Rynek oprogramowania w Polsce charakteryzuje się systematycznymi wzrostami. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. sprzedaż zwiększyła się o prawie 50 proc. względem analogicznego okresu poprzedniego roku, przekraczając 170 mln euro. Wzrosty (choć mniejsze) notowane były również w poprzednich latach, co – przykładowo – doprowadziło do tego, że rynek w 2024 r., z wynikiem na poziomie prawie 450 mln euro, był o 40 proc. większy niż w roku 2019.

Od lat najważniejszym segmentem pozostaje oprogramowanie użytkowe (ponad 40 proc. wartości rynku), w którym dominują pakiety biurowe (ponad połowa wartości segmentu). Na drugim miejscu w 2024 r. „zameldowały się” programy służące do wirtualizacji (18 proc. rynku), spychając na najniższy stopień podium systemy operacyjne. Jeśli chodzi o software służący do wirtualizacji, obserwujemy prawdziwy boom w segmencie desktopowym, którego wartość sprzedaży przekroczyła już obroty generowane przez rozwiązania przeznaczone dla serwerów.

Efektem powyższych trendów jest eksplozja sprzedaży oprogramowania opartego o rozwiązania chmurowe. O ile jeszcze w 2021 r. jego sprzedaż wygenerowała niewiele ponad 1 mln zł obrotu, to w 2024 było to już prawie 39 mln euro, a w pierwszych czterech miesiącach br. – ponad 20 mln euro!

Źródło: Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ

Boom na subskrypcje  

Innym wartym podkreślenia trendem jest wzrost znaczenia modelu subskrypcyjnego. O ile jeszcze przed 2020 r. stanowił on około 3 proc. rynku, to w ubiegłym roku było to 24 proc., a w okresie styczeń-kwiecień tego roku już 28 proc. Rozwój tego segmentu napędza sprzedaż oprogramowania użytkowego (ok. 40 proc. obrotów), ale również rośnie w omawianym przypadku znaczenie rozwiązań służących do wirtualizacji (17 proc. w 2024 i 20 proc. na początku bieżącego roku). Warto podkreślić, że najszybszy rozwój obserwujemy, jeśli chodzi o sprzedaż rozszerzeń, które stanowią około 60 proc. rynku, podczas gdy nowe subskrypcje stanowią niespełna 40 proc.

Sprzedaż oprogramowania jest domeną resellerów operujących na rynkach B2B. Ich udział w rynkowym torcie przekracza 70 proc. (w przypadku modelu subskrypcyjnego dochodząc do 80 proc.!). Widać więc, że o ile rynki hardware’u są coraz mocniej penetrowane przez retailerów, to w tym przypadku unikalne kompetencje techniczne integratorów wciąż pozwalają im na rozwój biznesu.

Wydaje się, że zmiany, jakie zaszły na rynku w okresie lockdownów (w tym upowszechnienie pracy zdalnej) nadal będą pozytywnie oddziaływać na trendy sprzedażowe w bieżącym roku, przy czym pierwsze miesiące wskazują wręcz na boom na tym rynku.

O badaniu Panel Dystrybucyjny GfK/NIQ (GfK MI: Supply Chain) to badanie ciągłe, którego celem jest odzwierciedlenie obrazu rynku dystrybucji IT i Telco w Polsce. Wyniki oparte są na rzeczywistych danych sprzedażowych dostarczanych przez kilkudziesięciu dystrybutorów prowadzących działalność na polskim rynku. Dane dostępne są w cyklu tygodniowym zarówno dla kategorii konsumenckich, jak i B2B. 

Maciej Piekarski Maciej Piekarski  

Autor pełni funkcję Head of Sales Tech&Durables (ex GfK) w NIQ.

Więcej informacji: maciej.piekarski@nielseniq.com