133 proc. więcej wearables

IDC podniosło prognozowaną wartość sprzedaży wearables. W 2015 r. powinno zostać sprzedanych 45,7 mln urządzeń, tj. o 133,4 proc. więcej niż w 2013. Najważniejszą kategorią są (i pozostaną przez najbliższe lata) zegarki oraz opaski sportowe, które w br. powinny mieć 89,2 proc. udziału w sprzedaży. Kolejne miejsca zajmuje sprzęt modularny (modular – może być noszony w dowolnym miejscu, 5,7 proc.) i inteligentne okulary (2,2 proc.). Reszta z pięciu wyróżnionych przez IDC kategorii, tj. słuchawki i ubrania, w 2015 r. będzie miała udział w sprzedaży mniejszy niż 1 proc.

Szybciej będzie rozwijać się kategoria urządzeń inteligentnych (smart), które mogą korzystać z aplikacji zewnętrznych dostawców. W 2015 r. producenci wypuszczą na rynek 25,7 mln urządzeń smart (4,2 mln w 2014 r.). Popyt ożywi Apple Watch. Zdaniem analityków zainteresowanie klientów przeniesie się na urządzenia z wyższej półki. Także w przypadku pozostałych, prostych wearables (basic) analitycy przewidują spory wzrost sprzedaży, bo wielu użytkowników nie potrzebuje skomplikowanych i drogich urządzeń.

 

 

 

Polskie centra danych największe w regionie

Całkowita powierzchnia brutto centrów danych i serwerowni w Polsce wyniosła w końcu 2014 r. ok. 98 tys. mkw. – podaje PMR w raporcie „Rynek centrów danych w Polsce 2015. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2015–2020”. Daje to naszemu krajowi pozycję lidera w regionie Europy Środkowej (36 proc. udziału). Powierzchnia ta obejmuje, oprócz komór i pomieszczeń na szafy rackowe, również miejsce zajmowane przez systemy klimatyzacji, UPS-y i całą infrastrukturę niezbędną do funkcjonowania obiektu, jednak bez biur i pomieszczeń zapasowych. Zwiększa się powierzchnia centrów danych, ponieważ powstają nowe ośrodki i rozbudowują się już istniejące. Spadają natomiast ceny usług kolokacyjnych i hostingowych. Stawka za szafę w Warszawie według informacji PMR zmniejszyła się nawet do 800 zł miesięcznie netto (bez prądu). To kwota wyraźnie niższa od tych ze standardowych cenników. Pokazuje, że w pojedynczych przypadkach część firm jest skłonna znacznie obniżyć cenę, także na usługi towarzyszące kolokacji.

 

 

 

Sprzęt może podrożeć

Producenci będą podnosić ceny, przede wszystkim komputerów, aby zrekompensować sobie silnego dolara – prognozuje Gartner. Takie firmy, jak HP, Dell czy Apple, które raportują wyniki w amerykańskiej walucie, tracą z powodu jej wysokiego kursu (ponieważ np. za sprzęt sprzedany w Europie otrzymują mniej dolarów niż w ub.r.) i muszą zareagować. W 2015 r. analitycy po raz pierwszy od 2010 r. przewidują spadek wartości sprzedaży komputerów, tabletów i telefonów łącznie (o 1 proc. kwoty podawanej w dol.). W przypadku PC globalne obroty skurczą się o 7,7 proc., przy przewidywanym spadku sprzedaży ilościowej o 2,8 proc. Dla urządzeń ultramobilnych, do których firma badawcza zalicza tablety oraz modele 2 w 1, prognozowane wyniki to odpowiednio -5,9 proc. i +4,3 proc. W kolejnych latach wartość zbytu komputerów dzięki przewidywanym podwyżkom powinna utrzymać się na poziomie podobnym jak w 2015 r., mimo kurczącej się sprzedaży ilościowej.

Zdaniem Gartnera wyższe ceny komputerówPC odbiją się zwłaszcza na popycie ze strony przedsiębiorstw w strefie euro. Sprzedaż klientom biznesowym ma spaść w br. o 3 proc., przy cenach wyższych o 5 proc.

 

 

 

Rynek druku 3D wart 3,3 mld dol.

W ub.r. na światowy rynek zostało dostarczonych 133 tys. drukarek 3D, o 68 proc. więcej niż w 2013 r. Przychody ze sprzedaży urządzeń, materiałów i serwisu wzrosły natomiast o 34 proc., do 3,3 mld dol. – podaje Canalys. Okazało się, że tak jak w całej branży IT, IV kw. roku był najlepszy na rynku druku 3D, w dużej mierze dzięki konsumentom. Sprzedaż w tym okresie oszacowano na ponad 1 mld dol. (41 tys. urządzeń, o 24 proc. więcej niż w III kw. ub.r.).

Około 75 proc. maszyn dostarczonych w IV kw. kosztowało mniej niż 10 tys. dol. za sztukę. Popularność sprzętu rośnie dzięki spadającym cenom modeli konsumenckich. Także w segmencie biznesowym odnotowano spory wzrost. Użytkownicy korzystają z rozwoju technologii, co z kolei wiąże się z inwestycjami w badania i rozwój producentów, którzy przygotowują się do wejścia HP na rynek druku 3D. Do gry włączyli się najwięksi, jak Intel, który dostarczy procesory do urządzeń HP. Canalys spodziewa się wielu przejęć na tym rynku w 2015 r.

Źródło: Canalys