Na początku był Apple
Zwiedzając tegoroczne targi Distree EMEA zastanawiałem się, czym byśmy handlowali, gdyby Steve Jobs nie ruszył z posad świata IT, uzależniając ludzkość od tabletów i smartphone’ów. Duch założyciela firmy Apple unosił się niemal nad każdym stoiskiem.
Kolejna edycja Distree EMEA
dobiegła końca. Wzięło w niej udział więcej uczestników, niż
w poprzednich jedenastu latach. Na stoiskach roiło się od wszelkiego
autoramentu akcesoriów do smartphone’ów i tabletów. Przeważały futerały,
począwszy od zwykłych „skarpetek” po superwytrzymałe obudowy do zadań
specjalnych. Nie brakowało też toreb, kamerek internetowych, słuchawek,
klawiatur i innych, jak by tu rzec… chińskich drobiazgów. Nie obyło się
bez prezentacji ciekawostek w rodzaju skórzanej rękawiczki zimowej, która
dzięki wbudowanemu mikrofonowi i głośnikowi umożliwia prowadzenie rozmów
bez potrzeby wyjmowania telefonu z kieszeni. Oczywiście rękawiczka przez
cały czas jest założona, co faktycznie wydaje się niezłym pomysłem na wyjątkowo
zimne dni. Jeśli zaś chodzi o klasyczne rozwiązania IT, warto wspomnieć o kilku
producentach zasilaczy awaryjnych.
Notebooki do lamusa
W oczy rzucały się oczywiście
tablety, spośród których duże zainteresowanie budziły modele prezentowane przez
dwie polskie marki: Modecom oraz GoClever. Według zapowiedzi Henryka
Ciechowskiego, nowego prezesa GoClever, ta polska marka będzie
w niedalekiej przyszłości konkurować z A-brandami na rynkach Europy
Zachodniej. Jednym z tegorocznych celów poznańskiego producenta jest
sprzedaż w Niemczech. Również Modecom stawia na jak najszybszy rozwój
eksportu. Przedstawiciele firmy zapewniają, że szczególnie dobre wyniki notują
– poza Polską – w Europie Wschodniej, a także na Bałkanach.
W ubiegłym roku spółka podpisała pierwsze kontrakty na Bliskim Wschodzie.
Modecom rozwija sprzedaż również w krajach zachodnich, czemu służyła
między innymi obecność na Distree.
Zarówno Modecom, jak
i GoClever konkurują na wielu rynkach z innym wystawcą Distree:
holenderskim Sweeksem. Kiedyś była to firma resellerska, która zarządzała
kilkunastoma sklepami komputerowymi. Potem jej właściciele zdecydowali, że
stworzą własną markę Sweex, a po jakimś czasie wprowadzili na rynek
produkty Yarvika. Jak mówi Michał Lepich, Sales Manager CEE, w ubiegłym
roku tablety tej wciąż młodej marki zdobyły około 2 proc. polskiego rynku
– sprzedaż na poziomie 12 tysięcy urządzeń. Firma zapowiada, że rozważa
wejście w segment tabletów wyższej jakości, co wpisuje się także
w plany Modecomu oraz GoClevera.
Producenci roku
Podczas Distree EMEA 2013
przyznano – na tych samych zasadach, jak w przypadku nagród dla
dystrybutorów (patrz: ramka na stronie obok) – nagrody dla producentów.
W bieżącym roku tytuł Vendor of the Year trafił do: Samsunga
(w kategorii Monitorsoraz Mobile Device), Seagate’a (Components),
Microsoftu (Software oraz Gaming), HP (Printing), Trendnetu (Home Networking),
Port Designs (Accessories), WD (Storage), JBL by Harman (Audio), Canona
(Imaging) oraz Lenovo (PC’s).
Należy też wspomnieć
o aktywnym udziale ABC Daty w Distree (była Srebrnym Sponsorem
wydarzenia), która między innymi prowadziła rozmowy handlowe na temat produktów
Colorovo.
