Więcej chmury w polskich firmach

W 2019 r. z płatnych usług chmury obliczeniowej korzysta 17,5 proc. polskich przedsiębiorstw – wynika z danych GUS. To spory wzrost, bo w 2018 r. ten odsetek wynosił 11,5 proc. Wciąż największą popularnością cieszy się poczta elektroniczna i programy biurowe. Tymczasem usługi infrastrukturalne nadal kontraktuje niewiele firm. Jednak, co istotne, w każdym modelu korzystania z chmury odsetek przedsiębiorstw jest obecnie wyraźnie wyższy niż przed rokiem

 

Producenci PC zwiększyli marże

Światowa sprzedaż komputerów w III kw. br. była wyższa o 1,1 proc. niż rok wcześniej i wyniosła 68 mln szt. – ustalił Gartner. Głównym czynnikiem zwiększającym popyt był cykl wymiany starszych urządzeń na modele z Windows 10.

Z kolei według IDC wzrost dostaw PC na świecie w III kw. br. wyniósł 3 proc. rok do roku (70,4 mln sztuk). Zdaniem analityków mieliśmy do czynienia z zamawianiem sprzętu na zapas w związku z zapowiedzią podniesienia amerykańskich ceł na elektronikę z Chin (mają wejść w życie 15 grudnia 2019 r.). IDC uważa, że popyt w sektorze komercyjnym, związany z wymianą urządzeń, powinien jeszcze wzrosnąć wraz z bliskim końcem wsparcia Windows 7 (styczeń 2020 r.). Pozwoliłoby to rozładować zapasy sprzętu w ciągu kilku kwartałów.

Najwięksi producenci komputerów zwiększyli marże dzięki spadkom cen komponentów w ostatnich kwartałach, głównie pamięci RAM i SSD – twierdzą analitycy Gartnera, choć nie podają konkretnych liczb. Rosnące zyski wzmocniły pozycję trzech największych dostawców – Lenovo, HP i Della. Przykładowo w II kw. 2019 r. marża zysku przed opodatkowaniem w grupie PCSD Lenovo, w której komputery generują większość sprzedaży, wyniosła 5,4 proc. (4,9 proc. w II kw. 2018).

 

Prezesi nie lubią przerw

Dla 43 proc. dyrektorów IT w dużych polskich firmach ochrona przed cyberzagrożeniami stanowi najważniejsze wyzwanie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo cyfrowe – wynika z badania Orange Insights zrealizowanego przez ICAN Institute. Ich opinię podziela jedynie 24 proc. zarządzających. Dla nich priorytetem jest zapewnienie ciągłości działania systemów.
Według danych Orange Insights osoby z zarządów i właściciele, jak i szefowie IT uważają, że bezpieczeństwo informatyczne w ich firmie jest coraz bardziej zagrożone (odpowiednio 74 proc. i 67 proc.). Obie grupy zgadzają się, że zapewnienie ochrony IT to obecnie istotne wyzwanie dla przedsiębiorstwa. Badanie objęło ponad 300 respondentów w firmach zatrudniających powyżej 250 osób.

90 proc. sal czeka na wideokonferencje

Do 2022 r. sprzedaż sprzętu do wideokonferencji będzie rosnąć średnio o 27 proc. rocznie – prognozuje Futuresource Consulting. W ub.r. odnotowano skokowy wzrost wynoszący 50 proc., co przekłada się na 1,4 mln urządzeń, które trafiły na światowy rynek. Przychody z ich sprzedaży wyniosły 3,8 mld dol. Analitycy przekonują jednak, że globalny rynek jest daleki od nasycenia. W 2018 r. w sprzęt do wideokonferencji wyposażono ok. 10 proc. sal spotkań (tj. ponad 4 mln lokalizacji).

Zwłaszcza segment małych pomieszczeń konferencyjnych powinien szybko rosnąć, ponieważ nawet duże przedsiębiorstwa dostrzegły korzyści płynące ze współpracy i z komunikacji w niewielkich grupach. Ponadto pracownicy różnych działów zaczynają używać rozwiązań do łączności wideo, które kiedyś były uważane za systemy konferencyjne. Ma to ogromny wpływ na wzrost popytu. Dostawcy modyfikują więc swoje strategie: wypuszczają na rynek tańsze wersje systemów o mniejszej funkcjonalności, a także przymierzają się do chmury. Na znaczeniu zyskują przy tym rozwiązania wideokonferencyjne bazujące na oprogramowaniu.

Źródło: Futuresource Consulting

 

Polskie przedsiębiorstwa ruszają z robotyzacją

Rodzime firmy zaczynają przełamywać bariery, które utrudniały im wdrażanie automatyzacji na dużą skalę – 46 proc. deklaruje, że ma odpowiednią strategię, a 66 proc. twierdzi, że dysponuje wystarczającymi kompetencjami i fachowcami. Automatyzacja może obejmować zarówno proste, powtarzalne czynności, np. skanowanie dokumentów i wprowadzanie danych, jak i bardziej skomplikowane zadania, w tym chociażby rozpoznawanie obrazów lub czytanie zeskanowanych plików. W ciągu trzech lat pozwala obniżyć koszty średnio o 22 proc. – szacują eksperci Deloitte.
W ciągu roku podwoiła się liczba przedsiębiorstw, które wdrożyły automatyzację na większą skalę – 6 proc. zarządzających zapewnia, że wprowadziło ponad 50 rozwiązań, takich jak robotyka, uczenie maszynowe i przetwarzanie języka naturalnego. Ale w 36 proc. firm pilotażowo pracuje zaledwie od 1 do 10 robotów. Co więcej, wciąż 51 proc. przedsiębiorstw w kraju nie rozpoczęło procesu automatyzacji.

Dla polskich firm największą barierą jest brak gotowości infrastruktury i systemów IT (58 proc. wskazań), fragmentacja procesów (54 proc.) i brak jasnej wizji automatyzacji (42 proc.). W tym obszarze należy oczekiwać zmian, bo zwiększenie produktywności jest głównym celem 73 proc. organizacji, przy czym połowa oczekuje zmniejszenia kosztów na poziomie od 1 do 10 proc.

Źródło: Deloitte, raport „Inteligentna automatyzacja 2019”