Zadowolenie klientów katalizatorem inwestycji w IoT

Już 29 proc. organizacji na świecie używa rozwiązań z dziedziny Internetu rzeczy, a kolejnych 14 proc. planuje je wdrożyć w 2016 r. – to wyniki ankiety Gartnera przeprowadzonej wśród specjalistów IT z 18 branż. Tym samym liczba firm, które zaadaptowały IoT, ma wzrosnąć o 50 proc.

W ocenie Gartnera rozwiązaniami z dziedziny Internetu rzeczy będą zainteresowane zwłaszcza „ciężkie” branże, jak dostawcy energii, wody, gazu, przemysł paliwowy oraz produkcja – 56 proc. przedsiębiorstw z tych sektorów powinno wdrożyć IoT w bieżącym roku. Jeśli chodzi o „lekkie” sektory, związane głównie z usługami, ten odsetek ma wynieść 36 proc.

Obecnie organizacje interesują się rozwiązaniami IoT głównie z myślą o poprawie efektywności działania, zmniejszeniu kosztów i lepszym wykorzystaniu zasobów (52 proc.). Szybko jednak zyskuje na znaczeniu zadowolenie klienta (wzrost z 18 do 34 proc. w ciągu roku). W ocenie analityków od 2016 r. będzie to czynnik decydujący o inwestycjach w rozwiązania z dziedziny Internetu rzeczy.

Rozwój IoT spowalnia brak wiedzy na temat związanych z nim korzyści dla firm (stąd warto je uświadamiać decydentom) oraz brak kompetencji i odpowiedniej kadry.

 

 

171 proc. wzrostu na rynku wearables

W IV kw. 2015 r. dostawy na światowym rynku urządzeń noszonych zwiększyły się o 126,9 proc. w porównaniu do IV kw. 2014 r., a w całym roku wzrost wyniósł 171,6 proc. – wynika z danych IDC. Oznacza to odpowiednio: 27,4 mln oraz 78,1 mln sztuk, które trafiły na globalny rynek. Na zwiększenie sprzedaży wpłynęła głównie rosnąca popularność opasek sportowych i zegarka Apple Watch. W ocenie analityków sprzęt tego typu nie jest już niszowy, lecz wszedł na rynek masowo używanych urządzeń. Oznacza to, że przybędzie czynników wzrostu sprzedaży: pojawią się nowi producenci, nowe konstrukcje, aplikacje i sposoby zastosowań.

Warunkiem zwiększania popytu jest jednak kontynuacja innowacji. Atrakcyjność wearables może zwiększyć ich powiązanie z aplikacjami do mediów społecznościowych, newsami, nawigacją czy monitoringiem zdrowia. Duży wzrost jest spodziewany w przypadku innych urządzeń niż zegarki i opaski. Chodzi np. o wearables wpięte w ubranie, buty oraz o inteligentne okulary. Specjaliści IDC zwracają uwagę, że moda i design przyczyniają się do wzrostu popytu w takim samym stopniu jak technologia.

 

 

Kłopoty z ciągłością pracy w firmach

Polskie przedsiębiorstwa doświadczają rocznie średnio 21 nieplanowanych przestojów, do których dochodzi wskutek awarii IT lub czynników zewnętrznych. Straty z tego powodu to ponad 14 mln dol. (ok. 70 mln zł). Średni koszt godziny przestoju aplikacji o znaczeniu niekrytycznym wynosi 76 tys. dol. (ok. 300 tys. zł), a w przypadku aplikacji krytycznych szacowany jest na 92 tys. dol. (ok. 360 tys. zł).

Problemy mają wpływ na rosnące inwestycje w centra danych. Celem jest jednak głównie obniżenie kosztów operacyjnych (60 proc. wskazań). Na drugim miejscu (57 proc.) firmy wymieniają potrzebę szybszego dostarczenia nowych aplikacji i usług niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak 64 proc. decydentów IT przyznaje, że pomimo inwestycji w centra danych w ich organizacjach występuje tzw. deficyt dostępności. Oznacza on różnicę między tym, co może zapewnić dział IT, a tym, czego oczekują użytkownicy. Mamy więc do czynienia z dużą potrzebą wdrażania rozwiązań poprawiających ten wskaźnik.

Wśród zalet bezawaryjnej pracy wymieniane są: możliwość częstszej interakcji z klientami, dostawcami i partnerami w czasie rzeczywistym (43 proc.), a także całodobowy dostęp do usług IT (50 proc.) i aplikacji (47 proc.). To dobre argumenty dla potencjalnych klientów.

 

 

Komputery dla podróżników poszukiwane

Ponad połowa menedżerów decydujących o zakupach IT w firmach (53 proc.) wybiera sprzęt komputerowy dostosowany do potrzeb osób podróżujących służbowo. Przedsiębiorcy pytani o cechy takich urządzeń odpowiedzieli, że przede wszystkim powinny być lekkie (84 proc. wskazań).

Kolejnym istotnym kryterium wyboru jest dostosowanie wielkości sprzętu do wykonywanych zadań (76 proc.). Niewiele mniejsze znaczenie ma czas pracy na baterii (73 proc.). Ponieważ komputer przenośny bywa użytkowany w różnych warunkach, istotna jest jego wytrzymałość i trwałość (69 proc.). Kolejne cechy sprzętu IT ważne dla mobilnych pracowników to: energooszczędność (39 proc.), jakość obudowy (38 proc.), ergonomia użytkowania (33 proc.) i warunki gwarancji (33 proc.). Wygląd sprzętu znalazł się na ostatnim miejscu (wskazało go 12 proc. badanych), ale ma on duże znaczenie dla młodych pracowników, poniżej 35 roku życia. Częściej niz starsi koledzy zwracali oni uwagę na ciekawy i nowoczesny design.

 

 

 

Zabezpieczenia potrzebne firmom

 

Ponad jedna trzecia (36 proc.) dużych przedsiębiorstw i instytucji publicznych planuje w 2016 r. zwiększyć budżet przeznaczony na bezpieczeństwo. Utrzymanie wydatków na poziomie zbliżonym do 2015 r. deklaruje 39 proc. organizacji. Zamierzają inwestować przede wszystkim w usprawnienie zarządzania dostępem do danych (63 proc.). Blisko połowa (46 proc.) planuje wzrost wydatków w obszarze przeciwdziałania wyciekom informacji. Wdrożenie DLP (Data Loss Prevention) jest priorytetem zwłaszcza dla podmiotów z sektora publicznego.

Na znaczeniu zyskuje bezpieczeństwo środowisk mobilnych. W tym przypadku 43 proc. respondentów przyznało, że ich organizacje mają wdrożone tego typu rozwiązania, a 25 proc. planuje to zrobić. Ponadto 21 proc. ankietowanych potrzebuje narzędzi automatyzujących zarządzanie flotą urządzeń mobilnych w firmie, co jest związane z trendem BYOD.