W historii spotkań NEC-a z partnerami tegoroczne okazało się największe. W połowie października do Krakowa przyjechało blisko 300 integratorów z branży AV. Podczas dwudniowego szkolenia producent przedstawił uczestnikom najnowsze projektory i monitory oraz plany rozwoju oferty na kolejny rok. Z kolei przedstawiciele Veracompu, Kramer Electronics i Phono Media zaprezentowali rozwiązania komplementarne wobec oferty NEC-a. Koncepcja uzupełnienia szkolenia o produkty innych marek to efekt przyjętej przez vendora strategii dotyczącej partnerów. Chce w ten sposób zachęcić integratorów do kompleksowej realizacji projektów.

Podczas prezentacji przygotowanych przez NEC-a integratorzy poznali nową serię monitorów wielkoformatowych MultiSync E. Dostawca kładł nacisk na modele o przekątnej długości od 70 do 90 cali. Część teoretyczną uzupełnił pokaz konfiguracji i działania monitora z media playerem oraz zarządzania rozwiązaniem za pomocą programu NaViSet Administrator. Ponadto partnerzy mogli oglądać budowę ściany wideo. Przybliżono im również działanie technologii Shadow Sense zastosowanej w monitorach MultiSync E i P. W przypadku projektorów porównywano technologię wyświetlania obrazu DLP z potencjałem LCD, a także laser LCD z laser DLP (w tym laser-fosfor). Omawiano również możliwości technologii Edgeblending.

W trakcie szkolenia na temat produktów uzupełniających do instalacji AV zwrócono uwagę integratorów na projektory z serii M i V. Podkreślano, że integratorzy mając wybór powinni starać się proponować klientom rozwiązania bardziej zaawansowane technologicznie (w tym wypadku serię M), co wiąże się z wyższymi marżami. Zdaniem producenta rośnie odsetek odbiorców, którzy są skłonni więcej zapłacić za sprzęt, doceniając jakość pracy z rozwiązaniami z górnej półki. Są droższe w zakupie od zwykłych projektorów, ale za to tańsze w eksploatacji.

 
Nie tylko NEC wskazuje trendy

Kramer, który specjalizuje się w dystrybucji rozwiązań AV, przedstawił integratorom autorskie rozwiązanie K-Touch 3. Służy do automatyzacji obsługi sal konferencyjnych nie tylko w zakresie systemów wizyjnych i audio, ale również grzewczych, klimatyzacyjnych, zaciemniających itp. K-Touch 3 funkcjonalnie i cenowo jest dostosowany do potrzeb małych i średnich klientów. Systemy automatyzujące obsługę sal konferencyjnych są zwykle drogie, więc siłą rzeczy decydują się na nie duzi odbiorcy. To jednak nie znaczy, że mniejszym nie są one potrzebne. Zwłaszcza że powoli zmienia się charakter prezentacji, które stają się coraz bardziej interaktywne. Dlatego systemy sterowania przydadzą się wcześniej czy później nawet w mniejszych obiektach.

Specjaliści Kramera, mówiąc o trendach w AV, starali się zwrócić uwagę integratorów na rynek wideokonferencji. Podobnie jak przedstawiciele Veracompu, którzy zaprezentowali produkty Polycoma. Ich zdaniem na rynku nie ma jeszcze zbyt wielu integratorów specjalizujących się w instalacji systemów wideokonferencyjnych, dlatego warto zawczasu zainteresować się tym obszarem.

 

Przesiadka na Solution Plus

Podczas spotkania omówiono także zmiany w strukturze kanału partnerskiego NEC-a. Integratorzy współpracujący z producentem zostaną przyłączeni do Solution Plus – europejskiego programu handlowego dla partnerów. Wiąże się to z podziałem na trzy nowe grupy: Business, Enterprise i Premium. W momencie gdy program ruszy, wszyscy zarejestrowani w nim partnerzy znajdą się na poziomie Business. Przydzielenie ich do kolejnych grup nastąpi po podsumowaniu pierwszego okresu rozliczeniowego. Obecność integratora w Solutions Plus jest możliwa od razu po zarejestrowaniu się  w programie.

 

 

Trzy pytania do…

 

Roberta Buławy, Country Manager Poland/Central South East Europe w NEC Display Solutions

CRN Namawiacie partnerów do sprzedaży zaawansowanych produktów. Mogą liczyć na popyt?

Robert Buława Zdecydowanie tak. Rośnie zapotrzebowanie na naprawdę zaawansowane rozwiązania, na których nasi partnerzy mogą najwięcej zarobić. Zwiększa się więc liczba integratorów, którzy chcą je sprzedawać. Tę zmianę widać chociażby na rynku projektorów instalacyjnych. Odbiorcy są zainteresowani przechodzeniem z technologii lampowej na laserową, mimo że projektory laserowe są często dwukrotnie droższe. Wiedzą jednak, że zaoszczędzą na kosztach ich kilkuletniej eksploatacji. Zaczynają przy tym doceniać komfort pracy z rozwiniętymi technologicznie systemami.

 

CRN Jak ten wzrost zainteresowania klientów nowoczesnymi urządzeniami wpływa na ofertę NEC-a?

Robert Buława Pamiętam czasy, kiedy to 95 proc. naszego asortymentu stanowiły produkty wolumenowe do typowej odsprzedaży. Dziś ich miejsce zajęły rozwiązania na potrzeby złożonych projektów integratorskich. Nie ma już przepychania pudełek i obniżania cen, aby tylko namówić partnerów do większych zakupów. Dążymy do tego, aby integrator mógł się u nas zaopatrzyć kompleksowo – na potrzeby realizacji projektu u klienta. Dlatego zaczęliśmy proponować im rozmaite akcesoria i usługi, chociażby – ważne dla użytkowników końcowych – dłuższe gwarancje. Jednocześnie blisko współpracujemy z firmami, które naszą ofertę świetnie uzupełniają, np. z Kramerem,
Polycomem, Phono Media.

 

CRN Interesują was między innymi rynki edukacyjny i medyczny. Trudno jednak powiedzieć, że sprzedaż rozwija się tam w ekspresowym tempie. Poza tym nie każdy integrator może się na nich odnaleźć…

Robert Buława Produkty dla edukacji stanowią znaczącą część naszej sprzedaży. W tym sektorze działa wielu naszych partnerów, dlatego charakteryzuje się on większą konkurencyjnością i niższymi marżami niż rynki typowo niszowe, np. medyczny czy graficzny. Nadzieję na duży wzrost sprzedaży szkołom niesie 2016 rok, kiedy pojawią się projekty ogłaszane przez urzędy marszałkowskie. Rozwiązania dla sektora medycznego i graficznego obecnie nie stanowią dużego udziału pod względem wartości w naszym biznesie. Jednak branże te wykazują się dużym potencjałem wzrostu i są postrzegane jako prestiżowe. Integratorom natomiast rzeczywiście trudno jest zacząć w nich działać.