Polski rynek urządzeń bezpieczeństwa
Warte podkreślenia jest to, że w pierwszym roku pandemii bardzo wyraźnie wzrosła sprzedaż działów B2B należących do retailerów.

Rośnie bezpośrednia sprzedaż dystrybutorów do finalnych użytkowników.

W ubiegłym roku obserwowaliśmy spore spadki sprzedaży na rynku urządzeń bezpieczeństwa, którego wartość zmalała o całe 22 proc. – wynika z Panelu Dystrybucyjnego GfK/NIQ. Było to efektem nasycenia tego segmentu, które nastąpiło po dwóch latach intensywnych wzrostów (2021–2022), spowodowanych koniecznością przystosowania się do warunków wymuszanych przez lockdowny (pracę z domu). W swoim szczytowym momencie – przypadającym na 2022 rok – omawiany rynek był wart prawie 46 mln zł, co oznaczało wzrost o 120 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Warto przy tym podkreślić, że wartość rodzimego sektora urządzeń bezpieczeństwa w roku ubiegłym była, mimo spadków, o 2/3 wyższa niż w ostatnim roku przed wybuchem pandemii.

Najczęściej poszukiwane funkcje
Do najpopularniejszych funkcji zaliczały się w minionym roku: systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom – IPS (57 proc.), urządzenia typu ALG – application layer gateway (45 proc.), UTM-y (44 proc.), NAT-y (27 proc.) i systemy antywłamaniowe – IDS (16 proc.). Co ciekawe „kombajny” posiadające wszystkie te funkcjonalności zyskują na znaczeniu, choć wciąż ważą mniej niż 10 proc. rynku. Należy zwrócić uwagę, że w 2024 r. urządzenia ALG i UTM-y zamieniły się miejscami – wcześniej „ważniejsze” były UTM-y.
Warto również spojrzeć na politykę cenową dostawców. Okazuje się, że najdroższe były IDS-y i NAT-y, które kosztowały prawie 9 tys. zł, podczas gdy na przeciwnym biegunie znajdowały się urządzenia z funkcją ALG oraz UTM-y, których ceny kształtowały się w okolicach 6 tys. zł.
Co ciekawe, o ile przed okresem lockdownów udział dużych i średnich resellerów był porównywalny (z delikatną przewagą tych drugich – wynosząc, odpowiednio – 43 proc. oraz 39 proc.), to większe możliwości finansowe dużych graczy sprawiły, że zdecydowanie bardziej skorzystali oni na tym zaburzeniu rynku. Najlepszym tego przykładem był rok 2022, w którym średnie firmy wygenerowały ponad połowę wartości rynku (podczas gdy te mniejsze niespełna ¼).
Warte podkreślenia jest to, że w pierwszym roku pandemii bardzo wyraźnie wzrosła sprzedaż działów B2B należących do retailerów, dzięki czemu zdobyli oni aż 22 proc. udziałów rynkowych. Jednocześnie w ostatnich latach wzrosła rola sprzedaży w modelu direct (rozumianego jako bezpośrednia sprzedaż dystrybutorów do finalnych użytkowników), ale to wciąż tylko około 5 proc. całości rynku.
O badaniu Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ (GfK MI: Supply Chain) to badanie ciągłe, którego celem jest odzwierciedlenie obrazu rynku dystrybucji IT i Telco w Polsce. Wyniki oparte są na rzeczywistych danych sprzedażowych dostarczanych przez kilkudziesięciu dystrybutorów prowadzących działalność na polskim rynku. Dane dostępne są w cyklu tygodniowym zarówno dla kategorii konsumenckich, jak i B2B.
Podsumowanie
Wydaje się, że boom z lat 2021–22 nadal będzie negatywnie oddziaływał na trendy sprzedażowe w bieżącym roku. Mimo to rynek urządzeń bezpieczeństwa pozostanie łakomym kąskiem, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że tego rodzaju sprzęt jest sprzedawany w systemie wdrożeniowym, w którym lukratywne usługi mają swój niebagatelny udział. Co zatem oczywiste, tego rodzaju projekty są mocno rentowne, niezależnie od marży na samym sprzęcie.

Autor pełni funkcję Tech&Durables Sales Manager w NielsenIQ/GfK. Więcej informacji na temat badania: maciej.piekarski@nielseniq.com.
Podobne artykuły
Spowolnienie na polskim rynku dystrybucji IT
Po raz pierwszy w historii dystrybucja software’u wygenerowała wyższe obroty od tych, które dystrybutorzy realizują na najważniejszej kategorii sprzętowej, jaką są komputery mobilne.
Dystrybucja jako usługa
Staje się coraz bardziej jasne, że subskrypcyjny model biznesowy „as-a-service” potrzebuje dystrybutorów nie mniej niż ma to miejsce w przypadku tradycyjnego podejścia. Co więcej, przybywa argumentów potwierdzających tezę, że potrzebuje ich nawet bardziej…
Partnerzy lekarstwem na rynkową niepewność
Kanał sprzedaży IT rozwija się szybciej od jego dostawców, choć długoterminowa perspektywa rozwoju jest na ten moment bardzo niejasna – wynika z danych Canalys.