Niepowstrzymany spadek sprzedaży tabletów

W III kw. 2015 roku dostawy tabletów na świecie skurczą się o 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., do 51,9 mln szt. – prognozuje Digitimes Research. Sezon powrotu do szkoły nie pomoże więc zahamować spadku sprzedaży tych urządzeń. Mniejsze zainteresowanie wzbudza zwłaszcza sprzęt lidera rynku, Apple’a – sprzedaż iPadów według prognozy ma się zmniejszyć o 20 proc. Lepsze są prognozy dotyczące dostawców sprzętu z Androidem. Asus powinien powrócić na pozycję nr 4 na globalnym rynku, dzięki wprowadzeniu sprzętu z nowymi układami Intela – SoFIA. Windows 10 nie zwiększy popytu, dopóki nie pojawią się urządzenia 2 w 1 na platformie Skylake – oceniają analitycy.

Źródło: Digitimes

40 proc. firm przejdzie na Windows 10 w ciągu roku

Nowy system będzie najszybciej wdrażaną wersją Windows w przedsiębiorstwach – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Spiceworks wśród specjalistów IT w USA i krajach EMEA. Sporo, bo 40 proc. z nich zadeklarowało, że planuje zainstalować Windows 10 w swoich firmach w ciągu roku od premiery, a 75 proc. chce to zrobić do 2017 r. W sumie zainteresowanie wdrożeniem „Dziesiątki” wyraziło 96 proc. pytanych. Co więcej, 60 proc. respondentów zapewniło, że ma już przedpremierowe wersje systemu w swoich przedsiębiorstwach. Jakby tego było mało, gros fachowców IT (75 proc.) chce mieć Windows 10 na użytek prywatny w okresie najbliższego roku.

Większość firmowych specjalistów IT pytana, dlaczego wdroży „Dziesiątkę”, odpowiedziała „ze względu na potrzeby” (np. starszemu systemowi używanemu w firmie kończy się okres wsparcia) albo z uwagi na wymagania dotyczące kompatybilności oprogramowania.

 

 

Globalne prognozy IT w dół, ale w Polsce w górę

Według najnowszej prognozy Gartnera globalny   rynek IT urośnie w 2015 r. o 2,5 proc. To mniej, niż przewidywano w kwietniu br. (+3,1 proc.). Jednak po uwzględnieniu spadku kursu dolara wartość rynku obniży się o 5,5 proc., do 3,5 bln dol. Oznacza to, że kursy walut prowadzą do wzrostu cen usług i produktów.

Polska pozytywnie wyróżnia się na tle świata – według Future Market Insights krajowy rynek usług i oprogramowania IT osiągnie do 2020 r. wartość 6,25 mld dol., rosnąc średnio o 5,9 proc. rocznie. Dla porównania: w 2013 r. wielkość sprzedaży w tych dwóch segmentach w Polsce wyniosła 4,1 mld dol. Obroty idą w górę z powodu m.in. zwiększającego się zainteresowania przedsiębiorstw rozwiązaniami dającymi przewagę nad konkurencją.

Według Future Market Insights na polskim rynku dominują usługi (ponad 50 proc. przychodów w 2013 r.), ale do 2020 r. stracą pierwszą pozycję na rzecz oprogramowania.

 

 

Stacje robocze: większe zakupy w 2016 r.

Sprzedaż stacji roboczych w regionie EMEA w I kw. br. zmniejszyła się o 3,4 proc. rok do roku. Analitycy IDC przewidują, że rynek w całym 2015 r. skurczy się o 5,2 proc. z uwagi na spadek wartości euro (sprzęt podrożał). Ponadto duże firmy wolą obecnie wydawać pieniądze na wsparcie i serwis, zamiast kupować nowy sprzęt.

Według IDC sprzedaż stacji roboczych zwiększy się jednak w 2016 r., i to wyraźnie. Prognozowany wzrost ma wynieść 10,7 proc. Klientów do zakupów ma zachęcić pojawienie się modeli wyposażonych w nową platformę Intela – Skylake – oraz stabilizacja na rynku walutowym. Producenci mają ponadto spełnić oczekiwania użytkowników, wprowadzając innowacje techniczne, np. chłodzenie wodne w stacjach roboczych. Spodziewane jest także większe wsparcie sprzedaży tych urządzeń w kanale partnerskim.

Źródło: IDC

 

 

MPS – co przekonuje klientów

Coraz więcej przedsiębiorstw będzie wdrażać lub poszerzać zakres usług zarządzania drukiem (MPS) – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Quocirca. Według niej 51 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zamierza inwestować w MPS w ciągu najbliższych kilku lat. Po raz pierwszy jako najważniejszy powód korzystania z MPS respondenci wskazali poprawę bezpieczeństwa, a nie koszty. Jako „bardzo ważny” czynnik wymieniło go 75 proc. respondentów, zwłaszcza w administracji. Niemal równie istotnym celem jest poprawa jakości usług. Zatem te argumenty są najważniejsze w rozmowach z klientami.

Dane pochodzą z ankiety przeprowadzonej wśród 210 menedżerów IT w firmach zatrudniających ponad 1 tys. osób w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Francji.