Rok 2020 był dla dostawców projektorów najsłabszy od lat. Sprzedaż w Polsce spadła o 16,2 proc., do 54 tys. sztuk, nie licząc urządzeń typu screenless TV. Jak wynika z danych Futuresource Consulting to najgorszy wynik od 2007 r. Wolumeny znacząco obniżyły się w pierwszej połowie 2020 r., głównie z powodu lockdownu. Ucierpiał zwłaszcza wysokomarżowy segment modeli z wyższej półki – zamknięcie centrów konferencyjnych, hoteli, uczelni, muzeów i wstrzymanie eventów spowodowały spadek zapotrzebowania na wielkoformatowe wizualizacje w oparciu o projektory o wysokiej jasności.

– Fakt ten, w połączeniu z dużą dbałością o zachowanie płynności finansowej firm, powodował wstrzymanie inwestycji w tę grupę projektorów – komentuje Anna Belczyk, Product Manager w Veracomp – Exclusive Networks.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że skala spadku w ujęciu ilościowym niekoniecznie przełożyła się na niższą wartość obrotów u wszystkich dostawców, ponieważ rosły ceny urządzeń (o 15–20 proc.). Zwiększyło się też zainteresowanie droższymi modelami laserowymi. Przykładowo Optoma odnotowała w 2020 r. wzrost wartości sprzedaży takich modeli o 14 proc., przy spadku ilościowym o 2 proc. Co ważne, rynku projektorów nie ominęły problemy z dostępnością sprzętu, co zresztą nadal ma miejsce.

– Rynek jest wciąż bardzo rozchwiany i mało przewidywalny, także ze względu na zaburzenia w produkcji, spowodowane przerwami w dostawach różnych komponentów do fabryk na Dalekim Wschodzie – przyznaje Krzysztof Sulowicz, Country Manager BenQ na region CEE.

Analitycy Futuresource Consulting nie mają dobrych wieści dla branży. O ile w 2021 r. spodziewają się wzrostu sprzedaży na polskim rynku projektorów – w porównaniu ze słabym 2020 r. – to w perspektywie długoterminowej prognozowany jest stabilny trend spadkowy. To w dużej mierze rezultat rozwoju narzędzi do współpracy w pracy zdalnej i nauce, ponieważ są one w znacznym stopniu zintegrowane z monitorami.

3 najważniejsze trendy w sektorze projektorów w 2021 r.*  

 

  • rozwój technologii laserowej w projektorach biznesowych
  • pojawienie się projektorów lampowych z żywotnością do 20 tys. godz. na jedną lampę
  • upowszechnienie supercichych układów optycznych w projektorach instalacyjnych

*Źródło: Sharp NEC

 

Trzej gracze dominują

W 2020 r. Epson pozostał numerem jeden pod względem wielkości sprzedaży, a za nim uplasowały się Optoma i BenQ. Łącznie te trzy marki uzyskały 77 proc. udziału w polskim rynku projektorów – wynika z danych Futuresource Consulting.

  

Rośnie widownia w domach

Mimo ogólnego spadku sprzedaży niektóre segmenty trzymają się mocno. W tym roku na podobnym poziomie, a nawet wyższym, utrzymał się popyt w segmencie domowym, gdyż w czasie pandemii ludzie potrzebują cyfrowej rozrywki. Pojawił się też większy wybór modeli konsumenckich. Różnica w porównaniu z poprzednimi latami jest taka, że obecnie projektory dla kin domowych wykorzystywane są nie tylko do oglądania filmów, lecz coraz częściej do korzystania z usług streamingowych, jak Netflix. Projektor okazuje się dla niektórych nawet bardziej praktyczny niż telewizor.

Widoczne jest również przeniesienie zainteresowania klientów spragnionych domowej rozrywki z modeli o niskiej jasności, wymagających zaciemnienia, na rzecz projektorów z wyższych półek, o większej jasności, do rodzinnej rozrywki w salonie – oglądania meczów i programów rozrywkowych, czy też do gier na wielkim ekranie.

– W domowych zastosowaniach istotny jest wbudowany Android TV, zapewniający dostęp do różnych treści bezpośrednio z Google Play Store czy innych źródeł w sieci. Dla miłośników gier ważna jest wysoka częstotliwość odświeżania i niski input lag – tłumaczy Krzysztof Sulowicz.

