Sektor MSP docenił chmurę

Ponad połowa (51 proc.) małych i średnich firm korzysta z cloud computingu – wynika z badania „Nowoczesne IT w MSP 2014”, przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoftu. Spośród usług w chmurze najchętniej zamawiane są: e-mail (39 proc.), narzędzia do wymiany plików i dokumentów (23 proc.), przechowywanie danych i backup (21 proc.). Upowszechnia się wiedza na temat usług świadczonych w chmurze – 48 proc. respondentów deklaruje dobre zrozumienie tego terminu, zaś nie zna go 14 proc.

Pracownicy MSP są w większości przekonani o korzystnym wpływie cloud computingu na biznes. Przy czym 50 proc. uważa, że będzie rosło znaczenie chmury dla sukcesu podobnych im organizacji, a 11 proc. nie zgadza się z tym stwierdzeniem. W badaniu przeprowadzonym w marcu br. w Polsce wzięło udział 601 osób z firm zatrudniających do 250 pracowników.

Źródło: Microsoft

 

 

Przełom na rynku serwerów

W II kw. br. sprzedaż serwerów w regionie EMEA wzrosła po raz pierwszy od 11 kwartałów. Zdaniem analityków Gartnera był to przełomowy okres na tym rynku – wprawdzie w najbliższym czasie nie ma co liczyć na wyraźną poprawę, ale wygląda na to, że zakończyła się faza spadków, trwająca nieprzerwanie od II kw. 2011 r. W minionym kwartale sprzedano o 0,8 proc. więcej serwerów niż rok wcześniej, natomiast przychody dostawców zwiększyły się o 3,8 proc., do 3,22 mld dol. Napędem wzrostu były modele x86 – w ich przypadku odnotowano poprawę o 12,7 proc. (wartościowo), podczas gdy zbyt maszyn RISC/Itanium Unix spadł o 23,6 proc. W przypadku systemów mainframe można mówić o dwucyfrowym dołku (-17,8 proc.). W Europie Wschodniej nastąpił spadek obrotów na rynku serwerów o 1,6 proc. Z wyjątkiem IBM pięciu największych dostawców zakończyło kwartał na plusie. Co ciekawe, IBM wypracował większą sprzedaż modeli x86, które niebawem będą oferowane pod szyldem Lenovo (transakcja ma zostać sfinalizowana do końca br.). HP utrzymało pozycję lidera, zwiększając przychody na rynku serwerów o 7,3 proc., mimo że sprzedało o ponad 5 proc. mniej maszyn niż rok wcześniej.

Źródło: Gartner

 

 

Lepsze prognozy dla komputerów

W 2014 r. globalna sprzedaż komputerów będzie wyższa, niż przewidywano wiosną – stwierdziło IDC. Spadek w porównaniu z 2013 r. ma wynieść 3,7 proc., podczas gdy w maju br. firma badawcza prognozowała 6-proc. dołek w całym 2014 roku, a na początku br. – 6,1-proc. Oznacza to, że według nowej prognozy globalny rynek ma wchłonąć 303 mln urządzeń (a nie 291 mln, jak dotąd uważano). Popyt jest większy, niż sądzono wcześniej, głównie ze względu na wymianę sprzętu w firmach po zakończeniu wsparcia dla Windows XP. Kolejnym pozytywnym czynnikiem są duże zakupy chromebooków w edukacji (zjawisko nie dotyczy polskiego rynku). Ponadto zakupom PC sprzyja mniejsza konkurencja ze strony tabletów – w ich przypadku notuje się obecnie dużo mniejszy wzrost sprzedaży (jednocyfrowy) niż w poprzednich latach. Zainteresowaniu komputerami sprzyja również obniżka cen, wynikająca m.in. z wprowadzenia na rynek modeli z tanim systemem Windows 8.1 with Bing. Zdaniem analityków nie ma jednak powodu do entuzjazmu: w ich opinii są niewielkie szanse na trwały wzrost sprzedaży komputerów ze względu na spory wybór rozmaitych urządzeń. W 2015 r. nie należy też spodziewać się wyraźnego pogorszenia koniunktury – prognozowany spadek ilości sprzedanych urządzeń ma wynieść jedynie 2,3 proc. w odniesieniu do 2014 r.

Źródło: IDC

 

 

 

Nie mogą żyć bez smartfonu

 

Odsetek użytkowników smartfonów w Polsce wzrósł z 53 proc. w 2013 r. do 61 proc. w 2014 r.– wynika z badania „MEC Mobile Report”. Dane dotyczą internautów powyżej 15. roku życia. Zebrano je w maju br. Można się spodziewać, że klienci będą kupować więcej takiego sprzętu. Obecnie 13 proc. respondentów, którzy nie mają smartfonu, rozważa jego zakup, a blisko połowa z tych mających telefon od co najmniej sześć miesięcy myśli o jego wymianie na nowy. Większy popyt zapowiada także liczba użytkowników smartfonów, którzy nie wyobrażają sobie życia bez nich – jest ich już 27 proc., czyli o 5 punktów procentowych więcej niż w ub.r. Największy wzrost popularności smartfonów odnotowano w grupie osób w wieku 45–49 lat.

Źródło: MEC Mobile Report

 

 

Polscy klienci kupują więcej PC

W minionym kwartale producenci dostarczyli na polski rynek o 22,4 proc. więcej komputerów niż rok wcześniej – ustalił Context. To lepszy wynik niż w całym regionie EMEA, gdzie średnia dla 10 największych vendorów wyniosła 15,6 proc. W tej części świata takiego wzrostu nie było już od dwóch lat (wprawdzie w I kw. br. dostawy były na plusie, ale wyrażającym się liczbą jednocyfrową). Jako przyczynę ożywienia wskazuje się przyspieszenie wymiany sprzętu w firmach. Szczególnie duży wzrost miał miejsce w Europie Zachodniej (+28 proc.). Między innymi na największych rynkach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii – popyt był wyraźnie większy niż rok temu.

Źródło: Context