Szyfrowanie “end-to-end”

Obecnie iCloud szyfruje metodą “end-to-end” 14 kategorii danych z naszych urządzeń. Nowa funkcjonalność – “Advanced Data Protection”, która pojawiła się z iOS 16.2 i iPadOS 16.2 – rozszerza tę ilość do 23. Teraz, poza naszymi wiadomościami (SMS, MMS, iMessage), hasłami, danymi na temat zdrowia otrzymujemy dodatkowy poziom bezpieczeństwa dla:

– kopii zapasowych danych i wiadomości,

– dysku iCloud,

– notatek,

– zdjęć,

– przypomnień,

– notatek głosowych,

– zapisanych kart Safari,

– skrótów Siri,

– wejściówek zapisanych w Portfelu.

Koniec wsparcia – co nas czeka?

Apple udziela szerokiego wsparcia dla swoich systemów i urządzeń. Każdy sprzęt podlega rocznej gwarancji respektowanej u każdego partnera Apple oraz we wszystkich Apple Store’ach na całym świecie. Producent przyzwyczaił nas również do zapewniania kompatybilności nowych systemów operacyjnych ze starszymi generacjami urządzeń. Jak to wygląda w przypadku macOS Ventura i iOS16? Otóż Apple utrzymuje wsparcie do 5 lat wstecz. To bardzo dobry wynik, tym bardziej biorąc pod uwagę, że obejmuje również komputery z procesorami dostarczonymi przez Intel.

Co teraz?

Najprostszym i efektywnym sposobem zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa  flocie urządzeń mobilnych jest regularna kontrola aktualizacji. Jeżeli na liście urządzeń wspieranych przez najnowsze systemy operacyjne Apple nie ma maszyn, które występują w danej organizacji, czas na podjęcie operacyjnych kroków. Warto rozpocząć od lokalizacji takich urządzeń i weryfikacji do jakich celów są przeznaczone. Rozwiązania MDM na pewno umożliwiają utworzenie takiego raportu.  

Tego typu audyt pozwoli na określenie ryzyka związanego z udostępnieniem treści służbowych, czy innych krytycznych danych urządzeniom narażonym na podatności bezpieczeństwa. Na bazie takich wniosków łatwiej podjąć decyzję o wycofaniu sprzętu z użycia i wymianie go na nową technologię.

Co więcej, podczas takiej weryfikacji, używając odpowiednich narzędzi, łatwo można zauważyć, jak obok podatności bezpieczeństwa, występuje podatność związana z użyciem aplikacji (najczęściej darmowych), które nie zostały zaaprobowane przez organizację i dopuszczone do szerokiego użycia.

Oczywiście wprowadzenie nowej, bądź odświeżenie starej technologii, to niemały wydatek. To dobry moment, aby zastanowić się nad pozyskaniem nowego sprzętu, uzyskując tym samym oszczędności. Przy czym urządzenia Apple’a utrzymują swoją wartość przez kolejne lata “utylizacji”, co w przypadku odsprzedaży już można traktować jako zwrot z inwestycji.

Istnieją jednak inne możliwości nabycia, bądź czasowego korzystania z technologii z nadgryzionym jabłkiem, znacząco redukując koszty. Produkty finansowe Apple oraz APN Promise dopasowują się do potrzeb organizacji każdej skali i złożoności.

Artykuł powstał we współpracy z APN Promise, które dysponuje kompetencjami z zakresu technologii Microsoft i Apple oraz świadczy doradztwo w zakresie połączenia tych dwóch środowisk. Specjaliści APN Promise chętnie opowiedzą wszystkim zainteresowanym o tym, co technologie tych dwóch gigantów mogą wnieść do ich firmy i życia jej pracowników, a do tego podpowiedzą jak przygotować się pod względem operacyjnym i finansowym na wymianę technologii.  

Więcej informacji na stronie https://apple.promise.pl

Wsparcie dla macOS Ventura, iOS16 i iPadOS 16

Bartosz Borsukiewicz  

Presales Technical Consultant, Apple Team w APN Promise

kontakt: apple@promise.pl