Podsumowanie rynku IT w Polsce w 2021 roku

Na sprzedaż produktów i usług IT w roku 2021 przypadło około 15,7 mld dol. Według danych z raportu ITwiz Best100, w roku 2020 było to 13,33 mld dol., a w roku 2019 – 12,24 mld dol. Widać więc spore wzrosty w ciągu ostatnich 2 lat. Można to uznać za dowód znacznego przyspieszenia projektów digitalizacji i cyfrowej transformacji.

Warto jednak pamiętać o charakterystyce polskiego rynku IT – prawie 58 proc. jego wartości (9,04 mld dol.) pochodzi ze sprzedaży sprzętu IT. Z kolei na usługi IT przypada około 26 proc. rynku IT, a oprogramowania 16 proc. Każdy wzrost w tej pierwszej kategorii to impuls do rozwoju dla całego rynku. Dwa ostatnie lata należały do bardzo udanych w segmencie sprzętu. W ich trakcie zanotowano niespotykane od kilkunastu lat wzrosty.

W pierwszym roku pandemii popyt na sprzęt PC zwiększył się o prawie 40 proc., po czym w 2021 roku poprzeczka została podniesiona jeszcze wyżej, o kolejne 3,5 proc. Duże były też wzrosty pod względem wartości sprzedaży. Było to możliwe dzięki dużemu popytowi w segmencie sprzętu przenośnego, zwłaszcza na najdroższe modele, tzw. ultrabooki.

Mimo lekkiego spadku w 2022 roku, perspektywy na rynku PC są dobre. W tym roku odbywają się bowiem przetargi z projektu PPGR – wsparcia dzieci i wnuków byłych pracowników PGR-ów w rozwoju cyfrowym. W jego ramach do użytkowników trafi ponad 200 tys. komputerów, głównie notebooków. Z kolei w Krajowym Planie Rozbudowy zapisano między innymi zakup (w ciągu 4 lat) około 1,2 mln komputerów dla uczniów i nauczycieli.