Priorytety inwestycji w obliczu recesji

Cyberbezpieczeństwo, aplikacje branżowe i migracje do chmury to priorytety technologiczne przedsiębiorstw średniej wielkości w 2022 r. Jak ustalił Gartner, firmy przesuwają inwestycje IT na te właśnie kluczowe obszary. Przy czym wysokie tempo zmian w infrastrukturze, aplikacjach i ekosystemach chmurowych komplikuje wybór nowych narzędzi, a jednocześnie od administratorów infrastruktury wymaga się szybkiej realizacji inwestycji tak, aby „tu i teraz” przełożyła się na wartość dla firmy. Kolejnym problemem może okazać się inflacja. Szefowie IT spodziewają się, że potrwa nawet do trzech lat, jak też liczą się z możliwą recesją w 2023 r. Zwykle reakcją na niepewność jest cięcie kosztów, jednak w badanych firmach wydatki na IT stanowią przeciętnie 4,7 proc. przychodów, co zdaniem ekspertów pozostawia niewiele miejsca na optymalizację kosztów. Według analityków średnie firmy w czasach niepewności mogą najskuteczniej radzić sobie z inflacją, racjonalizując swoje portfolio IT, jak również inwestując w rozwiązania, które przyniosą korzyści finansowe, poprawią produktywność zespołów IT albo pracowników, bądź dadzą korzyści klientom.

Źródło: Gartner, * Na podstawie liczby odpowiedzi wskazujących na aktywne projekty informatyczne

Monitory gamingowe: pierwszy spadek w historii

Źródło: TrendForce, * Szacunek, ** Prognoza

Dostawy monitorów gamingowych w 2022 r. skurczą się o 10 proc. wobec 2021 r. To pierwszy spadek w historii tego rynku – twierdzi TrendForce. Jak tłumaczą analitycy, rosnąca inflacja i podwyższone stopy procentowe zaburzyły popyt na elektronikę użytkową. Ponadto opóźnienia we wprowadzaniu do sprzedaży kart graficznych high-end skłoniły niektórych graczy do odroczenia zakupów. Na spadającym rynku rośnie natomiast popularność zakrzywionych paneli. W 2021 r. miały 41 proc. udziału w sprzedaży, w 2022 r. ma to być 44 proc., a w 2023 r. wzrost udziałów ma sięgnąć poziomu 46 proc. W przyszłym roku, choć analitycy prognozują spadek na całym rynku monitorów LCD, to sprzedaż sprzętu gamingowego może znowu rosnąć. Po pierwsze, tanie produkty dla graczy powinny stać się bardziej przystępne cenowo dzięki obniżeniu specyfikacji i kosztów oraz zmniejszeniu różnicy cen między tymi produktami a monitorami ogólnego użytku. Ponadto monitory o częstotliwości odświeżania ekranu 100 Hz będą zastępować modele o częstotliwości 75 Hz. Do tego spodziewany jest rozwój nowych technologii, takich jak QD-OLED, OLED i Mini LED.


Rośnie baza urządzeń Metaverse

Liczba będących w użyciu urządzeń Metaverse (zestawów VR i AR) w ciągu dwóch lat ma podwoić się do 100 mln sztuk. Zdaniem analityków osiągnięcie tego „kamienia milowego” umożliwi konsumentom większy dostęp do rozwijającego się ekosystemu Metaverse. Przewiduje się, że związane z nim inwestycje spowodują wzrost zainteresowania odpowiednimi urządzeniami, co pozwoli konsumentom na korzystanie z nowych usług. Do tej pory na rynku dominowały zestawy VR (do wirtualnej rzeczywistości), podczas gdy urządzenia AR (do rozszerzonej rzeczywistości, czyli łączącej obraz cyfrowy i fizyczny) były przeznaczone głównie na rynek korporacyjny. Przewiduje się, że gwałtownie odpali popyt na zestawy AR, gdy pojawi się więcej urządzeń dla konsumentów. Udział AR w rynku urządzeń Metaverse ma zwiększyć się z zaledwie 1 proc. w 2021 r. aż do 64 proc. w 2027 r. Źródło: Strategy Analitycs


Rynek UC&C ma mocne fundamenty

Źródło: IDC

Zapotrzebowanie na rozwiązania do zintegrowanej komunikacji i współpracy (UC&C) to nie sezonowy boom związany z pandemią – wynika z analizy IDC. Eksperci odnotowują więcej strategicznych decyzji zakupowych, w porównaniu do mniejszej liczby krótkoterminowych z założenia inwestycji w niedawnej przeszłości. Według IDC światowe przychody z UC&C wzrosły w II kw. 2022 r. o 11,4 proc. rok do roku, a co istotne, także wobec I kw. 2022 r. (o 2,9 proc.). Jak zauważono, rozwiązania UC&C stanowią podstawę wielu hybrydowych i elastycznych scenariuszy pracy oraz inicjatyw transformacji cyfrowej. IDC spodziewa się wzrostu wydatków we wszystkich segmentach biznesowych (małych, średnich i dużych), szczególnie zainteresowanych wideokonferencjami, współpracą i UCaaS (UC as a Service). Obecnie w najszybszym tempie rosną wydatki na wyposażenie małych sal (niemal o 25 proc. r./r. w II kw. br.).


Wydatki na ICT wzrosną kilkukrotnie

Źródło: McKinsey & Company, raport „Digital Challengers on the next frontier”

Wartość gospodarki cyfrowej w Polsce wzrośnie z ponad 44 mld euro w 2021 r. do 80,4 mld euro w 2025 r. i 122,6 mld euro w 2030 r. – wynika z raportu McKinsey & Company. Co istotne, motorem napędowym wzrostu będą wydatki przedsiębiorstw i sektora publicznego na sprzęt, oprogramowanie, infrastrukturę i powiązane z nimi usługi, które w ciągu 4 lat, od 2021 r. do 2025 r., powiększą się blisko 3-krotnie, a do 2030 r. ponad 5-krotnie, do około 360 mld zł. W ocenie analityków fundamenty gospodarki cyfrowej, takie jak rozwinięta infrastruktura o szerokim zasięgu (szybki internet, mobilny dostęp szerokopasmowy, technologie chmurowe, AI, Big Data), dostępność wysokiej klasy specjalistów i dynamiczny ekosystem biznesowy, mają kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju sektora ICT w Polsce. Znacznie wolniej w najbliższych latach mają natomiast zwiększać się wydatki na sprzęt i usługi IT ze strony konsumentów i drobnego biznesu, ujęte w komponencie „wydatki offline na cele cyfrowe”.