Koszty i… lęk hamulcowymi cyfryzacji

Ponad połowa (57 proc.) polskich firm w czasie pandemii przyspieszyła swoją transformację cyfrową, podczas gdy jedynie w 8 proc. koronawirus spowolnił proces digitalizacji – wynika z danych EY. W opinii przedsiębiorców transformacja cyfrowa jest przede wszystkim szansą na zwiększenie efektywności (77 proc.), odpowiedzią na potrzeby klientów (61 proc.) i sposobem na redukcję kosztów (60 proc.). Działy, w których zmiany wdrażane są przede wszystkim to: księgowość (54 proc.), sprzedaż (52 proc.) i obsługa klienta (44 proc.). Co ciekawe, jedynie 13 proc. respondentów nie dostrzega żadnych barier, jakie stałyby na przeszkodzie w procesie transformacji cyfrowej. Pozostali wymieniają w tym kontekście wysokie koszty (35 proc.), obawy pracowników przed zmianą (28 proc.) i braki kompetencyjne lub kadrowe (25 proc.). Respondenci zapytani o to, jakie rozwiązania wdrożyli lub zamierzają wprowadzić w ramach transformacji cyfrowej, najczęściej wskazywali na zakup sprzętu lub infrastruktury. Zdaniem EY potwierdza to, że polskie firmy rozumieją digitalizację głównie jako automatyzację, podczas gdy zaawansowane rozwiązania nie są zbyt popularne.

Źródło: EY, Badanie „Transformacja cyfrowa firm 2020”

Chmura: polskie firmy liczą wydatki

Plany migracji całości lub części oprogramowania do chmury w ciągu najbliższych 2 – 3 lat potwierdziło 33 proc. badanych firm produkcyjnych w Polsce, które dotychczas nie wdrożyły rozwiązań cloud – wynika z badania PMR dla Dassault Systèmes. Transformację przyspiesza przede wszystkim przejście na pracę zdalną. Otóż prawie połowa firm (46 proc.) deklaruje, że już korzysta z chmury, a wśród najważniejszych korzyści wymienia: umożliwienie pracy zdalnej (64 proc.), optymalizację kosztów (47 proc.), zmniejszenie zapotrzebowania na wyspecjalizowany personel IT (45 proc.), niezależność od awarii sprzętu (36 proc.), a także dodatkową ochronę i wsparcie czy większą elastyczność (36 proc.). Jednak większość firm, które jeszcze nie wdrożyły rozwiązań cloud (67 proc.), nie planuje migracji w najbliższych latach. Najczęściej powodem jest budowa własnej infrastruktury IT, a co czwarty podmiot obawia się o bezpieczeństwo danych. Menedżerów zapytano, co powinni zrobić dostawcy, aby zwiększyć zainteresowanie rozwiązaniami cloud. Okazało się, że aspekt finansowy ma kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji o migracji do chmury. Według PMR pokazuje to, jak duża jest potrzeba edukacji przedsiębiorstw i ich bliższej współpracy z dostawcami przy opracowywaniu konkretnych projektów.

Źródło: PMR na zlecenie Dessault Systèmes

Szefowie IT wyruszą na łowy

Ponad połowa dyrektorów IT (55 proc.) planuje zwiększyć liczbę pracowników w 2021 r. – twierdzą analitycy Gartnera. Przede wszystkim będą poszukiwać fachowców od automatyzacji, chmury i pracy zdalnej. Ma temu towarzyszyć zatrudnianie specjalistów ds. bezpieczeństwa, aby zmniejszyć ryzyko związane z inwestycjami w home office, analitykę i cloud computing. Cześć szefów działów IT ma jednak zamiar odchudzenia swoich zespołów. Najwięcej osób pożegna się z pracą w takich obszarach jak: centra danych, administracja IT oraz utrzymanie aplikacji. Analitycy tłumaczą to przechodzeniem firm na usługi chmurowe. Warto podkreślić, że według ekspertów Gartnera, większość CIO nie będzie w stanie wcielić w życie koncepcji zwiększenia liczby specjalistów we wskazanych obszarach bez podniesienia umiejętności już zatrudnionych pracowników.

Źródło: Gartner

Połowa backupów nie udaje się

Tworzenie kopii zapasowych kończy się niepowodzeniem aż w 58 proc. przypadków, tzn. danych nie udaje się odtworzyć – wynika z najnowszego raportu Veeama. Dodatkowo 14 proc. wszystkich danych w ogóle nie jest kopiowanych. Są dwie główne przyczyny porażek: błąd lub przekroczenie limitu czasu podczas tworzenia backupu, a także niezapewnienie określonego w umowie poziomu usług podczas odtwarzania. Firmy są ponadto mocno niezadowolone z dostępności backupu – 80 proc. uważa, że nie może odzyskiwać aplikacji tak szybko, jak tego potrzebuje. Niewiele mniej, bo 76 proc. respondentów narzeka na zbyt małą częstotliwość tworzenia kopii zapasowych. Nic więc dziwnego, że zwiększenie niezawodności to najważniejszy czynnik, jaki może skłonić przedsiębiorcę do zmiany aktualnie używanego rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych (31 proc.). Duże znaczenie dla wyboru dostawcy ma też opłacalność, w tym większy zwrot z inwestycji i niższy całkowity koszt posiadania (22 proc.). Użytkownicy coraz częściej chronią swoje dane w chmurze – w 2020 r. przypadało na nią 29 proc. kopii zapasowych, zaś w 2023 r. ma to być już 46 proc. Źródło: Veeam Data Protection Report 2021


Akcesoria mobilne: kolejny hit czasu zarazy

Od wybuchu pandemii znacząco wzrósł popyt na akcesoria do laptopów. Z danych Contextu wynika, że w polskiej dystrybucji sprzedaż stacji dokujących wzrosła o 82 proc. w styczniu i lutym br. (licząc rok do roku). To największy skok popytu na Starym Kontynencie. Dla porównania, w Czechach wzrost wyniósł 12 proc., a w krajach Europy Zachodniej średnio 34 proc. Patrząc na zachodnioeuropejskie dane, w tym roku popyt nabrał jeszcze większego rozpędu niż w ubiegłym. W całym 2020 roku dystrybutorzy sprzedali o 27 proc. więcej stacji dokujących niż w 2019. Zwiększone zapotrzebowanie to, zdaniem analityków, konsekwencja konieczności założenia domowych biur przez wielu pracowników. Notuje się przy tym dużo większe niż w poprzednich latach zainteresowanie etui do laptopów – w Polsce w styczniu i lutym 2021 r. dystrybutorzy sprzedali ich o 17 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednak na zachodzie Europy dynamika okazała się jeszcze wyższa, sięgając poziomu 34 proc.

Źródło: Context