Konsolidacja
w handlu detalicznym nabrała przyspieszenia. Na rynku uaktywnił się duży
gracz, który połknął już jedną z największych sieci RTV i AGD, czyli
Avans (należy do niej około 300 salonów własnych i franczyzowych oraz
e-sklep), a teraz ma w jadłospisie nieco mniejsze danie – Havo.

Za zakupami stoją bracia Arkadiusz
i Sławomir Tomala, współwłaściciele i prezesi firmy Domex (jest
operatorem ok. 70 marketów sieci Media Expert) oraz spółki OpenMedia,
utworzonej w celu przejęcia Avansu. Umowę w tej sprawie podpisano
5 lipca br., zaś 9 października zgodę na koncentrację wydała prezes
Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie ujawniono, ile kosztowało
100 proc. udziałów w Avansie i Avans Ecommerce (e-sklep) oraz
wyłączne prawo do dysponowania znakiem towarowym. Według rankingu
„Rzeczpospolitej” w 2011 r. marka Avans została wyceniona na ponad
133 mln zł.


Wojciech Buczkowski


Wojciech BuczkowskI

 

prezes Komputronika

Przejęcie Avansu przez OpenMedia pokazuje, w jakim
kierunku zmierza rynek. Konsolidacja w handlu detalicznym będzie
postępować. To dobrze, bo dzięki temu jest szansa na ograniczenie krwawej wojny
cenowej. Avans nie jest obecnie zbyt aktywnym konkurentem, ale ta akwizycja
może zwiększyć konkurencyjność w segmencie RTV/AGD. Czy zakup sieci sklepów
stacjonarnych w obecnych czasach to dobry pomysł? Generalnie takie
transakcje mogą przynosić znaczne korzyści. Trudno jednak skomentować tę akurat
transakcję, kompletnie nie znając jej parametrów. Na pewno interesującą kwestią
jest to, w jaki sposób będzie wyglądać kooperacja między Domeksem
a OpenMedia i czy nie dojdzie za jakiś czas do połączenia części
sklepów Media Expert z Avansem. Właściciele Domeksu, kupując Avans, na
pewno wzmocnią swoją pozycję w ramach grupy zakupowej i operatorskiej
działającej pod marką Media Expert.

Pół miliarda przychodów

Grupa Domex
działa od ponad 20 lat. Obejmuje sześć spółek, w większości powiązanych
z branżą RTV, AGD i multimedialną. Siedziba firmy mieści się
w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W 2010 r.
przychody Domeksu ze sprzedaży wyniosły 498 mln zł, a zysk netto
– 3,5 mln zł.

UOKiK:
przejęcie Avansu nie ograniczy konkurencji

Informując
o wyrażeniu zgody na zakup Avansu przez OpenMedia, UOKiK stwierdził, co
następuje: „W trakcie postępowania badano m.in. wpływ transakcji na
konkurencję na lokalnych rynkach detalicznej sprzedaży sprzętu RTV, AGD
i komputerowego. Z przeprowadzonej analizy wynika, że na terenie
żadnego z województw ani poszczególnych miast łączne udziały uczestników
transakcji nie przekroczą 20 proc. Koncentracja nie doprowadzi również do
ograniczenia konkurencji na rynku hurtowej i internetowej sprzedaży”.

 

Ledwo przebrzmiały echa
transakcji, a okazało się, że bracia Tomala mają jeszcze większe ambicje
– Domex podpisał umowę na zakup zorganizowanej części Havo, sieci ponad 40
sklepów ze sprzętem RTV, AGD, multimediami, która działa głównie
w północno-wschodniej Polsce. Jeśli UOKiK i tym razem da zielone
światło na koncentrację (stosowny wniosek trafił do urzędu 24 października
br.), grupa marketów skupionych w rękach szefów Domeksu i OpenMedia
będzie liczyć grubo ponad 400 placówek rozsianych po całym kraju. Na tym
prawdopodobnie nie koniec – w wywiadzie udzielonym CRN Polska (patrz
str. 46)
prezes Arkadiusz Tomala zapowiada, że sklepów Avansu będzie jeszcze więcej. Nie
można też wykluczyć, że menedżerowie planują następne zakupy, czego oczywiście
nie ujawniają.

 

Gorzej dla
małych

Dalsza konsolidacja rynku
oznacza, że coraz ciaśniej robi się dla małych firm resellerów nienależących do
sieci, zwłaszcza działających w miastach liczących do 100 – 200 tys.
mieszkańców, na których koncentrują się Media Expert, Avans i Havo. Nowa
grupa będzie miała większe możliwości wywierania presji na konkurencję. Choć
prezes Domeksu i OpenMedia zapowiada, że Avans będzie rozwijał się
samodzielnie, trudno sobie wyobrazić, aby spółki należące do tych samych
właścicieli, działające na tym samym rynku, w jakiś sposób nie
koordynowały swoich działań. Wprawdzie sklepy zarządzane przez spółki
Arkadiusza i Sławomira Tomalów zaliczane są głównie do branży RTV
i AGD, ale oferują także tzw. multimedia, m.in. sprzęt komputerowy
i akcesoria.

