Transakcja rozszerzy ofertę HP w segmencie przełączników sieciowych, routerów i rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury informatycznej. Producent dzięki przejęciu zwiększy również swoje udziały w rynku chińskim. Przypomnijmy, że ponad 5 lat temu 3Com założył z Huawei spółkę joint venture o nazwie H3C. Następnie odkupił udziały od chińskiego wspólnika i został liczącym się dostawcą w tym kraju.

Przejęcie ma miejsce po niedawno rozpoczętej współpracy między Cisco, VMware i EMC. Firmy stworzyły Virtual Computing Environment Coalition. Koalicja ma na celu dostarczanie kompletnych centrów danych, w których zasadniczą rolę będą odgrywać techniki wirtualizacji. Można się spotkać z opinią, że HP po przejęciu 3Coma może lepiej konkurować z nowopowstałą koalicją.

– HP uznało zapewne za groźne działania Cisco w obszarze przechowywania danych (przez alians z EMC), dlatego wprowadza politykę ekspansji w stronę sieci. Zresztą informacje dochodzące już od jakiegoś czasu z rynku potwierdzały, że obie firmy zaczynają konkurować w segmencie LAN – twierdzi Mariusz Kochański, członek zarządu Veracompu.

Zwraca przy tym uwagę, że przejęcie 3Coma przez HP następuje tuż po tym, jak Avaya przejęła Nortela, innego konkurenta Cisco w segmencie LAN. – Dla HP powodem inwestowania w sieć komputerową są usługi związane zdanymi, w tym udostępnianie, archiwizacja czy usługi obliczeniowe. Cisco natomiast budowało swoją pozycję, zaczynając od urządzeń sieciowych – najpierw routerów, potem przełączników. Sieciówka stała się polem, z którego firma rozpoczęła ekspansję na inne obszary, np. przesyłania głosu czy storage. Dla Avayi tym polem jest komunikacja głosowa (Unified Communications i Call Center). Stąd ruch tego producenta w stronę Nortela, mający mu zapewnić pozycję niekwestiowanego lidera w tym sektorze – wyjaśnia Mariusz Kochański.

Roman Napierała, dyrektor zarządzający D-Linka w Europie Wschodniej, nie jest zdziwiony krokiem HP. – Po kupnie firm Mercury i EDS przyszedł czas na 3Coma – komentuje. – Producent od kilku lat prowadzi strategię przejęć i budowy konglomeratu informatycznego. Dzięki akwizycji został poważnie wzmocniony dział rozwiązań sieciowych HP, do tej pory traktowany trochę po macoszemu.

HP, przejmując 3Coma, zyska dobrą ofertę produktów, także w segmencie routingu, tradycyjnej domenie Cisco. Zdobędzie też sojusznika doświadczonego w operowaniu na rynkach azjatyckich. – Cisco posiada 49 proc. udziałów w chińskim rynku przełączników LAN, wartym w 2008 r. 1 mld dol., a 3Com przed przejęciem przez HP miał 28 proc. – mówi Kochański z Veracompu.

RRC Poland liczy, że HP będzie rozwijać i optymalizować rozwiązania przejętej firmy, a rynek na tym zyska. – Oczywiście HP musi odpowiedzieć sobie na wiele pytań, np. o przyszłość dublujących się produktów obu firm i formę współpracy z partnerami, którzy oczekują, że kooperacja z nowym właścicielem marki będzie tak samo dobra jak z 3Comem –utrzymuje Radosław Pruchnik, General Manager RRC. – HP powinno zatroszczyć się o dobry przepływ informacji do klientów i partnerów.

Zdaniem Romana Napierały znaczna część menedżerów IT w polskich firmach, administracji, edukacji i służbie zdrowia jest przywiązana do produktów 3Coma. HP po kupnie firmy przejmie jego wiernych klientów, stając się groźnym konkurentem dla Cisco. – Na rynku zrobi się naprawdę ciekawie. Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. Trzecim będą polscy klienci. Rynek na realnej konkurencji zawsze zyskuje – mówi szef D-Linka.

Szef RRC zaznacza jednocześnie, że co prawda HP zwiększy znacząco swoje udziały w rynku sieciowym, ale trudno już w tej chwili stwierdzić, że może realnie zagrozić pozycji Cisco. – Liczymy, że zdrowa konkurencja tych gigantów wpłynie na podniesienie poziomu wsparcia świadczonego firmom współpracującym i klientom końcowym – dodaje Radosław Pruchnik.

