Źródło: Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ

W ubiegłym roku obserwowaliśmy spore spadki sprzedaży na rynku urządzeń bezpieczeństwa, którego wartość zmalała o całe 22 proc. – wynika z Panelu Dystrybucyjnego GfK/NIQ. Było to efektem nasycenia tego segmentu, które nastąpiło po dwóch latach intensywnych wzrostów (2021–2022), spowodowanych koniecznością przystosowania się do warunków wymuszanych przez lockdowny (pracę z domu). W swoim szczytowym momencie – przypadającym na 2022 rok – omawiany rynek był wart prawie 46 mln zł, co oznaczało wzrost o 120 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Warto przy tym podkreślić, że wartość rodzimego sektora urządzeń bezpieczeństwa w roku ubiegłym była, mimo spadków, o 2/3 wyższa niż w ostatnim roku przed wybuchem pandemii.

Źródło: Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ

Najczęściej poszukiwane funkcje  

Do najpopularniejszych funkcji zaliczały się w minionym roku: systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom – IPS (57 proc.), urządzenia typu ALG – application layer gateway (45 proc.), UTM-y (44 proc.), NAT-y (27 proc.) i systemy antywłamaniowe – IDS (16 proc.). Co ciekawe „kombajny” posiadające wszystkie te funkcjonalności zyskują na znaczeniu, choć wciąż ważą mniej niż 10 proc. rynku. Należy zwrócić uwagę, że w 2024 r. urządzenia ALG i UTM-y zamieniły się miejscami – wcześniej „ważniejsze” były UTM-y.

Warto również spojrzeć na politykę cenową dostawców. Okazuje się, że najdroższe były IDS-y i NAT-y, które kosztowały prawie 9 tys. zł, podczas gdy na przeciwnym biegunie znajdowały się urządzenia z funkcją ALG oraz UTM-y, których ceny kształtowały się w okolicach 6 tys. zł.

Co ciekawe, o ile przed okresem lockdownów udział dużych i średnich resellerów był porównywalny (z delikatną przewagą tych drugich – wynosząc, odpowiednio – 43 proc. oraz 39 proc.), to większe możliwości finansowe dużych graczy sprawiły, że zdecydowanie bardziej skorzystali oni na tym zaburzeniu rynku. Najlepszym tego przykładem był rok 2022, w którym średnie firmy wygenerowały ponad połowę wartości rynku (podczas gdy te mniejsze niespełna ¼).

Warte podkreślenia jest to, że w pierwszym roku pandemii bardzo wyraźnie wzrosła sprzedaż działów B2B należących do retailerów, dzięki czemu zdobyli oni aż 22 proc. udziałów rynkowych. Jednocześnie w ostatnich latach wzrosła rola sprzedaży w modelu direct (rozumianego jako bezpośrednia sprzedaż dystrybutorów do finalnych użytkowników), ale to wciąż tylko około 5 proc. całości rynku.

O badaniu Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ (GfK MI: Supply Chain) to badanie ciągłe, którego celem jest odzwierciedlenie obrazu rynku dystrybucji IT i Telco w Polsce. Wyniki oparte są na rzeczywistych danych sprzedażowych dostarczanych przez kilkudziesięciu dystrybutorów prowadzących działalność na polskim rynku. Dane dostępne są w cyklu tygodniowym zarówno dla kategorii konsumenckich, jak i B2B.

Podsumowanie

Wydaje się, że boom z lat 2021–22 nadal będzie negatywnie oddziaływał na trendy sprzedażowe w bieżącym roku. Mimo to rynek urządzeń bezpieczeństwa pozostanie łakomym kąskiem, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że tego rodzaju sprzęt jest sprzedawany w systemie wdrożeniowym, w którym lukratywne usługi mają swój niebagatelny udział. Co zatem oczywiste, tego rodzaju projekty są mocno rentowne, niezależnie od marży na samym sprzęcie.

Maciej Piekarski Maciej Piekarski  

Autor pełni funkcję Tech&Durables Sales Manager w NielsenIQ/GfK. Więcej informacji na temat badania: maciej.piekarski@nielseniq.com.