Zamrożone branże, odmrożone projekty

Nie jest też tak, że biznes w miejscach objętych lockdownem zamarł zupełnie. Na niektórych uczelniach, hotelach czy w muzeach nadal toczą się projekty, z których niektóre planowane były jeszcze w ubiegłym roku. Część przedsiębiorstw czy jednostek publicznych wykorzystuje czas zamknięcia obiektów jako dobrą okazję do nowej aranżacji sal konferencyjnych, wykładowych i innych miejsc, w których wykorzystywane są projektory. W rozwiązaniach do dużych pomieszczeń konferencyjnych i wykładowych, w muzeach, stosowane są również projektory instalacyjne. Część z zamkniętych branż może liczyć na dofinansowanie w ramach projektów unijnych, więc zubożenie budżetów przez pandemię nie musi oznaczać braku środków na inwestycje. W ramach modernizacji często poszukiwane są rozwiązania poprawiające jakość obrazu i dźwięku oraz umożliwiające interakcję użytkowników, gdyż szkolenia, konferencje, wykłady i wideospotkania odbywają się w formule łączącej online i offline.

Zdaniem dystrybutora 

Anna Belczyk, Product Manager w dziale systemów audiowizualnych, Veracomp – Exclusive Networks Anna Belczyk, Product Manager w dziale systemów audiowizualnych, Veracomp – Exclusive Networks  

W przypadku projektorów w 2020 roku nie pojawiła się żadna przełomowa nowość technologiczna. Poszerzana jest jednak oferta modeli o laserowym źródle światła, które stopniowo wypierają urządzenia lampowe. Ich ogromnym atutem jest spadająca cena, co w połączeniu z długą żywotnością, bezobsługową pracą na przestrzeni lat i elastycznością montażu sprawia, że projektory laserowe są pierwszym wyborem wielu klientów. W biurach będą powstawać niewielkie sale konferencyjne. W części tego typu miejsc używa się monitorów, w pozostałych wciąż stawia się na projektor, nierzadko laserowy. Osobną szansę dla partnerów stanowi kolejna edycja programu Aktywna Tablica, zapewniającego dodatkowe finansowanie dla szkół na zakup sprzętu multimedialnego.

  
Adam Albiński, właściciel, Inter Alnet Adam Albiński, właściciel, Inter Alnet  

W I kw. 2021 r. sprzedaż projektorów zmniejszyła się o około 30 – 40 proc. w porównaniu do 2020 r., natomiast w ubiegłym roku spadła o 30 proc., co można uznać za niezły wynik jak na czas pandemii. Znacząco mniej kupowano urządzeń dla edukacji i biznesu, ze względu na zamknięcie szkół i niektórych branż. Na podobnym poziomie jak w poprzednim roku utrzymała się sprzedaż projektorów do kina domowego. Ceny sprzętu wzrosły o około 10–15 proc., co było spowodowane głównie ograniczeniem dostępności komponentów. Moim zdaniem rynek mocno odbije, gdy tylko zamknięte branże ponownie się otworzą. Projektory nadal będą potrzebne w edukacji, kulturze, biurach, w szeroko pojętym biznesie, na eventach, a także wielu innych miejscach.

  

Przypuszcza się, że w tym roku i kolejnych firmowe sale spotkań i szkoleń pozostaną ważnym segmentem rynku, ponieważ wiele z nich będzie aranżowanych i wyposażanych na nowo.

– Obecnie znaczna większość warsztatów, szkoleń i konferencji odbywa się online i w związku z tym widzimy znacznie większe zainteresowanie rozwiązaniami zapewniającymi interakcyjność spotkania, chociażby monitorów interaktywnych w połączeniu z systemami wideokonferencyjnymi – informuje Miłosz Kosiorek, Product Specialist w Ricohu.

Na znaczeniu mają zyskiwać rozwiązania, które umożliwiają łączenie różnych nośników i obszarów współpracy oraz aktywne uczestniczenie w dyskusji, współpracy nad projektem, w tym dostęp do zmian w dokumentach.

– Takie możliwości daje środowisko chmurowe i nowe aplikacje – dodaje Miłosz Kosiorek.

Jeśli chodzi o sektor komercyjny, to nadal projektory kupowane są na potrzeby miejsc, które nie zostały zamknięte, w tym przez jednostki z sektora publicznego (urzędy, policja i in).

