Puls branży IT
Krytyczny okres dla dostawców
Do 2022 roku 28 proc. światowych wydatków na IT będzie związane z chmurą – twierdzi Gartner. Wobec 2018 r. ma nastąpić łączny wzrost przychodów z tego tytułu w wysokości 19 proc., czyli większy niż w przypadku instalacji on-premises. Mimo wszystko tradycyjne IT nawet za pięć lat będzie stanowić dużo większy biznes niż chmura, odpowiadając za 72 proc. inwestycji w przedsiębiorstwach. Analitycy Gartnera uważają, że wzrost nakładów na usługi w chmurze jest nieuchronny, ze względu na potrzebę elastyczności i sprawności działania przedsiębiorstw. Jednak „natura tradycyjnego IT w firmach” sprawia, że ten proces ciągnie się od wielu lat.
Tym niemniej do 2022 r. aż 1,3 bln dol. wydatków będzie bezpośrednio lub pośrednio związanych z przechodzeniem na model chmurowy. Najbliższe lata to w ocenie analityków krytyczny okres dla dostawców tradycyjnej infrastruktury, ponieważ ich konkurenci będą zyskiwać na rozwoju cloud computingu. Gartner radzi, by nie przegapić tej szansy. „Dostawcy, którzy są w stanie skorzystać na rozwoju chmury, osiągną długoterminowy sukces w ciągu dekady” – twierdzą analitycy. Największe możliwości rynkowe powinny pojawić się w czterech obszarach: infrastruktura sprzętowa, oprogramowanie infrastrukturalne, aplikacje oraz outsourcing procesów biznesowych. W przypadku aplikacji przewidywane jest największe zainteresowanie przejściem klientów na model usługowy.
Źródło: Gartner
Kraj jednoosobowych działów IT
W polskich przedsiębiorstwach pracuje średnio jeden specjalista IT – wynika z analizy PMR. Małe firmy, których w kraju jest najwięcej, często w ogóle nie mają własnych informatyków – przeciętnie tylko w co drugim małym przedsiębiorstwie jest jeden taki fachowiec. Z kolei na 100 średnich firm przypada 250 ludzi od IT. W korporacjach działy IT także nie imponują wielkością: średnio pracuje w nich 6 osób. Dane obejmują pracowników etatowych w II kw. br.
W sumie na koniec 2017 r. liczba zatrudnionych na stanowiskach związanych z IT w Polsce wynosiła ok. 600 tys. Lukę kadrową oszacowano na ponad 40 tys. Deficyt specjalistów i inwestycje zagranicznych podmiotów powodują rosnącą presję na płace. W ub.r. pracownik IT mógł liczyć na podwyżkę średnio w wysokości ponad 700 zł brutto. Mediana miesięcznych wynagrodzeń wyniosła blisko 10,4 tys. zł. Poza kadrą kierowniczą i zarządzającą najszybciej rosną płace programistów, głównie developerów Java oraz .Net/C#, z przynajmniej 3-letnim doświadczeniem. Rosnącym trendem jest także korzystanie z usług IT zewnętrznych podmiotów.
Źródło: PMR
Serwery pozostaną gorącym towarem
W ciągu najbliższych pięciu lat, do 2023 r., sprzedaż serwerów na światowym rynku będzie zwiększać się średnio o 14 proc. rocznie. Wynika to z przewidywanego zapotrzebowania na moc obliczeniową w związku z rozwojem aplikacji dla przedsiębiorstw, Internetu rzeczy, sieci 5G, mediów społecznościowych oraz e-commerce. W przypadku dostawców usług chmurowych zapotrzebowanie na sprzęt ma rosnąć o ponad 20 proc. każdego roku.
Analitycy szacują, że w 2020 r. sprzedaż serwerów umożliwiających transmisję danych z prędkością 25 Gb/s przekroczy wielkość dostaw urządzeń zapewniających przepustowość do 10 Gb/s. Oczekuje się również, że będzie rósł popyt na serwery o przepustowości 100 Gb/s.