Ze słów szefa OpenMedia
wynika, że multimedia będą znaczącą pozycją w asortymencie Avansu. Warto
też pamiętać, że konsolidacja nie ominęła e-handlu – do Domeksu należą już
sklepy internetowe Megamarket, 123Klik oraz Elecity. Wszystkie mają
w ofercie komputery, jak również sprzęt RTV, AGD i inną
elektronikę. Także sprzedaż internetowa w Avansie ma być rozwijana.

Arkadiusz Tomala deklaruje również dalszą
współpracę z drugim operatorem sieci Media Expert, spółką Terg (zarządza
ponad 180 marketami z wszystkich 283 placówek w całej sieci). Jakie
jest obecnie nastawienie Terga – nie udało nam się dowiedzieć. Spółka nie
chciała komentować ekspansji Domeksu.




Marcin Rosati

 

członek
zarządu Media Saturn Holding Polska

Ekspansja firmy
Domex w drodze przejęć sieci Avans oraz Havo może w sposób widoczny
zwiększyć konkurencję dopiero w średnim terminie (mam tu na myśli okres
powyżej pół roku). Dodatkowo trzeba podkreślić, że dotyczy to prawie
wyłącznie małych i średnich miast do 200 tys. mieszkańców. W krótkim
terminie, a mianowicie 4 – 5 miesięcy, nie spodziewam się istotnych
zmian na rynku. Pamiętajmy, że Domex przejął istniejące, w niektórych
przypadkach już nieźle prosperujące punkty, a dodatkowo będzie ponosił
organizacyjne i finansowe koszty tych akwizycji.




Michał Iwanciw

 

prezes
Sferisu

Przejęcie Avansu i Havo przez
właścicieli Domeksu to element konsolidacji rynku. Oznacza to, że resellerzy
niezrzeszeni znajdą się pod jeszcze większą presją dużych sieci. Liczymy się
z tym, że połączona grupa będzie bardziej wymagającą konkurencją dla
Sferisu, biorąc pod uwagę sprzęt komputerowy czy fotograficzny, ale nie
obawiamy się rywalizacji. Mamy kompleksową ofertę we wszystkich punktach
cenowych, dbamy o wsparcie marketingowe i marżę dla partnerów.
W związku z konsolidacją prowadzoną przez Domex nie przewidujemy
jakichś specjalnych działań.

 

 

Chcemy być liderem


CRN Polska rozmawia z Arkadiuszem
Tomalą, prezesem zarządu OpenMedia,
będącej właścicielem sieci Avans, oraz prezesem zarządu Domeksu,
współwłaściciela sieci Media Expert, o planach na przyszłość.


CRN Mówi
się o kryzysie w handlu detalicznym, niektóre sieci zamykają sklepy.
Czy pana zdaniem zakup Avansu, który zresztą dotychczas nie radził sobie
najlepiej, nie jest obarczony zbyt dużym ryzykiem? Dlaczego zdecydowaliście się
na wybór tej firmy, no i co według pana zdecyduje, że mielibyście odnieść
sukces na trudnym rynku?

Arkadiusz Tomala To przemyślana strategicznie decyzja, oparta na precyzyjnych
kalkulacjach i założeniach. Była efektem wieloletnich obserwacji
i wnikliwych analiz biznesowych. Przypomnę, że w branży
multimedia/RTV/AGD, jako spółka Domex, działamy już od ponad 20 lat i mamy
w tym obszarze duże doświadczenie. Gdy pojawiła się okazja zakupu sieci
Avans, rozważyliśmy wszystkie konsekwencje oraz ryzyka. Nie bez znaczenia
okazał się fakt, że marka Avans, mimo bardzo ograniczonych inwestycji na
przestrzeni ostatnich lat, jest cały czas doskonale znana klientom. Naszym
priorytetem jest jak najlepsze wykorzystanie jej potencjału oraz osiągnięcie
jak największych udziałów w rynku. Plan na najbliższy czas to dynamiczna
ekspansja we wszystkich regionach Polski oraz dostosowanie marki do wymagań
rynku. Dzięki przejęciu sieci Avans mamy możliwość rozwijania zupełnie nowej
strategii marketingowo-sprzedażowej w zmieniających się bardzo szybko
warunkach rynkowych. Zatem znajomość branży i doświadczenie w niej
zdobyte, rozsądne decyzje biznesowe, wsparte wcześniejszymi analizami
finansowymi – z pewnością pozwolą nam odnieść sukces.

