Żadna firma nie jest w pełni odporna na utratę cennych danych, konieczne jest więc odpowiednie przygotowanie na taką ewentualność. Niezbędnym elementem jest opracowanie kompleksowego planu tworzenia kopii zapasowych danych oraz ich odzyskiwania, a także przywracania całego środowiska do pracy po awarii. Rozwiązania zapewniane przez QNAP zostały zaprojektowane tak, aby użytkownicy łatwo mogli stworzyć i wdrożyć procedury zapewniające ciągłość biznesową firmy.

Backupu nigdy za wiele

Podstawową i wciąż przez wielu niedocenianą funkcją ochronną jest backup. Serwery QNAP zostały przetestowane we współpracy z większością popularnych profesjonalnych aplikacji do tworzenia kopii zapasowych oraz ze stosowanym w systemie macOS mechanizmem Time Machine.

Producent zapewnia także proste, niewymagające dodatkowej licencji rozwiązanie do tworzenia kopii zapasowych i przywracania danych z laptopów i komputerów stacjonarnych z systemem Windows — QNAP NetBak Replicator. Oprogramowanie to służy do wykonywania kopii plików metodą przyrostową (kopiowane są tylko te pliki, które zostały zmodyfikowane po utworzeniu ostatniej kopii zapasowej), co pozwala oszczędzić czas i miejsce na dysku. Umożliwia również tworzenie migawek VSS w systemie Windows Server w celu wykonania kopii zapasowej maszyn wirtualnych Hyper-V lub baz danych SQL Server.

Urządzenia QNAP zapewniają nie tylko wszechstronne narzędzia do backupu, ale również wiele metod tworzenia pełnych kopii zapasowych zawartości samego NAS-a. Dzięki temu użytkownicy uzyskują dodatkową ochronę danych na wypadek awarii.

Kopie te są tworzone w czasie rzeczywistym (zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem) na innych zdalnych serwerach QNAP NAS lub serwerach FTP przy użyciu standardowego protokołu rsync lub usługi QNAP RTRR. Umożliwia ona monitorowanie plików przez źródłowy serwer NAS (dotyczy to też plików w folderach kopii zapasowych aplikacji Qsync i Time Machine) oraz synchronizację zmian na serwerze docelowym.

Stosowany w NAS-ach firmy QNAP system QTS zapewnia też tworzenie kopii zapasowych w różnych chmurach publicznych klasy korporacyjnej (np. Microsoft Azure, Amazon Glacier, Amazon S3, Dropbox, ElephantDrive, Google Drive i IBM SoftLayer). Współpracuje też z rozwiązaniami służącymi do przechowywania danych w chmurze prywatnej, zgodnymi z systemem OpenStack Swift i protokołem WebDAV.

Gwarancja według potrzeb

Od września 2018 QNAP oferuje nowe pakiety gwarancyjne, dzięki którym awaria urządzenia nie spowoduje wielodniowego przestoju w pracy przedsiębiorstwa. Użytkownicy mogą wykupić opcje Next Business Day oraz Next Business Day Onsite, dzięki którym otrzymają sprawne urządzenie kolejnego dnia roboczego od momentu zgłoszenia awarii (w opcji Onsite pracownik QNAP dostarczy nowy sprzęt i odbierze uszkodzony). Obydwoma rodzajami gwarancji można objąć wszystkie modele w obudowie rack oraz modele pięciownękowe lub większe w obudowie tower. Decyzji o rozszerzeniu gwarancji należy dokonać w ciągu 90 dni od daty zakupu urządzenia.

Wszystkie pakiety gwarancyjne proponowane przez QNAP zapewniają naprawę sprzętu, wsparcie przez help desk i e-mail, dostęp do aktualizacji i repozytorium dodatkowego oprogramowania. Szczegółowe różnice między nimi zaprezentowane są w tabeli.

Autoryzowanymi dystrybutorami rozwiązań QNAP w Polsce są: AB, ABC Data, Action, EPA Systemy i Konsorcjum FEN.
Dodatkowe informacje: Grzegorz Bielawski, Country Manager, QNAP, gbielawski@qnap.com