Źródło: Digitimes Research
Dobra prognoza dla Digital Signage
Sprzedaż monitorów na rynku Digital Signage wzrośnie o 10 proc. w 2019 r. oraz o kolejne 12 proc. w 2020 r. – przewiduje IDC. W II kw. 2018 r. zwiększyła się ona w ujęciu rok do roku o blisko 16 proc. Na rynek wprowadzono ponad 870 tys. urządzeń. Zgodnie z prognozą w całym 2018 r. sprzedaż paneli tego typu ma wynieść 3,5 mln szt.
Większe zapotrzebowanie na monitory do systemów DS jest związane z tym, że coraz więcej firm wykorzystuje cyfrowe nośniki do reklamy i informacji. Najpopularniejsze są obecnie modele Full HD, ale szybko rośnie popyt na wyświetlacze o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. W II kw. br. sprzedano ich prawie 5 razy więcej niż w poprzednim.
Jeśli chodzi o rozmiary, to zwiększa się zwłaszcza zainteresowanie ekranami o szerokości 32 i 43 cale (odpowiednio +44,1 proc. i +107,3 proc. w II kw. br.). Klienci więcej niż w zeszłym roku zamówili także modeli z tunerami telewizyjnymi (+11,1 proc.).
Na globalnym rynku wyświetlaczy Digital Signage dominuje Samsung, który od ponad pięciu lat utrzymuje się na pozycji numer 1. W II kw. br. miał ponad 30 proc. udziału w rynku. Drugie jest LG, a na trzecie miejsce wskoczył chiński producent Goodview, osiągając najszybszy wzrost spośród dostawców głównych marek (+30,4 proc.).
Źródło: IDC
Co jest najważniejsze dla polskich szefów IT
Analiza danych to zdaniem większości szefów jednostek IT w polskich firmach obszar, który w ciągu najbliższych trzech lat będzie miał największy wpływ na biznes – wynika z raportu Deloitte „CIO Survey 2018. Patrząc w przyszłość: poza erę cyfrową”.
Aż 83 proc. CIO deklaruje, że ich firmy mają jasno zdefiniowaną strategię cyfrową, jeśli nie w całej organizacji, to przynajmniej w kluczowych obszarach. Dla porównania: na świecie takiej odpowiedzi udzieliło 58 proc. Większość polskich respondentów wskazała klientów (65 proc.) oraz innowacje (41 proc.) jako priorytet biznesowy w ich przedsiębiorstwie.
Z kolei główne oczekiwania biznesu wobec działów informatycznych w Polsce to maksymalizacja zwrotu wartości z inwestycji w IT (41 proc.) oraz optymalizacja i utrzymanie środowisk informatycznych (41 proc.). Od szefów tych jednostek wymaga się natomiast dopasowania do strategii biznesowej (59 proc.), transformacji procesów (35 proc.) i zapewnienia efektywności operacyjnej IT (41 proc.).
Według raportu rola CIO będzie wymagała łączenia trzech funkcji: zaufanego dostawcy usług, inicjatora zmian oraz partnera w biznesie. Jednak tradycyjne podejście do budżetowania IT (roczne cykle, większość środków idzie na utrzymanie i dodatkowy rozwój) jest przeszkodą w realizacji misji lidera IT, czyli inicjatora zmian, jak również partnera w biznesie.
Źródło: Deloitte
Podobne artykuły
Program partnerski OVHcloud: droga do sukcesu w ekosystemie chmury
Wraz z ewolucją krajobrazu usług chmurowych zmieniają się także wyzwania i możliwości, które czekają na OVHcloud oraz jego partnerów w 2024 roku.
Alternatywa dla chmury publicznej
Część analityków zapowiadała, że 2023 ma być rokiem repatriacji z chmury publicznej. Tak się nie stało, co nie zmienia faktu, iż wiele firm przechowuje i przetwarza swoje dane w środowisku lokalnym.
Digital Signage: mała stabilizacja
W pierwszej połowie roku popyt na rozwiązania Digital Signage nieznacznie zwolnił. To oznaka, że rynek ten się nasyca i trudno oczekiwać wyraźnych wzrostów, jak to bywało w poprzednich latach.