„Czas przepastnych budżetów dobiega końca”

Wartość rynku usług IT w Polsce w 2017 r. osiągnęła poziom 12,3 mld zł – wynika z szacunku PMR. Oznacza to odbicie po wyjątkowo złej sytuacji na całym rynku IT w 2016 r. Ale podawana wartość wciąż jest niższa niż w 2015 r. Zdaniem analityków ubiegłoroczny wzrost wynika z poprawy w segmencie przedsiębiorstw, które chętniej niż w poprzednich latach inwestują w IT. Firmy skoncentrowane na rynku zamówień publicznych nadal w ub.r. borykały się z kłopotami.

Zauważalnym trendem jest rozwój outsourcingu, dzięki któremu przedsiębiorstwa mogą zmniejszać koszty utrzymania własnej infrastruktury ICT. Respondenci z największych firm w Polsce optymistycznie oceniają perspektywy tego segmentu. Aż 77 proc. pytanych uważa, że w ciągu najbliższych 2 lat zainteresowanie outsourcingiem IT wzrośnie. Na poprawę sytuacji w branży wpływa też rozwój sektora nowoczesnych usług biznesowych i dostosowywanie się przedsiębiorstw do nowych regulacji (jak JPK, RODO).

Na rynek usług IT nadal w dużym stopniu rzutuje ryzyko związane z sytuacją w sektorze publicznym. Administracja dąży do ograniczenia wydatków, więc zdaniem analityków w najbliższym czasie nie będzie przeznaczała na usługi informatyczne tak dużych kwot jak przed 2016 r. W związku z rosnącą popularnością body leasingu (wynajmu fachowców) oraz insourcingu, a także outsourcingu infrastruktury IT – w perspektywie kolejnych kilku lat może osłabnąć rola dużych firm, które opierają swoją działalność na wielomilionowych kontraktach, głównie publicznych. „Czas przepastnych budżetów na IT i niekończących się projektów dobiega końca” – uważa PMR.
 

Źródło: PMR, Raport „Rynek usług IT w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018–2023”

 

Druk: mniej sprzętu na polskim rynku

Dostawy urządzeń drukujących na polski rynek w I kw. br. były nieznacznie niższe niż rok wcześniej (-2 proc.) – ustalił Context. W ostatnich trzech miesiącach 2017 r., odnotowano wzrost sprzedaży w dystrybucji o 7,2 proc., po spadkach w III kw. ub.r. (-14,2 proc.).

Krajowy wynik w I kw. br. okazał się niższy niż średnia w regionie Europy Środkowej i Wschodniej (+10 proc.), gdzie w końcu nastąpił wzrost po latach spadków. Czynników warunkujących poprawę było wiele, ale najważniejszym okazała się większa sprzedaż urządzeń laserowych (+8 proc.). Widoczna jest też ofensywa dostawców sprzętu atramentowego, którzy zwiększyli dostawy urządzeń wielofunkcyjnych tego typu.

Źródło: Context

 

Sprzętowe bezpieczeństwo w cenie

Modernizacja infrastruktury i nowe funkcje przyczyniły się do wyraźnie większego zapotrzebowania na urządzenia zabezpieczające. Przychody na tym rynku w I kw. bieżącego roku wzrosły na świecie o 14,25 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. i osiągnęły 3,3 mld dol. Liczba sprzedanych produktów zwiększyła się o 18,9 proc. (do 838 tys. sztuk). W regionie EMEA przychody zwiększyły się o 11,6 proc., ale największym rynkiem urządzeń zabezpieczających są Stany Zjednoczone, z udziałem 42,3 proc. w światowej sprzedaży.

Rekordowo wysokie przychody odnotowano w przypadku UTM-ów – 2,1 mld dol. (+16,1 proc.) – które mają największy udział w rynku sprzętu zabezpieczającego. Częściej wdrażane są również sprzętowe firewalle (+17,4 proc.). Te dwa rodzaje urządzeń w największym stopniu przyczyniły się do tegorocznego wzrostu przychodów w tym segmencie rynku.

Z kolei w przypadku rozwiązań do zarządzania treścią wzrost wyniósł 7,5 proc. Spadły natomiast nakłady na wykrywanie włamań i prewencję oraz VPN (-13 proc. oraz -3 proc.).

Źródło: IDC

 

Piłkarze pomogli 4K

Sprzedaż projektorów 4K na świecie w I kw. br. wzrosła o 808 proc. – ustalił Futuresource Consulting. Zdaniem analityków boom jest związany z mistrzostwami świata w piłce nożnej. Klientów dodatkowo zachęca do zakupów spory spadek cen. W Europie średnia cena domowego urządzenia o natywnej rozdzielczości 4K zmalała aż o 70 proc. w porównaniu z kosztami zakupu w I kw. 2017 r.

Trend polegający na topnieniu cen dotyczy nie tylko domowych projektorów 4K, lecz także modeli Full HD, ale w ich przypadku był dużo słabszy. Średnie stawki w Europie zmniejszyły się o 6 proc. Na świecie sprzedaż takich urządzeń wzrosła o 11 proc. Filarem branży jest jednak e-tail, gdzie miała miejsce większość działań promocyjnych.

Do spadku cen przyczyniła się ostra konkurencja cenowa między głównymi markami, i to nie tylko w segmencie konsumenckim, lecz także biznesowym w przypadku projektorów 4K i 1080p. W rezultacie łączna sprzedaż natywnych modeli 4K na rynku B2B wzrosła (w I kw. br.) w sumie o 64 proc. w Ameryce Północnej i Europie.

Źródło: Futuresource Consulting

 

„Kopacze” trzymają się za kieszeń

W II kw. 2018 r. nastąpił dalszy spadek sprzedaży na rynku kart graficznych – ocenia Jon Peddie Research na podstawie informacji z kanału dystrybucyjnego.

Według firmy badawczej jest to związane z topniejącą sprzedażą komputerów i tradycyjnym sezonowym dołkiem w tym okresie roku. Ponadto „kopacze” kryptowalut, którzy doprowadzili do eksplozji popytu na karty graficzne w ub.r., zdaniem analityków już zaopatrzyli się w potrzebny sprzęt i rynek jest nasycony. W 2017 r. „kopacze” kupili na świecie ponad 3 mln kart graficznych za 776 mln dol., a w I kw. br. – 1,7 mln szt. W całym kwartale dostarczono blisko 14 mln szt. GPU przeznaczonych do zewnętrznych kart komputerowych.

Z kolei gracze, którzy są drugą największą grupą klientów kupujących komponenty z górnej półki, czekają na obniżki cen. Ten „stłumiony popyt” pomógł zmniejszyć spadek sprzedaży w II kw. br. W I kw. br. sprzedaż GPU do zewnętrznych kart graficznych w desktopach była wyższa o 66 proc. niż rok wcześniej oraz o 6,4 proc. niż w IV kw. 2017 r. W przypadku notebooków odnotowano spadki o 15,2 proc. oraz 28,8 proc.

Źródło: Jon Peddie Research