W 2020 r. nastąpił natomiast spadek zainteresowania projektorami w sektorze edukacji (podstawowej i średniej), co jest skutkiem lockdownów, ale też większym zainteresowaniem monitorami interaktywnymi. Jednak zwłaszcza w końcu roku odnotowano wzmożone zakupy w ramach programu Aktywna Tablica. Dla resellerów i integratorów nadal będzie on stwarzał możliwości zwiększenia sprzedaży monitorów interaktywnych, ale też projektorów, nawet w kilku tysiącach szkół.

Warto przy tym zwrócić uwagę na domy kultury. Są ich w kraju setki i mają dostęp do publicznych dotacji, więc po zakończeniu lockdownu zakupy w takich miejscach znów mogą ruszyć. W lutym br. ogłoszono dofinansowanie cyfryzacji domów kultury sumą 31 mln zł na zakup sprzętu i szkolenia (w ramach projektu „Konwersja cyfrowa domów kultury”), z myślą o docelowo 200 placówkach tego typu.

Firmy (i konsumenci) chcą być mobilne

W przypadku rozwiązań dla firm, widoczny jest inny ciekawy trend. Mniej pojawia się pytań o projektory instalacyjne, a więcej o modele mniejsze, łatwe do przenoszenia i szybkiego uruchomienia, przeznaczone do spotkań kilku osób w niewielkich salach.

– Od takich projektorów klienci oczekują wysokiej jasności, a więc 3500–4500 ANSI lumenów, automatycznej korekcji zniekształceń trapezowych oraz łatwego podłączania i przełączania źródeł sygnału. Standardowym oczekiwaniem jest możliwość odtwarzania prezentacji, zdjęć i filmów z nośnika USB – wyjaśnia Krzysztof Sulowicz.

Trendy obserwowane na krajowym rynku potwierdzają globalne prognozy. Wartość sprzedaży przenośnych projektorów będzie rosła w najbliższych latach średnio o 4,3 proc. rocznie do 2025 r. – jak twierdzą analitycy MarketsandMarkets. Do najważniejszych czynników wzrostu zaliczają cyfryzację edukacji, postęp technologiczny i spadek cen.

Co ciekawe, pandemia obudziła także większe zainteresowanie konsumenckimi projektorami przenośnymi, zasilanymi z akumulatora. To sprzęt, który można zabrać do ogrodu czy w trasę i bezprzewodowo czerpać treści z internetu, chociażby przy użyciu smartfona.

Lampy w odwrocie

Jednym z najważniejszych trendów, które dało się zauważyć w 2020 r., był duży wzrost zainteresowania klientów projektorami laserowymi, widoczny zarówno w segmencie komercyjnym, jak i domowym. Ich udział w sprzedaży rósł kosztem modeli lampowych. Nie jest to nowe zjawisko i mówi się o nim od lat, jednak dostawcy wskazują je obecnie jako kluczowe dla przyszłości rynku. Zauważają przy tym, że przejście użytkowników na technologie laserowe przyspiesza. Koncentrują się więc przede wszystkim na sprzedaży tego typu sprzętu. Technologie laserowe będą stopniowo wypierać modele lampowe ze względu na spadające ceny, dłuższą żywotność i niskie koszty użytkowania takich urządzeń.

– Po wieloletnim okresie edukacji rynku zbieramy obecnie jej owoce: użytkownicy coraz częściej decydują się na inwestycję w droższy model laserowy, kalkulując w budżecie oszczędności, jakie w kolejnych latach przyniesie im bezkosztowa eksploatacja takiego projektora – komentuje Jacek Smak, dyrektor handlowy w Polsce Sharp NEC Display Solutions.

Jednocześnie zauważa, że w przypadku niskobudżetowych instalacji urządzenia lampowe wciąż będą trzymać się mocno, zwłaszcza modele z długą żywotnością lampy, nawet do 20 tys. godzin.

Zdaniem integratora

Cezary Maron, kierownik zespołu instalacji AV, RGBS  

 

