Stworzone przez firmę ManageEngine oprogramowanie OpManager służy do monitorowania całej infrastruktury IT – przełączników, routerów, serwerów, maszyn wirtualnych, zapór sieciowych oraz pozostałych urządzeń, takich jak UPS-y, load balancery czy drukarki sieciowe. Wszystkie informacje są dostępne w czasie rzeczywistym za pośrednictwem pojedynczej konsoli. Jest to system heterogeniczny, więc gwarantuje uniwersalność oraz szybkie wdrażanie nietypowych urządzeń z wykorzystaniem oferowanego przez ManageEngine narzędzia MIB Browser oraz kreatora szablonów.

 

Pełny wgląd w parametry infrastruktury

OpManager nie wymaga instalowania dodatkowych agentów na urządzeniach. Jest zgodny ze standardami SNMP, WMI oraz CLI. Dzięki dużej skalowalności sprawdza się zarówno w małych firmach, jak i dużych, międzynarodowych koncernach.

Dogłębna analiza ruchu sieciowego w OpManager jest możliwa w wyniku zastosowania technik NetFlow, sFlow, cflowd, J-Flow, IPFIX, NetStream oraz Cisco NBAR. Administrator może w prosty sposób sprawdzić, z jakich aplikacji korzystają użytkownicy, które z nich są najczęściej wykorzystywane, który host generuje największy ruch w sieci oraz kontrolować ruch między dwoma oddziałami firmy.

System OpManager zapewnia zautomatyzowanie wielu prac związanych z zarządzaniem konfiguracją urządzeń sieciowych. Możliwe jest tworzenie harmonogramów wykonywania kopii zapasowych konfiguracji, porównywanie plików konfiguracyjnych, przygotowywanie draftów oraz wdrażanie zmian w grupie urządzeń. Administratorzy mogą również wygenerować raport dotyczący wszystkich nieautoryzowanych operacji na urządzeniach sieciowych.

 

Popularność technik wirtualizacji sprawia, że niezbędne staje się monitorowanie środowisk wirtualnych. OpManager współpracuje z rozwiązaniami Microsoft Hyper-V, VMware oraz Citrix XenServer, monitorując parametry wydajności maszyn wirtualnych i hostów, w rozbiciu na alokację poszczególnych zasobów i analizę ich pojemności. W przypadku serwerów system ma możliwość monitorowania nie tylko parametrów wydajnościowych, takich jak obciążenie procesora, pamięci czy dysku twardego, ale zapewnia również monitoring bazy danych MS SQL, serwera pocztowego MS Exchange oraz Active Directory.

OpManager ma bardzo rozbudowany system powiadomień, co jest szczególnie ważne w przypadku rozwiązań kluczowych dla funkcjonowania firmy. System w reakcji na pojawienie się alarmu może wysłać e-mailem lub SMS-em powiadomienie do odpowiedniej osoby, zarejestrować zgłoszenie w systemie Help Desk lub uruchomić zbudowany przez użytkownika „IT Workflow”. Administratorzy IT bardzo często wykonują zestaw rutynowych, powtarzalnych działań, typu: weryfikacja dostępności, rozwiązywanie nazw DNS, restart serwisu na serwerze Windows. Tego typu zadania są dzięki OpManager zautomatyzowane.

W pełni funkcjonalny system monitoringu OpManager zapewnia szybką identyfikację źródła problemu w infrastrukturze IT, a dzięki proaktywnemu działaniu administrator może zapobiegać wystąpieniu awarii.

Wyłącznym dystrybutorem ManageEngine w Polsce jest MWT Solutions.

Dodatkowe informacje:

Rafał Jasina,

IT Monitoring Product Manager,

r.jasina@mwts.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmami ManageEngine i MWT Solutions.