* Odsetek firm, które planują inwestycję w danym obszarze

MŚP chcą inwestować w bezpieczeństwo i automatyzację

W nadchodzących miesiącach 30 proc. polskich MŚP planuje zwiększyć inwestycje w technologie cyfrowe, 35 proc. je ograniczy, kolejnych 35 proc. nie planuje zmian w tym zakresie – wynika z badania Polcomu i Computerworlda. Do wydatków na IT nie palą się zwłaszcza małe firmy. W sumie 43 proc. z nich ograniczyło w tym roku swoje inwestycje w porównaniu z ub.r. Ankietowani są natomiast zgodni co do priorytetów inwestycyjnych. Ponad 90 proc. przyznało, że największego doinwestowania wymaga obszar cyberbezpieczeństwa i ciągłości działania, podczas gdy 86 proc. pilnie potrzebuje dodatkowych środków na ochronę i backup danych, a 77 proc. na monitoring systemów i aplikacji. Natomiast na 2025 r. numerem 1 na liście planowanych inwestycji wskazywana jest automatyzacja produkcji. Ponadto małe firmy (do 150 osób) częściej chcą wydawać pieniądze na automatyzację produkcji i krytyczne systemy biznesowe (ERP, WMS, CRM), a średnie migrować infrastrukturę do chmury.

Źródło: Polcom we współpracy z Computerworldem, raport „Transformacja cyfrowa sektora MŚP w latach 2024-2026. Inwestycje IT, chmura i nowe technologie”


Outsourcing IT polubił łączone usługi

Europejski rynek usług informatycznych i biznesowych wzrósł nieznacznie w II kw. 2024 r. – zgodnie z raportem Information Services Group (ISG). EMEA ISG Index obejmuje komercyjne umowy outsourcingowe o rocznej wartości kontraktu (ACV) wynoszącej 5 mln dol. lub więcej. Pokazuje, że ACV dla połączonego rynku usług zarządzanych i chmurowych poprawił się o 1 proc., do poziomu 7,7 mld dol. Oznacza to drugi najwyższy wskaźnik wartości w historii w II kwartale. Według ekspertów ISG, optymalizacja kosztów pozostaje głównym motorem popytu na usługi zarządzane, jednak podejmowanie decyzji dotyczących nowych inicjatyw jest nadal spowalniane przez niepewność makroekonomiczną i geopolityczną. W ramach usług zarządzanych outsourcing IT wzrósł o 7 proc., do wartości 3,3 mld dol., napędzany silnym wzrostem w zakresie dostarczanych w pakiecie usług infrastruktury oraz usług rozwoju i utrzymania aplikacji (ADM), co zrównoważyło spadki w zakresie usług tylko ADM oraz dla centrów danych.

Źródło: Information Services Group, EMEA ISG Index

Tymczasem outsourcing procesów biznesowych (BPO) stopniał o 45 proc., przy czym wszystkie segmenty wykazały spadki, w szczególności związane z tzw. angażowaniem klientów i zarządzaniem obiektami. Najbardziej zwiększyła się natomiast wartość ACV w handlu detalicznym (o 71 proc. r/r), produkcji (50 proc.) oraz mediach i telekomunikacji (41 proc.).

Warto dodać, że wysoki wzrost w segmencie IaaS (o 22 proc.) sugeruje, że cykl optymalizacji kosztów chmury może się zakończyć, częściowo z powodu rosnącego zainteresowania generatywną AI. Tymczasem SaaS spadł o 2 proc., gdyż przedsiębiorstwa zmniejszyły wolumen licencji.