Nie widzę dobrych perspektyw dla projektorów. Być może będą kupowane do wyświetlania obrazu wielkości ponad 100 cali, bo będą tańsze niż monitory, ale czy lepsze? Wątpię. Monitory cechuje wyższa rozdzielczość obrazu, jasność, kontrast, widoczność szczegółów. Można je zestawić w bezramkowe ściany wideo. Spodziewam się więc, że widoczne już dziś zjawisko wypierania projektorów przez monitory będzie postępować. Coraz bardziej konkurencyjne stają się ścianki wizyjne typu LED, ich cena spada, a rozdzielczość wzrasta. Jeden z projektów, które realizowałem w ostatnich miesiącach, to sala konferencyjna w jednym z warszawskich hoteli. Wykorzystano w niej zarówno monitory, jak i projektory instalowane na windach sufitowych. Nowych projektów obejmujących projektory jest niewiele. Są zapytania ze strony uczelni wyższych, na potrzeby sal wykładowych, jednak takie projekty oparte są na monitorach. W firmach obecnie często modernizuje się sale wideokonferencyjne. W związku z przejściem na pracę zdalną korporacje potrzebują miejsc do komunikacji z pracownikami w domach czy w innych oddziałach. Jednak także w tym przypadku sale spotkań wyposażane są przede wszystkim w wyświetlacze.

  

Obok korzyści dla klientów, które zdaniem dostawców powinny zachęcać ich do przejścia na modele laserowe (jak bezobsługowa eksploatacja przez wiele lat, możliwość pracy ciągłej bez konieczności wymiany lampy, dłuższa żywotność źródła światła, oszczędności związane z niższym poborem prądu), wskazywane są też plusy dla resellerów.

– Dla naszych partnerów istotne będą bezpieczeństwo i brak konieczności wymian podzespołów takich jak lampy, bądź brak przestojów w pracy czy poziom oferowanej marży – twierdzi Andrzej Bieniek, Account Manager w Epson Europe.

Warto dodać, że w segmencie domowym można spodziewać się upowszechnienia systemu Android TV i bezprzewodowej komunikacji jako standardu. Rozdzielczości będą rosły i zwiększą się rynkowe udziały modeli 4K.

Zdaniem producenta

Aneta Żygadło, Country Manager, Optoma Aneta Żygadło, Country Manager, Optoma  

W 2021 roku w dalszym ciągu będziemy odczuwać negatywny wpływ pandemii na sprzedaż komercyjną, podczas gdy sprzedaż kina domowego pozostanie stabilna z tendencją wzrostową. W tym segmencie pojawia się coraz więcej marek z projektorami laserowymi ultra krótkiego rzutu. Zainteresowanie nimi powinno rosnąć, bo stanowią alternatywę dla dużych i nieustawnych telewizorów. W tym roku wciąż będziemy doświadczać niedoborów komponentów i wyzwań związanych z transportem. W segmencie biznesowym można zauważyć wzrost zainteresowania projektorami laserowymi o jasnościach do 5000 lumenów. Jeśli chodzi o technologie, to wykorzystanie w projektorach nowego chipu TI toruje drogę do przyspieszenia dominacji rozdzielczości 4K.

  
Jacek Smak, dyrektor handlowy w Polsce, Sharp NEC Display Solutions Jacek Smak, dyrektor handlowy w Polsce, Sharp NEC Display Solutions  

Projektory instalacyjne to od dawna optymalny biznes dla naszych partnerów. O ile szkoły podstawowe i średnie potrzebują coraz mniej projektorów, inwestując w monitory interaktywne, to na wyższych uczelniach nadal obserwujemy spore zainteresowanie projektorami instalacyjnymi: do dużych sal lekcyjnych czy auli wykładowych. Takie modele zdecydowanie najczęściej wybierane są również do projektów muzealnych. Szeroka oferta tych urządzeń, laserowa technologia, bezobsługowość, cicha praca czy 12-bitowe przetwarzanie sygnału barwnego pozwala na dopasowanie się z ofertą do niemalże każdej instalacji.

  
Andrzej Bieniek, Account Manager, Epson Europe Andrzej Bieniek, Account Manager, Epson Europe  

W 2021 r. ważnym czynnikiem na rynku będzie kontynuacja programu Aktywna Tablica w edukacji oraz wzrost zainteresowania projektorami laserowymi do biur. Ponadto już w 2020 r. zauważyliśmy nowy trend – samorządy i lokalne organizacje tworzą kina plenerowe. Podobne zjawisko widać również wśród klientów indywidualnych, ponieważ coraz więcej osób planuje zakup projektorów do prywatnego kina w ogrodzie czy na tarasie. Z tego pomysłu na pewno skorzystają właściciele obiektów gastronomicznych czy hotelowych, tworząc wyposażone w projektory strefy kibica, na przykład w ogródkach. Zapotrzebowanie mogą pobudzić nadchodzące imprezy sportowe, jak Mistrzostwa Europy w piłce nożnej czy igrzyska olimpijskie.