Hamowanie w 2019, odbicie w 2020

Światowe wydatki na IT w 2019 r. zwiększą się o 0,4 proc. w porównaniu z zanotowanymi w 2018 r., sięgając 3,7 bln dol. – prognozuje Gartner. Im bliżej końca roku, tym większy pesymizm wyrażają analitycy. W I kw. br. zakładali 3,2 proc. na plusie w całym 2019 r., w II kw. wzrost o 1,1 proc., a w III kw. – o 0,6 proc. Na pocieszenie dodają, że w 2020 r. można spodziewać się solidnego odbicia, na poziomie 3,7 proc. Optymizm wyjaśniają dużymi wydatkami firm na oprogramowanie. Zwłaszcza usługi chmurowe powinny wpływać na wzrost inwestycji.

Mimo spowalniania popytu jest kilka jasnych punktów. Należy do niech cyberbezpieczeństwo. W 2019 r. wydatki w tym obszarze zwiększyły się o 10,9 proc., a na ochronę w chmurze w ciągu najbliższych pięciu lat klienci mają przeznaczyć o 41,2 proc. więcej środków niż obecnie. Zresztą nie tylko z uwagi na hakerów, lecz także regulacje dotyczące handlu i praw autorskich.

W br. największy spadek jest spodziewany w segmencie sprzętu (-5,3 proc.), ale w 2020 r. także w tym sektorze oczekiwane jest odbicie (+1,2 proc.). Większość firm próbuje ciąć koszty albo inwestować we wzrost, ale przedsiębiorstwa z najlepszymi wynikami robią jedno i drugie. Obecnie największym wyzwaniem dla nich jest to, jak firma powinna działać, będąc zarówno tradycyjnym biznesem, jak i podmiotem zaawansowanym technologicznie. „Ten dylemat będzie czynnikiem wzrostu IT w przyszłości”– twierdzi analityk.

Źródło Gartner

 

Zarządzanie bezpieczeństwem na topie

Wydatki na bezpieczeństwo cyfrowe będą się zwiększać co roku o 9,4 proc. do 2023 r. – prognozuje IDC. W 2019 r. przewidywany bilans to 106,6 mld dol. Dane obejmują oprogramowanie, usługi i sprzęt. Wzrost jest związany m.in. z koniecznością rozciągnięcia ochrony cyfrowej na relacje z kontrahentami i klientami (B2B, B2C) oraz na różne obszary w firmie (technologia, pracownicy, organizacja, procesy).

W tym roku największy udział w rynku mają mieć usługi (ponad 47 mld dol.). W tym okresie wydatki na oprogramowanie wzrosną średnio o 11,2 proc. i wyniosą 38 mld dol. – twierdzą analitycy. W przypadku sprzętu wartość sprzedaży ma przekroczyć 21 mld dol. Znaczna część tej kwoty zostanie przeznaczona na produkty służące do ochrony sieci.

Najszybszy wzrost inwestycji do 2023 r. powinien cechować zarządzane usługi bezpieczeństwa (13,9 proc. co roku), analitykę, oprogramowanie do działań związanych z cyberbezpieczeństwem (10,5 proc.) i doradztwo (9,3 proc.).

Bankowość będzie branżą, która najwięcej wyda na ochronę cyfrową, następne są produkcja i urzędy centralne. Branże, które odnotują najszybszy wzrost wydatków do 2023 r., to administracja centralna i lokalna (12,5 proc. co roku), telekomunikacja (11,9 proc.) i przemysł (11 proc.).

Źródło: IDC

Polskie firmy otwarte na open source

Należy się spodziewać wzrostu liczby rozwiązań open source klasy enterprise na polskim rynku – wynika z badania Red Hat. Aż 99 proc. decydentów zajmujących się firmową infrastrukturą IT stwierdziło, że systemy z otwartym kodem źródłowym są dla nich ważne, a 75 proc. przewiduje wzrost ich wykorzystania w ciągu najbliższego roku.

Oprogramowanie open source jest najczęściej wykorzystywane do modernizacji infrastruktury IT (61 proc.) i metodyki DevOps (53 proc.) – twierdzą respondenci. Kolejne częste zastosowania to budowa aplikacji (43 proc.) oraz ich modernizacja i rozwój (38 proc). Najniżej, bo przez 22 proc., został oceniony udział open source w rozwiązaniach z obszaru cyfrowej transformacji. Najczęściej wymieniane korzyści z wykorzystania takich rozwiązań to optymalizacja kosztów i innowacyjność.

Część pytanych wskazała bariery utrudniające użycie tego oprogramowania. Największymi są: niedostateczny poziom wsparcia (50 proc.), problemy z kompatybilnością (40 proc.) i różne preferencje developerów (34 proc.). Bezpieczeństwo kodu niepokoiło 30 proc. respondentów.

Źródło: Red Hat

 

Polacy coraz bardziej mobilni w sieci

Zdecydowana większość ruchu w polskim internecie pochodzi z telefonów. Użytkownicy rzadziej sięgają po komputery, a sytuacja radykalnie zmieniła się w ciągu minionego roku – wynika z danych Gemiusa. W październiku br. udział mobilnych połączeń ze smartfonów i z telefonów ze stronami internetowymi w polskiej sieci wyniósł 54,9 proc., a PC – 35,35 proc. Przed rokiem różnice były minimalne (telefony – 47,1 proc., komputery – 47,02 proc.), przy czym zastosowanie tabletów jest niezmiennie nikłe (3,58 proc. wobec 3,78 proc. przed rokiem).

Źródło: Gemius, 10.2018 – 10.2019

Brak specjalistów hamuje innowacje

Do 2025 r. 75 proc. zespołów będzie poświęcać mniej niż jedną trzecią czasu pracy na utrzymanie sieci, a dwie trzecie na dostarczanie innowacji i tworzenie wartości dla biznesu – prognozuje Cisco. W miarę jak operacje staną się bardziej zautomatyzowane, administratorzy przyjmą role związane z zarządzaniem cyklem życia sieci, ustalaniem i przestrzeganiem polityk bezpieczeństwa.

Aż 94 proc. szefów IT uważa, że w ciągu dwóch lat w ich przedsiębiorstwie będzie funkcjonować rozległa sieć definiowana programowo (SD-WAN). Ponadto 47 proc. planuje w tym czasie uruchomić WAN wspomaganą przez sztuczną inteligencję, a 72 proc. zamierza wykorzystać AI do prognozowania lub zlecania napraw.

Obecnie 55 proc. czasu i zasobów zespołów IT zajmuje utrzymanie sieci. Żeby to zmienić, trzeba zniwelować barierę niedostatecznych kompetencji zespołów – zdaniem 27 proc. szefów IT brak niezbędnych umiejętności to główna przeszkoda utrudniająca wdrożenie zaawansowanych sieci. Według 22 proc. decydentów priorytetem jest przekwalifikowanie przez inwestycje w szkolenia i certyfikacje. Sztuczna inteligencja, integracja IT i OT, automatyzacja i DevOps to najważniejsze obszary, w których trzeba zdobyć nowe umiejętności.