Z rozwiązaniami Sony integratorzy mają szanse wejścia na przykład na stosunkowo nowy dla vendora rynek digital signage. Mówiąc o tym producent podkreślał obecność w jego ofercie profesjonalnych monitorów Bravia z wbudowanymi playerami. Ich kombinacja z oprogramowaniem holenderskiej firmy TDM (oferowanym w wersji chmurowej lub on-site) maksymalnie upraszcza przygotowanie materiałów DS. Oprócz klientów korporacyjnych, którzy są głównymi odbiorcami vendora w Polsce, Sony chce z profesjonalnymi monitorami dotrzeć do nowych odbiorców, np. retailowych. Jak to określił podczas spotkania Piotr Gajewski, Account Manager Sony Professional, retail był do tej pory traktowany  przez producenta po macoszemu, ze względu na jasność monitorów. Obecnie ta cecha wyświetlaczy uległa zmianie. Wszystkie monitory wyświetlają obraz w rozdzielczości 4K  (Sony kończy z Full HD, która według słów specjalisty stanie się za kilka lat przeżytkiem) i technologii HDR. Pracuje w nich nowy procesor X1, poprawiający kontrast, jasność obrazu i płynność wyświetlania. Wszystkie mają też na pokładzie system Android 6.0. Podniesiony został także poziom energooszczędności profesjonalnych monitorów – co ma duże znaczenie w przypadku rozległych instalacji. Urządzenia linii Value mogą pracować w trybie ciągłym. 

Partnerom zapowiedziano rozwiązanie Bravia Screen Cast – służące do bezprzewodowego przesyłania obrazu i dźwięku między komputerem a monitorem Bravia. Piotr Gajewski przedstawił również rozwiązania budynkowe, przygotowane przez Sony i TDM. Firmy stworzyły system, który integruje wszystkie urządzenia Sony (na razie tylko tej marki) w danym budynku, umożliwiając ich kontrolę. System ma funkcję digital signage (tworzenie kontentu i zarządzanie nim ma być proste i multiplatformowe) i wbudowany system kontroli zajętości i rezerwacji sal. 

Współpraca w małych salach

Sony, podobnie jak wielu innych vendorów, uświadamia swoim partnerom zmiany w podejściu do organizacji pracy grupowej w korporacjach. Piotr Gajewski przypomniał, że rośnie popularność pokoi małych spotkań i współpracy. W mniejszych przestrzeniach klienci coraz częściej rezygnują ze stosowania projektorów, zastępując je profesjonalnymi monitorami. Sony, zdaniem specjalisty, ze swoją ofertą akcesoriów do Bravii (mowa np. o nakładkach dotykowych umożliwiających rozszerzenie funkcjonalności profesjonalnych monitorów o tablicę interaktywną), umożliwia partnerom spełnienie oczekiwań odbiorców w tym zakresie. Również w salach dla małych grup roboczych sprawdzi się wcześniej wspomniane rozwiązanie Bravia Screen Cast.  

W Polsce klienci korporacyjni mają być także odbiorcami nowego systemu prezentacji i współpracy – Vision Exchange. Centrum całego rozwiązania jest monitor Sony i Server Vision Exchange, a także dowolny komputer mini PC. System pozwala na przyniesienie własnego urządzenia (stanowi więc odpowiedź na trend BYOD) i bezprzewodowe połączenie się z grupą roboczą wykorzystującą do współpracy system Sony. Prowadzący z Vision Exchange może się połączyć także w sposób przewodowy. 

Ze świata AV do IT

Kramer już od dłuższego czasu kładzie nacisk na programowanie, rozwiązania software’owe i sieciowe, łączące świat AV i IT. Dla producenta, a tym samym również dla jego partnerów, rośnie znaczenie sprzedaży nie tyle hardware’u, co przede wszystkim oprogramowania. Klienci końcowi, którzy wcześniej zakupili urządzenia Kramera – mają możliwość rozwinięcia ich funkcji przez aktualizację firmware’u.  

Jak zaznaczył Wojciech Turkowski, Technical & Project Support Manager Kramer Electronics, branża AV dynamicznie się zmienia, co wymaga i od integratorów specjalizujących się w instalacjach audio-video pogłębiania wiedzy również z zakresu IT. Coraz więcej pojawia się zapytań ze strony klientów np. o instalacje, w których zasadniczą rolę odgrywa streaming, o systemy umożliwiające zdalną współpracę czy edukację, pozwalające wyjść szeroko poza obręb konkretnej sali. Na te potrzeby Kramer stara się odpowiadać, implementując odpowiedni software i  funkcje w nowych rozwiązaniach. Przykładem Maestro, zaprezentowany podczas targów ISE 2017. Przedstawiany jest przez producenta jako innowacyjne rozwiązanie software’owe, łatwe do skonfigurowania i w pełni automatyzujące systemy dla sal konferencyjnych i pokojów spotkań. 

Drugim rozwiązaniem kluczowym w ofercie Kramera jest Kramer Network. To system sieciowy oparty o rozwiązania licencyjne, do zdalnego zarządzania infrastrukturą AV w danej lokalizacji. Po połączeniu z systemem Kramer Control (który wkrótce będzie odstępny na rynku) pozwoli na zdalne zarządzanie całym budynkiem – nie tylko infrastrukturą AV, ale także instalacją BMS.

Via z kolei służy do interaktywnej prezentacji treści oraz zdalnej współpracy osób, których urządzenia znajdują się w sieci Via. Jak wyjaśnił Kamil Węglarz, Regional Sales Representative w Kramer Electronics, producent rozwijając system bierze pod uwagę trend, zgodnie z którym aktywni mogą być wszyscy uczestnicy spotkania (nie tylko główny prelegent), mając dostęp chociażby do funkcji wysyłania obrazów ze swoich urządzeń mobilnych, komentowania itp.  Obecnie Via zyskała nową wersję oprogramowania. Dzięki temu również użytkownicy, którzy kupili rozwiązanie wcześniej, po aktualizacji software’u zyskają nowe funkcje. Poprawiona została na przykład komunikacja z urządzeniami peryferyjnymi, dodano możliwość nagrywania spotkania, a także kastomizacji układu wyświetlanych ekranów. 

Projektory: laserowy biznes

Podczas prezentacji projektorów Sony Piotr Gajewski przypomniał, że motorem napędowym oferty producenta w zakresie tych produktów, są projektory laserowe, w których wykorzystywana jest technologia z-phosphor (autorstwa Sony) i technika wyświetlania obrazu – 3LCD.

Account Manager Sony Professional podkreślił, że Sony skupia się na projektorach laserowych, ale ma również w ofercie urządzenia lampowe, na które wciąż jest wielu chętnych. Taką dualną strategię poleca integratorom. Według specjalisty zalety projektorów laserowych ujawniają się tam, gdzie często się z nich korzysta. W przypadku rzadszego użytkowania, klientów zadowoli projektor lampowy, który jest urządzeniem zdecydowanie tańszym. Rynkami otwartymi na  stosowanie urządzeń laserowych są uczelnie wyższe, nierzadko korporacje (które coraz częściej w swoim działaniu biorą pod uwagę trend green management) oraz administratorzy przestrzeni publicznej. W przypadku wyświetlania obrazu interesują ich urządzenia niezawodne, nie powodujące przestojów, niewymagające obsługi serwisowej, wymiany lamp. Ważną cechą projektorów laserowych jest to, że mogą być zawieszone pod dowolnym kątem – co czyni je szczególnie atrakcyjnymi do zastosowań signage, czy podczas rozmaitych wystaw.