Electro.pl, RTV Euro AGD i Morele.net zyskują coraz więcej
pochlebnych opinii, a oferowane przez nie produkty wybiera coraz większa liczba
klientów. W dodatku większość e-sklepów znacznie częściej niż kiedyś interesuje
się tym, co sądzą o nich konsumenci, i stara się naprawiać błędy wytykane im
przez niezadowolonych. To zrozumiałe, zważywszy, że negatywne opinie
błyskawicznie są zauważane przez potencjalnych kupujących i zwykle zniechęcają ich
do transakcji z nierzetelnym sprzedawcą.

Użytkownicy Opineo, Ceneo i Skąpca są zgodni co do tego,
które sklepy obsłużą ich najlepiej, ale w każdym z tym serwisów poszukują
zupełnie innych produktów.

Opineo: I, II i III liga

Serwis Opineo przygotował ranking firm sprzedających przez
Internet podzielonych na trzy grupy: megasklepów, do których zaliczyło e-sklepy
posiadające minimum 4 tys. opinii, o silnej pozycji rynkowej i rozpoznawalnej
marce, średniej wielkości (powyżej 1,1 tys. opinii, średni lub duży zasięg
działania, spora liczba klientów) oraz „młodych wilków” (powyżej 300 opinii,
średni zasięg działania, wyspecjalizowane). W pierwszej trójce megasklepów w
kategorii „Komputery, fotografia, RTV, AGD” znalazły się: Electro.pl, RTV Euro
AGD oraz Morele.net. W czołówce sklepów średniej wielkości w kategorii
„Komputery” uplasowały się MonsterPC.pl, OleOle.pl i Portone.pl, a w gronie
„młodych wilków” – Mp3palmtopy.pl, Tuszmarkt.pl i PapierA4.pl.

Według Pawła Kucharzaka, dyrektora zarządzającego Opineo.pl,
najpopularniejszymi produktami IT w najlepszych sklepach są: w RTV Euro AGD – notebook
Lenovo IdeaPad Y550, w Morele.net – dysk Samsung HD502HJ, Sony PlayStation 3
Slim 320 GB, pamięć Kingston 2 GB i dysk Samsung HD103SJ, natomiast w Agito.pl
– dysk Samsung HD502HJ, monitor Dell 2209WA, monitor BenQ G2220HD oraz pamięć
GoodRam 2 GB.

Z Opineo.pl współpracuje ponad 10 tys. sklepów. Miesięcznie
serwis odwiedza 500 tys. klientów, którzy zostawiają 640 tys. opinii. Serwis ma
ok. 1,2 mln odsłon.

Ceneo: ranking zaufanych opinii

Serwis Ceneo.pl przygotował tzw. ranking zaufanych opinii.
Dane zbierano od marca do sierpnia ub.r. Wszystkie oceny pochodzą od osób,
które dokonały zakupu w wybranym sklepie i wypełniły ankietę wysyłaną przez
Ceneo.pl. Każdy sklep otrzymał punkty za poszczególne parametry, czyli: średnią
miesięczną liczbę tzw. zaufanych opinii, opcje dostawy – w tym możliwość
odbioru osobistego, dostępność oferowanych produktów, jakość obsługi klienta,
komunikację z kupującym oraz odsetek osób polecających sklep. Aby znaleźć się w
tym zestawieniu, sklep musiał uczestniczyć co najmniej pół roku we wspomnianym
programie. W pierwszej trójce rankingu w kategorii „Świat komputerów i gier”
znalazły się: komputronik.pl, sklep.gram.pl oraz 3kropki.pl. Według Ceneo.pl
największe sklepy prezentujące swoją ofertę na portalu to: Komputronik.pl,
Neo24.pl, Electro.pl, MixElectronics, Agito.pl, Redcoon.pl, RamNet.pl oraz
Morele.net.

Zdaniem Anny Jasińskiej, specjalistki ds. PR i komunikacji w
Ceneo, rynek sklepów komputerowych jest bardzo rozwinięty i dość stabilny, ale
mimo to każdego roku do serwisu zgłaszają się nowi sprzedawcy z tej branży. – Trzeba jednak przyznać, że czołówka jest już
od
jakiegoś czasu ukształtowana i
coraz trudniej wejść na ten rynek nowym sprzedawcom. Obecnie w bazie mamy 240
sklepów, które zajmują się głównie sprzedażą sprzętu komputerowego. Nie są to
jednak wszystkie sklepy handlujące tego typu sprzętem. Wielu naszych klientów
sprzedaje komputery, mimo że nie jest to ich główny profil działalności. Ogółem
przez naszą bazę przewinęło się około 750 sklepów. Część z nich już nie
istnieje, część zmieniła branżę, a część po prostu nie współpracuje już z Ceneo

– tłumaczy Anna Jasińska.

