcom „gig”.

Zastosowanie modelu „gig economy” w usługach profesjonalnych

Pracownicy świadczący usługi profesjonalne są obecnie wdrażani jako tymczasowi członkowie zespołu, nawet jeśli „na papierze” nadal są technicznie niezależnymi lub zewnętrznymi wykonawcami. W innych przypadkach utalentowani pracownicy otrzymują możliwość podjęcia aktywności zawodowej w swoich firmach, ale poza pierwotnie przypisanymi dla nich rolami.

Niektórzy mogą powiedzieć, że sektor usług profesjonalnych wdrażał model gospodarki gig, zanim jeszcze faktycznie pojawił się ten termin. Działo się tak dlatego, że konsultanci – zarówno indywidualni, jak i zespołowi byli zazwyczaj specjalistami pracującymi przy projektach, których wiedza i wsparcie były realizowane w trybie „na żądanie”. Wraz z akceptacją szerszego wykorzystania konsultantów usług profesjonalnych, firmy przestały postrzegać ich jako serwis zewnętrzny w ramach uznaniowej pozycji budżetowej.

Jeśli Twoja firma chciałaby skorzystać z modelu gospodarki gig, warto rozważyć dwa podejścia:

  1. Model zewnętrzny.

Zidentyfikowanie luki w wymaganiach dotyczących zasobów ludzkich w danym projekcie, którą trudno jest wypełnić wewnętrznie lub którą lepiej zoptymalizować za pomocą wyspecjalizowanego zespołu zewnętrznego. Dotyczy to na przykład dostarczenia wiedzy i doświadczenia konsultantów w zakresie nowej technologii. Przykładem może być tutaj dostawca o szerszym zasięgu geograficznym lub zasobami do realizacji transakcji czy standardowych i łatwych do kontrolowania funkcji, w przypadku których model „gig ekonomy” jest bardziej opłacalny. Konsultanci ds. usług profesjonalnych Zebra Technologies mogą wspierać klientów w bieżącym rozwoju projektów, które wymagają takiego podejścia.

  • Wewnętrzny model gigowy.

Stworzenie wewnętrznej możliwości pracy grupowej dla stałych pracowników w całej firmie tak, aby mogli uczestniczyć w krótkoterminowych zadaniach projektowych. Wykorzystanie istniejącej w firmie puli talentów jest bardzo opłacalne. Takie podejście jednocześnie promuje współpracę między zespołami i sprzyja integracji. Jest to również świetny sposób na zapewnienie możliwości wzbogacenia kariery pracownikom, którzy chcą się rozwijać, zachowując jednocześnie swoje podstawowe obowiązki zawodowe.

Wato zaznaczyć, że nie ma jednego konkretnego podejścia, które pasuje do wszystkich firm i modeli biznesowych. Branża konsultingowa jest bardzo dynamiczna i w zależności od rodzaju projektów i potrzeb, powyższe podejścia można stosować razem, jak i osobno.

Przyszłość na wyciągnięcie ręki

Pandemia nauczyła nas, jak ważna jest gotowość do zmian i adaptacji do wciąż zmieniających się okoliczności. Wykorzystanie pomocy technologii wirtualnej, takiej jak narzędzie usługowe Zebra Remote Expert, może pomóc zespołom ds. profesjonalnych usług w projektowaniu, wdrażaniu i konserwacji złożonych rozwiązań technologicznych. To niesamowite, że ekspert może pojawić się w magazynie „na miejscu” w tak krótkim odstępie czasu.

Już dzisiaj wiemy także, że „gig economy” będzie integralną częścią naszej globalnej gospodarki, a w przyszłości będzie się nadal rozwijać i zyskiwać na popularności w firmach, także w segmencie usług profesjonalnych. Kluczem jest połączenie odpowiedniej kombinacji doświadczeń, zasobów i doświadczeń klientów we właściwym czasie.

Aby dowiedzieć się, jak profesjonalne usługi Zebra Technologies mogą pomóc w optymalizacji potrzeb związanych z rozbudową magazynu, kliknij tutaj.

Steve Mulroy pełni funkcję EMEA Portfolio Marketing & Services w firmie Zebra Technology.