Wzrost inwestycji w bezpieczeństwo OT

Aż 49 proc. ankietowanych przedsiębiorstw z całego świata nie dysponuje strategiami dotyczącymi cyberbezpieczeństwa OT lub stworzyło jedynie podstawowy plan działania, bez udokumentowanych procedur i zaplanowanych inicjatyw naprawczych – wynika z badania KPMG. Tym niemniej 21 proc. firm deklaruje, że w tym roku zwiększy swój budżet na cyberochronę systemów przemysłowych o więcej niż 10 proc., a 13 proc. że o mniej niż 10 proc. Ponadto 8 proc. pytanych zapowiedziało podniesienie budżetu o ponad 30 proc., a jedna dziesiąta aż o ponad 50 proc. Ankietowani najczęściej spodziewają się najwyższego zwrotu z inwestycji (ROI) w obszarze segmentacji sieci, a w następnej kolejności ze szkoleń w zakresie świadomości bezpieczeństwa. Nakłady mają pójść natomiast głównie na inwentaryzację i zarządzanie aktywami. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2023 r. do 33 proc. (z 28 proc. w 2022 r.) wzrósł odsetek firm, które uważają, że znajdują się na drugim poziomie dojrzałości, tzn. wdrożyły podstawowy poziom zarządzania. Jednak spadek liczby firm na wyższych poziomach może wskazywać na trudności z utrzymaniem wdrożonych standardów.

Źródło: KPMG i Control System Cybersecurity Association International: „Control System Cybersecurity Annual Report 2024”

Źródło: Gartner, lipiec 2024

Generatywna AI jak podatek

Według nowej prognozy Gartnera światowe wydatki na IT wyniosą w tym roku 5,26 bln dol., o 7,5 proc. więcej niż w 2023 r. Wobec przewidywań sprzed kwartału prognozę obniżono o 0,5 pkt. proc. Analitycy podkreślają, że choć wpływ generatywnej sztucznej inteligencji jest odczuwalny we wszystkich segmentach IT, to nie przynosi korzyści wszystkim użytkownikom. „Niektóre wzrosty wydatków na software można przypisać generatywnej AI, ale dla firmy zajmującej się oprogramowaniem, GenAI najbardziej przypomina podatek. Przychody ze sprzedaży dodatków GenAI lub tokenów wracają do ich partnera, dostawcy modelu AI” – twierdzi John-David Lovelock, wiceprezes Gartnera.

Tym niemniej dzięki zapotrzebowaniu na moc obliczeniową dla generatywnej sztucznej inteligencji silnie rosną wydatki na systemy centrów danych. Prognozę dla nich podniesiono z 10 do 24 proc. Obniżono natomiast prognozę wydatków na usługi IT z poziomu 9,7 na 7,1 proc., częściowo z powodu wyhamowania wzrostu w konsultingu i usługach procesów biznesowych. Przewidywania mówią jednak o większej dynamice, która jest oczekiwana pod koniec roku.


Źródło: badanie EY „Cyfrowa Transformacja 2024”

Koszty barierą cyfryzacji

W najnowszym badaniu EY cyfrową transformację jako wysoki priorytet wskazuje już 84 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce. Cztery lata wcześniej odsetek ten wynosił jedynie 38 proc. Działania w obszarze digitalizacji firmy uzasadniają g chęcią rozwoju (39 proc.) i oczekiwaniami klientów (38 proc.), ale najważniejszym celem jest poprawa efektywności (47 proc.). Co ciekawe, ograniczenie kosztów nie jest aż tak istotne (35 proc.). Zresztą głównym wyzwaniem związanym z transformacją jest osiąganie zakładanych celów w zakresie wzrostu przychodów i spadków kosztów. Co charakterystyczne, pieniądze stanowią jednocześnie główną „przeszkodę decyzyjną”. Wśród najważniejszych barier transformacji firmy wymieniają wysokie koszty (33 proc.), zadowolenie z obecnej sytuacji (24 proc.) i odkładanie decyzji przez zarząd na później (23 proc.). Co zaś do priorytetów cyfryzacji, to w 2024 roku na czele znalazły się obsługa klienta (47 proc.) i sprzedaż (43 proc.).


Konsole do gier w milionach polskich domów

W najbliższych latach zwiększy się liczba gospodarstw domowych wyposażonych w co najmniej jedno urządzenie do gier – przewiduje PMR. Dotyczy to zwłaszcza konsol. W 2023 r. o 12 proc. wzrosła liczba mieszkań i domów, gdzie korzysta się z tego urządzenia. PMR prognozuje, że do 2029 r. ponad 3 mln gospodarstw domowych w Polsce będzie posiadać konsolę do gier. Czynnikami napędzającymi wzrost ma być pojawienie się urządzeń nowej generacji i coraz większa popularność mobilnych konsol. Jednocześnie coraz więcej środków gracze będą wydawać na tytuły konsolowe, które w 2023 r. odnotowały największy wzrost pod względem wartości – o blisko 10 proc. Tym niemniej obecnie najwięcej grających osób wybiera wersje mobilne. Rynek gamingowy w Polsce będzie coraz bardziej konsolowy niż pecetowy, jednak dzięki tzw. „heavy userom” odsetek graczy na PC pozostanie stabilny – prognozuje PMR. Obecnie według tej firmy badawczej komputer i smartfon to urządzenia znajdujące się odpowiednio w 79 proc. i 88 proc. gospodarstw domowych w Polsce.

Źródło: PMR

Podwojone wydatki na chmurę

Światowe wydatki na usługi chmury publicznej osiągną w tym roku poziom 805 mld dol., a do 2028 r. ulegną podwojeniu – prognozują analitycy IDC. Europa Zachodnia ma być w 2024 r. drugim co do wielkości rynkiem (po USA) z wydatkami rzędu 167 mld dol. Zarówno na zachodzie kontynentu, jak i w regionie CEE, wydatki na chmurę w najbliższych 5 latach powinny się zwiększać rocznie o ponad 20 proc. Analitycy uzasadniają, że większość organizacji przyjęła chmurę publiczną jako opłacalną platformę do hostowania aplikacji korporacyjnych i wdrażania rozwiązań dla klientów. Przy czym wzrost wydatków na cloud napędzają zwłaszcza postępy w rozwoju sztucznej inteligencji. W przypadku chmury publicznej największym kawałkiem „tortu” pozostanie SaaS (ponad 40 proc. wydatków w 2024 r.). Z kolei PaaS i IaaS osiągną prawie 20 proc. udziału w br. PaaS będzie przy tym najszybciej rozwijającą się kategorią, na czele z oprogramowaniem do zarządzania danymi, natomiast wydatki na platformy AI będą do 2028 r. rosnąć najszybciej (średnio 51 proc. rocznie). IaaS, obejmujące urządzenia obliczeniowe, pamięci masowe i sieci, będzie drugą najszybciej rozwijającą się kategorią. Źródło: IDC