 

 
Skąpiec: rośnie liczba sklepów z branży IT

Według danych pochodzących ze Skąpca klienci odwiedzają
najczęściej (w kolejności alfabetycznej): Agito.pl, Electro.pl, Komputronik.pl,
OleOle.pl, Pixmania.pl, Ram.net, Redcoon.pl, RTV Euro AGD, Morele.net,
Neo24.pl. Obecnie w serwisie Skąpiec.pl do nabycia są produkty z około 600
sklepów z branży IT. – Liczba e-sklepów
oraz ofert z branży komputerowej dostępnych na Skąpiec.pl rośnie z roku na rok.
Wynika to zarówno z ogólnych tendencji rozwojowych polskiego rynku e-commerce,
jak i z tego, że artykuły komputerowe wprowadzają do swego asortymentu także
sklepy z segmentu RTV/AGD. Uruchamiane są nowe e-sklepy branżowe, handlujące
sprzętem komputerowym. Zauważalnym trendem na rynku jest również powstawanie
wyspecjalizowanych sklepów internetowych, które zajmują się jedynie sprzedażą
konkretnych kategorii, np. notebooków –
wyjaśnia Monika Witoń, specjalista
ds. PR w Skąpcu.

W styczniu 2011 r. największą popularnością cieszyły się
następujące produkty (w kolejności alfabetycznej producentów): Apple iPad 16
GB, netbooki Asus Eee PC 1001PX i Asus Eee PC 1005PX, notebook Asus
X52JE-EX098V, urządzenia wielofunkcyjne – Brother DCP-J125 (DPC-J125) i Epson
Stylus SX125, konsola Microsoft Xbox 360 Slim 250 GB, tablet Samsung Galaxy
tab, drukarka Samsung ML-1660 oraz konsola Sony PlayStation 3 Slim 250 GB.
Natomiast w sklepach z pierwszej dziesiątki były to (również w kolejności
alfabetycznej producentów): aparat cyfrowy Fuji HS10, telewizory LED – LG
42LE8500 i LG 42LE8500, telewizor plazmowy – LG 50PK350, konsola Microsoft Xbox
360 Slim 250 GB, telewizor plazmowy Panasonic TX-P42G20E, telewizor LCD Samsung
LE40C650, telewizory LED – Samsung UE40C6000, Samsung UE40C6500 i Sony
KDL-40EX710 oraz konsola Sony PlayStation 3 Slim 320 GB.

Słuchają klientów

Czy e-sklepy rzeczywiście biorą pod uwagę to, co mówią
konsumenci? Monika Witoń ze Skąpca, tłumaczy, że w kwestii ocen serwis
współpracuje z Opineo.pl, prowadzącym m.in. program „Słucham swoich klientów”,
w którym bierze obecnie udział ponad 1,2 tys. sklepów internetowych. – 10 dni po dokonaniu transakcji Opineo.pl
wysyła do klienta sklepu ankietę na temat jakości usług. Miesięcznie trafia do
nas ponad 40 tys. opinii. Sklepy w ramach programu mają dostęp do specjalnego
panelu, za pomocą którego mogą zapoznawać się z uwagami zgłaszanymi przez
klientów. Z naszych doświadczeń wynika, że prowadzący e-sklepy często nawiązują
dialog z klientami pozostawiającymi opinie. Słuchają również uwag na temat firm
kurierskich oraz korzystają z raportów określających stopień zaufania
konsumentów do sklepów
– wyjaśnia Monika Witoń.

Według niej branie pod uwagę opinii klientów jest wymuszane
przez intensywny rozwój rynku e-commerce. – Osoby
kupujące w sieci są coraz bardziej świadome. Przed realizacją transakcji
szukają opinii o sklepie. Do Skąpiec.pl wpływają często pytania o sklepy,
których nie ma w naszej bazie. Do podnoszenia standardów obsługi klienta
dopinguje także ciągły wzrost liczby sklepów online
– dodaje.

Anna Jasińska z Ceneo twierdzi, że opinie kupujących są dla
klientów serwisu bardzo ważne. – Żywo
interesują się komentarzami, mają bardzo wiele pytań związanych z tym tematem.
Widać, że branża się profesjonalizuje i sklepy walczą o nabywcę nie tylko ceną,
lecz także dobrą obsługą –
podkreśla.