 

CRN Czy
planowana jest współpraca Avansu z Media Expert, tj. z Domeksem, ale
może także z Tergiem? A jeśli tak, to jaki będzie jej zakres?

Arkadiusz Tomala Zarówno Domex, zarządzający
częścią sklepów sieci Media Expert, jak i Avans, zarządzany przez
OpenMedia, będą prowadzić działalność niezależnie od siebie. Zainwestowaliśmy
w zakup całej sieci sklepów Avans po to, aby odbudować siłę marki oraz jej
wartość. Avans razem z zarządzanymi przez nas elektromarketami sieci Media
Expert tworzy grupę złożoną z 200 sklepów własnych oraz ponad 200
franczyzowych. Pozostała część elektromarketów Media Expert pozostaje
w rękach innych wspólników. W tym obszarze współpracy nic się nie
zmienia.

 

CRN
Jaki jest główny kierunek rozwoju Avansu w najbliższym czasie?

Arkadiusz
Tomala
Zamierzamy rozwijać zarówno sieć sprzedaży detalicznej, jak
i sprzedaż internetową. Rozwijanie kanału elektronicznego sieci Avans na
pewno nie będzie odbywało się kosztem kanału tradycyjnego. Naszym głównym celem
jest odbudowanie silnej pozycji Avansu w branży multimedia/RTV/AGD, tak by
stał się liderem tego rynku.

 

CRN
Jeśli zakładają państwo rozwój sieci stacjonarnej, to poprzez franczyzę czy
sklepy własne? Czy można spodziewać się zmian w ofercie dla
franczyzobiorców?

Arkadiusz
Tomala
Priorytetem jest rozwój istniejącej sieci elektromarketów
własnych i ekspansja na terenie całego kraju. Stawiamy na najlepsze
lokalizacje w mieście, przede wszystkim w galeriach handlowych.
Obecnie analizujemy ofertę istniejących sklepów i dopasowujemy ją do
oczekiwań klientów. Postawimy na nowoczesne, zgodne z najnowszymi trendami
formy ekspozycji towaru.

 

CRN Czy sklepy Avansu będą zamykane?

Arkadiusz
Tomala
Nie chcemy zamykać żadnych punktów sprzedaży. Tak jak już
mówiłem wcześniej, planujemy intensywny rozwój organiczny poprzez ekspansję
w nowych regionach. Natomiast jeśli w przyszłości okaże się, że
utrzymywanie któregoś ze sklepów nie jest rentowne, będziemy się starali
zmienić jego lokalizację w granicach danego miasta na dogodniejszą
i atrakcyjniejszą z punktu widzenia klientów.

 

CRN Ile sklepów
Avansu i w jakich lokalizacjach zamierzają państwo otworzyć
w ciągu około 12 miesięcy? Ile placówek (własnych i franczyzowych)
docelowo będzie liczyć sieć Avansu za rok?

Arkadiusz
Tomala
Po przejęciu sieci Avans zarządzamy ponad 200 sklepami
własnymi oraz ponad 200 franczyzowymi. Jeszcze w tym roku chcemy otworzyć
kilka nowych sklepów, a w przyszłym roku sieć będzie dalej
dynamicznie się rozwijać. Nie ujawniamy liczby sklepów, ale zapewniam, że
będzie to znaczny przyrost.

 

CRN
Avans jest postrzegany jako sieć RTV/AGD. Czy zamierzają państwo położyć
większy nacisk na ofertę sprzętu komputerowego?

Arkadiusz
Tomal
a Tak jak wspomniałem, chcielibyśmy, aby sieć Avans osiągnęła
pozycję jednego z liderów branży multimedia/RTV/AGD i temu celowi
podporządkowujemy wszystkie działania. Naszym celem jest również zmiana
w postrzeganiu sieci Avans, z sieci kojarzonej głównie
z artykułami RTV i AGD na markę, która będzie przede wszystkim
dostawcą nowych technologii oraz najwyższej jakości sprzętu multimedialnego.
Sprzedawcy będą pomagać klientom w wyborze najlepszego sprzętu.

 

CRN
Jakie przychody ze sprzedaży planują państwo osiągnąć w przyszłym roku?

Arkadiusz Tomala Nasze plany biznesowe zakładają, że na koniec 2013 r. łączny obrót
elektromarketów skupionych w ramach spółek OpenMedia oraz Domex znacznie
przekroczy 2,4 mld zł. A dzięki stałemu rozwojowi sieci Avans
planujemy w ciągu trzech lat osiągnięcie pozycji nr 2 na rynku
multimedia/RTV/AGD w Polsce.