Skapiec.pl to, jak wiadomo, porównywarka cen produktów znajdujących się w ofercie różnych sklepów internetowych. Dodatkową funkcją portalu jest możliwość wyszukiwania produktów według zadanych parametrów. Na stronie jest bowiem wieloparametrowy mechanizm przeszukujący, czyli tzw. filtr. Jego parametrem może być pojemność dysku urządzenia albo zainstalowany system operacyjny. Opublikowany w styczniu raport Skąpca pokazuje, jakimi palmtopami i systemami nawigacji interesowali się internauci między październikiem 2006 a grudniem 2007 roku. Wynika z niego, że potencjalni klienci sklepów internetowych chcieli urządzeń, których cena nie przekraczała 1 tys. zł. Jeśli chodzi o cechy funkcjonalne, to internauci najchętniej oglądali na witrynie porównywarki palmtopy wyposażone w interfejsy GSM, WLAN, Bluetooth i z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows. Z kolei ulubionym produktem GPS był system do nawigacji samochodowej.

Tysiąc albo mniej

Użytkownicy Skąpca preferowali najtańsze palmtopy. Niemal połowa interesowała się urządzeniami, za które trzeba było zapłacić mniej niż 1 tys. zł. Zaledwie 3 proc. internautów interesowało się najdroższymi urządzeniami, czyli za 3 tys. zł lub więcej.

Do producentów, których urządzeń najczęściej poszukiwano, zaliczali się: Mio (28 proc. użytkowników) i Asus (22 proc.). Na trzecim i czwartym miejscu uplasowały się odpowiednio Fuji-tsu-Siemens – 15 proc. i HP – 14 proc. 5-proc. popularność zyskały komputery Acera. Z pozostałych firm żadna nie zyskała więcej niż 4-proc. zainteresowania użytkowników.

Z raportu wynika też, że zdecydowana większość internautów, którzy korzystają ze strony Skąpiec.pl, interesuje się palmtopami wyposażonymi w funkcję nawigacji GPS. Tego typu urządzeń poszukiwało 95 proc. użytkowników portalu.

Można z tego wywnioskować, że potencjalni klienci sklepów internetowych chcieli kupować palmtopy, które mogą służyć również jako systemy nawigacji do samochodu – mówi Monika Janiszewska, PR Manager w Skąpiec.pl.

Prawie dwie trzecie użytkowników portalu Skąpiec.pl interesowało się palmtopami z pamięcią RAM 128 MB. Niemal jedna trzecia poszukiwała komputerów z pamięcią 64 MB, a zaledwie 4 proc. – urządzeń z pamięcią 32 MB. Zdaniem analityków Skąpca spore zainteresowanie palmtopami z dużą pamięcią może sugerować, że są one wykorzystywane do oglądania filmów.

Niemal 95 proc. użytkowników chce, aby palmtop był wyposażony w moduł WLAN. Tyle samo szukało palmtopów z interfejsem GSM. Jak twierdzą analitycy Skąpca, palmtopy z modułem GSM dość szybko zyskały uznanie, a ich popularność systematycznie rośnie. Jeszcze w połowie 2006 roku chciało je mieć 80 proc. internautów. Pod koniec 2007 było ich już 90 proc.

Jestem przekonana, że w przyszłości palmtopy z wbudowanym telefonem GSM będą się cieszyły jeszcze większym wzięciem – mówi Monika Janiszewska. – Producenci wypuszczają na rynek coraz lżejsze i coraz bardziej poręczne urządzenia. Aby jednak ich sprzedaż wzrosła, muszą stanieć. Na razie ceny oscylują wokół 2,5 tysiąca złotych. Choć zdarzają się na rynku modele o tysiąc złotych droższe.

Prawie trzy czwarte użytkowników portalu sprawdzało ceny palmtopów z Windows Mobile 5.0. W raporcie Skąpiec.pl czytamy, że internauci lubią ten system operacyjny, bo jest stabilny i łatwy w obsłudze, a także bo można dodawać do niego darmowe aplikacje. Zainteresowanie nim stale rośnie. Pod koniec 2006 roku wybierało go 40 proc. użytkowników portalu. W tym czasie najpopularniejszym systemen był Palm OS i ponad 50 proc. użytkowników portalu było zainteresowanych palmtopem z tym oprogramowaniem. Obecnie uplasowało się ono dopiero na czwartym miejscu i tylko 8 proc. korzystających z portalu chciałoby je mieć w swoich palmtopach.

Podobnie jak w przypadku palmtopów internauci interesowali się najtańszymi urządzeniami do nawigacji. 57 proc. oglądało systemy, których cena nie przekraczała 1 tys. zł. Tylko 10 proc. chciało kupić drogie urządzenia, za ponad 3 tys. zł.

Zgodnie z danymi z raportu Skąpca użytkownicy portalu najczęściej poszukiwali informacji na temat GPS marki Garnin. Szukało ich 31 proc. internautów korzystających z filtru portalu. Jedna piąta interesowała się urządzeniami TomToma. Niemal co dziesiąty potrzebował informacji na temat urządzeń Mio.

Zdecydowana większość użytkowników Skąpca potrzebowała systemów nawigacji samochodowej. Zainteresowanie urządzeniami do nawigacji lądowej i wodnej stanowiło niewielki udział.