CRN Czy w czasach pracy zdalnej firmy nadal interesują się typowo biurowymi rozwiązaniami do komunikacji wideo?

Karol Krajewski Zainteresowanie pozostaje na wysokim poziomie i dotyczy każdego segmentu rynku. Ubiegły rok był bardzo dobry, jeśli chodzi o sprzedaż rozwiązań do wideokonferencji, a w minionych dwóch latach notowaliśmy wzrosty o 200 – 300 proc. Firmy nie wstrzymują projektów także w biurach, bo wiedzą, że po pandemii będziemy działać w hybrydowym modelu pracy.

Czyli pandemia niewiele zmieniła, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na rozwiązania do wideokonferencji?

Paweł Cebulski Przeciwnie. Istotnie wpłynęła na preferencje firm i pracowników, zmienione doświadczeniami minionego roku. Do nich dostosowana jest rodzina kamer Logitech Rally, jak również całe spektrum naszej oferty. Użytkownicy oczekują głównie pełnej kompatybilności z popularnymi platformami do komunikacji wideo, jak MS Teams, Zoom czy Google Meet. Pełna kompatybilność rozwiązań Logitech z platformami chmurowymi do komunikacji wideo i współpracy największych dostawców to nasza unikalna funkcjonalność, potwierdzona certyfikatami.

Zatem użytkownicy nie mają problemu z kompatybilnością i nie muszą uczyć się nowych rozwiązań, bo dobrze znają Teamsy czy Zooma…

Paweł Cebulski Łatwość korzystania to kolejny kluczowy dla klientów element. Wspólną cechą naszych rozwiązań, w tym kamer Logitech Rally, jest intuicyjna konfiguracja – oferujemy rozwiązania plug and play. Łatwość użytkowania polega też na tym, że nie trzeba przynosić komputera, aby zestawić wideokonferencję. Urządzenia podłącza się do minikomputera Intel NUC.

A oczekiwania dotyczące parametrów?

Paweł Cebulski Ważna jest skalowalność. Rozwiązania xLEDpro i rodzinę kamer Logitech Rally można łatwo rozbudowywać czy modyfikować, dostosowując do różnych pomieszczeń i lokalizacji, przy użyciu tych samych akcesoriów.

Karol Krajewski Przykładowo, wystarczy dopasować liczbę mikrofonów – od jednego do trzech – do rozmiarów sali i liczby uczestników, tak aby każdego było dobrze słychać.

Paweł Cebulski Nie mniej istotny jest obraz. W zależności od potrzeb, w tym wielkości sali, do dyspozycji jest szerokie portfolio kamer, także modele 4K. Nawiasem mówiąc, w zestawach Logitecha typu wideobar kamera ma ruchomy obiektyw, co poprawia precyzję kadrowania. Użytkownicy często chcą, aby można było kadrować wszystkich uczestników spotkania i te możliwości mają nasze zestawy. Inteligentne rozwiązania pozwalają na precyzyjne zbliżenia. 5-krotny optyczny zoom w kamerach Rally (nawet 15-krotny zoom HD) umożliwia powiększenie osoby siedzącej na końcu dużej sali.

Karol Krajewski Dzięki szerokiemu portfolio xLEDpro i rodzinie kamer Logitech Rally użytkownicy mogą dopasować urządzenia do swoich potrzeb. W mniejszych salach, gdzie wystarczy ekran wielkości 60 czy ponad 90 cali, instalujemy monitory LCD. W większych pomieszczeniach sprawdzą się elastyczniejsze, bo konstruowane z modułów, panele LED. Taki ekran można złożyć także w miejscach, gdzie problemem byłoby dostarczenie dużego całego wyświetlacza, choćby ze względu na wąskie drzwi w biurze. Gdy rosną ceny usług i prądu, ważną zaletą są też niższe koszty montażu i eksploatacji. Panele xLEDpro mają ultracienką konstrukcję i są lżejsze od ekranów LCD.

Czyli użytkownik unika kosztów i zamieszania związanego ze wzmacnianiem ścian pod duże ciężkie panele?

Karol Krajewski Tak. Ponadto xLEDpro zużywają o 30 – 40 proc. mniej energii niż monitory LCD. Niższa jest też emisja ciepła, natomiast większa odporność na uszkodzenia. Przypadkowo uderzony LED nie rozbije się, a w przypadku LCD zagrożenie jest spore. LED ustępuje LCD jedynie rozdzielczością. Gdy LCD mogą wyświetlać obraz w jakości 4K, maksimum dla LED-ów to, jak na razie, Full HD. Ale obraz w wideokonferencjach jest zwykle przesyłany w rozdzielczości Full HD, a czasem nawet tylko 720p .

Co natomiast wyróżnia Logitecha jako producenta?

Karol Krajewski Dużą zaletą jest pełne portfolio, elastyczność i możliwość dopasowania rozwiązań do każdego scenariusza klienta. Co istotne zawsze mamy do dyspozycji sprzęt demo dla naszych klientów. To ważny atut z punktu widzenia integratora, bo najczęściej klienci, po tygodniowym teście rozwiązań xLEDpro i Logitech, proszą nas, abyśmy je u nich zostawili już na stałe.