Z naszych informacji
wynika, że listy spotkań wszystkich „tabletowców” były zapełnione co do
godziny. Zainteresowanie tym sprzętem było tak duże, że na dłuższą metę
zdecydowanie źle wróży to segmentowi notebooków, które na Distree były
właściwie nieobecne. Potwierdzają to chociażby prezentowane na Distree wyniki
badań GfK, o których będziemy pisać w kolejnym wydaniu CRN.
Polskie marki dojrzewają
Na wolny czas nie narzekali
także inni wystawcy znad Wisły, jak Sox (futerały) czy Enan. Ta druga spółka
jest właścicielem marki WhiteEnergy, która dociera już między innymi do
klientów z Niemiec i Wielkiej Brytanii. Oferuje im baterie do
notebooków oraz ma spore portfolio produktów LED-owych. Producent
z Baranowa pod Poznaniem szuka obecnie dystrybutorów we Francji oraz
Hiszpanii. Działalność eksportowa Enanu rozwija się na tyle dobrze, że
w 2012 r. spółka utworzyła dział ds. sprzedaży zagranicznej.
Wyraźnie widać, że polskie
marki dojrzały i są zdeterminowane, aby znaleźć swoje miejsce na
najbardziej rozwiniętych rynkach. Nie zmienia to faktu, że w bieżącym roku
do Monte Carlo na Distree przybyło mniej wystawców z Polski niż
w poprzednim. Najwięcej stoisk zajęli producenci z Francji, Niemiec,
Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Tajwanu. Interesy na Distree szczególnie
polubili polscy dystrybutorzy.
W Monte Carlo pojawili
się przedstawiciele kilkunastu z nich, w tym trzech czołowych
broadlinerów, a poza tym Alstoru, Veracompu oraz spora grupa mniejszych
dostawców (m.in. Impakt, Yamo, JB Multimedia czy Unicom). JB Multimedia, które
dysponuje kilkoma tradycyjnymi salonami, chce rozwijać (choć narazie na małą
skalę) także działania dystrybucyjne. Z zapowiedzi przedstawicieli firmy
wynika, że już niedługo CRN będzie mógł poinformować o pierwszym kontrakcie,
który jest efektem obecności na Distree.
Zaobserwowaliśmy duże
zainteresowanie nowymi kontaktami wśród przybyszów ze Zjednoczonych Emiratów
Arabskich, którzy stanowili najsilniej reprezentowaną nację dystrybutorów obok
Francuzów, Rosjan, Niemców, Hiszpanów i Polaków. Wśród retailerów prym
wiedli Hiszpanie, Niemcy oraz Polacy. Nowych możliwości i kontaktów
szukali między innymi przedstawiciele
takich sieci, jak Biedronka, Sferis, Komputronik i Morele.net.
Dystrybutor Roku dla AB
Wrocławski broadliner otrzymał
tytuł Dystrybutora Roku w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
O zwycięstwie zdecydowały głosy kadry zarządzającej największych
producentów sprzętu IT oraz resellerów, którzy wzięli udział w sondażu
ChannelWatch przeprowadzonym
przez firmę badawczą Context. Organizatorzy Distree zapewniają, że każda
z grup w równej mierze wpłynęła na wyłonienie zwycięzców.
Podobne artykuły
Programiści porównują Apple do mafii
Europejscy programiści oburzają się na nowe zasady współpracy zaproponowane przez Apple, podczas gdy koncern z Cupertino uważa, że mają one chronić użytkowników.
iPhone 15: premiera i nowości, które zaskoczą
Co nowego przyniesie ze sobą najnowszy model iPhone’a i jakie wyzwania stawia przed konkurencją?
Nowości systemowe od Apple, a organizacja floty urządzeń w przedsiębiorstwie
Firma Apple, podobnie jak w latach poprzednich, podczas konferencji WWDC22 zaprezentowała nowości z zakresu systemów operacyjnych dla urządzeń: Mac, iPhone, iPad czy AppleWatch.