Monitory dla graczy pobiły rekord

Dostawy monitorów dla graczy w II kw. br. osiągnęły poziom prawie 6,5 mln szt., co oznacza 35 proc. wzrostu rok do roku. To najlepszy wynik od 2016 r., a więc od czasu, gdy IDC zaczęło śledzić ten segment rynku. Według analityków na popyt wpłynęły promocje i „agresywni”, początkujący producenci, przez co był to piąty z rzędu kwartał na plusie. Są też sygnały, że powoli odbija rynek gamingowych pecetów. Sprzedaż komputerów dla graczy w II kw. 2024 r. zwiększyła się globalnie do 10,6 mln szt., o 2,4 proc. więcej niż przed rokiem. To pierwszy kwartał na plusie od ponad 2 lat.

IDC prognozuje, że rynek PC i monitorów łącznie odnotuje wzrost w 2024 r. po spadkach sprzedaży w latach 2022 i 2023, a wolumeny osiągną 69,3 mln w 2024 r., czyli o 9 proc. więcej niż w 2023 r. Analitycy spodziewają się, że popyt na komputery odbije w 2025 r., gdy pojawią się nowe procesory graficzne. Ponadto zwiększy się udział w rynku takiego sprzętu w przyszłości – sięgnie 20 proc. całkowitych dostaw komputerów i monitorów do 2028 r., a tym samym gaming będzie coraz więcej ważył w biznesie dostawców i sprzedawców. Źródło: IDC 


AI PC to będzie jedyny wybór

Dostawy komputerów opartych na sztucznej inteligencji będą stanowić 43 proc. wszystkich PC na świecie w 2025 r., w porównaniu do 17 proc. w 2024 r. – prognozuje Gartner. Chodzi o sprzęt z wbudowaną jednostką przetwarzania neuronowego (NPU). Analitycy przewidują, że w 2025 r. na rynek zostanie wprowadzonych 114 mln szt. takich modeli, tj. ponad 2,5-krotnie więcej niż w 2024 r. A jako że w 2024 r. wzrost w tym segmencie ma być 2-krotny (+99,8 proc.), nastąpi przyspieszenie. Przy czym popyt na laptopy AI powinien być wyższy niż na komputery stacjonarne AI, przez co w 2025 r. „inteligentne” modele będą stanowić 51 proc. wszystkich laptopów. Co więcej, Gartner prognozuje, że w 2026 r. laptopy Al będą stanowić jedyny wybór w portfolio modeli dla dużych firm, w porównaniu z mniej niż 5 proc. w 2023 r. Zakłada się, że NPU stanie się standardem dla producentów komputerów i pojawi się w większości maszyn. Jak twierdzą analitycy: „pytanie dla firm brzmi, który komputer AI kupić, a nie czy powinien zostać zakupiony”. Spodziewają się przy tym, że firmy będą kupować AI PC nie tyle po to, by korzystać z funkcji sztucznej inteligencji, lecz by zabezpieczyć się na przyszłość oraz ze względu na funkcje bezpieczeństwa.

Źródło: Gartner

25 proc. MŚP korzysta z narzędzi AI

Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce są mniej zaawansowane we wdrażaniu sztucznej inteligencji niż duże podmioty – wynika z badania AWS-u. Mianowicie 25 proc. z nich korzysta obecnie z narzędzi AI, w tym jedynie 14 proc. z wielu z nich. Firmy, które wdrożyły narzędzia AI, zapewniają, że odnotowały dzięki nim wymierne korzyści, głównie zwiększenie przychodów (33 proc.) i obniżenie kosztów (33 proc.). Natomiast za zdecydowanie największą barierę w implementacji rozwiązań sztucznej inteligencji, MŚP uznają problem z rekrutacją specjalistów z umiejętnościami w tym zakresie (44 proc.).

Źródło: AWS, badanie Strand Partners

Dla porównania, średnia dla wszystkich badanych przedsiębiorstw w kraju (różnej wielkości) to 29 proc., a kolejne istotne przeszkody to trudności ze szkoleniami i przekwalifikowaniem już zatrudnionego personelu (28 proc.) i niejasne przepisy dotyczące AI (27 proc.). W sumie z danych AWS-u wynika, że 30 proc. polskich przedsiębiorstw różnej wielkości korzysta już z takich czy innych narzędzi AI.