Według Mariusza Kochańskiego niewykluczone, że ostatnie wydarzenia, czyli przejęcia Nortela i 3Coma oraz pogorszenie relacji na linii IBM – Cisco spowodują duże zmiany na rynku, także polskim. – Cisco może zostać zmuszone do walki na kilku frontach, również cenowej – przewiduje Kochański. – Dlatego spodziewam się zmiany polityki w kanale dystrybucyjnym tego producenta: spadku marż i zaostrzenia konkurencji między partnerami Cisco, a w konsekwencji przejścia części z nich do producentów alternatywnych, jak HP.

 Piotr Dudek, Country Manager Netgeara

Przejęcie 3Coma przez HP nie jest zaskakującym wydarzeniem. Odkąd została zablokowana transakcja nabycia 3Coma przez inwestorów azjatyckich, pewne było, że firma wystawiona została na sprzedaż lub do przejęcia. Efektem zawartej transakcji będzie silniejsza konkurencja HP z Cisco i przejęcie wszystkich klientów 3Coma przez HP. Pozostaje pytanie, czy przejęta zostanie także marka 3Com. Oczywiście dzięki dokonaniu zakupu producenta urządzeń sieciowych HP zyska wszystkie jego technologie. Równie istotne, że będzie mógł się oprzeć na 30-letniej tradycji i historii firmy.

 

Maciej Stelmach, Country Manager Poland, Lithuania & Latvia Allied Telesis

Marka 3Com traciła ostatnimi laty na blasku. Nie znaczy to jednak, że wszystkie oferowane przez producenta wyroby przestały być konkurencyjne. Przejęcie 3Coma przez HP pozwoli tej drugiej firmie zaatakować konkurencję na ważnym rynku switchy przeznaczonych do centrów danych. Ogłoszenie przejęcia niemal zbiegło się w czasie z informacją o aliansie Cisco, EMC i VMware. Manewr HP jest krokiem na drodze do stworzenia przeciwwagi dla koalicji i agresywnej polityki Cisco na rynku rozwiązań dla data centers. Uważam to za główny powód przejęcia.

W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się wielu działań rewitalizujących markę 3Com. Z zakładam, że będzie to wyraźnie widoczne także w Polsce.

 

Dariusz Niedzieski, dyrektor TDAzlana

Trudno w tej chwili wyrokować, jak przejęcie 3Coma wpłynie na sytuację dystrybutorów urządzeń tej marki w Polsce. Nie wiemy, czy HP będzie w ogóle utrzymywać markę, jeśli tak, to jak długo. Dopiero za jakiś czas dowiemy się, jaką strategię kanałową przyjął nowy potentat i czy będzie ona jednakowa dla wszystkich rynków. Pytań jest mnóstwo, odpowiedzi poznamy w przyszłości.

TDAzlan, dystrybutor jednocześnie rozwiązań HP i 3Coma, ze spokojem będzie obserwował proces przejęcia, mając nadzieję, że przebiegnie ono na tyle sprawnie, że nie odbije się negatywnie na bieżących operacjach biznesowych.

 

Grzegorz Naj, Business Unit Manager, dział produktów sieciowych ABC Daty

Przejęcie spółki 3Com przez HP to kolejny krok w konsekwentnej polityce producenta mającej na celu stworzenie kompletnej oferty produktów sieciowych. HP będzie mogło skutecznie konkurować z Cisco głównie segmentach: przełączników (HP ProCurve, 3Com, H3C), Security (TippingPoint), Wireless (rozwiązania przejęte około roku temu z firmy Colubris).

Na polskim rynku 3Com zdecydowanie utrzymuje pozycję lidera jako dostawca przełączników dla MSP. Oferując przełączniki niezarządzalne serii Baseline i OfficeConnect, dociera do najmniejszych klientów, którzy dotąd urządzeń HP praktycznie nie brali po uwagę. Teraz HP zdecydowanie wzmocni się w tym segmencie rynku.

Asortyment przełączników zarządzalnych obu producentów jest bardzo podobny. HP będzie musiało zatem dokonać przemyślanego wyboru, aby nie stracić dotychczasowych partnerów 3Com ani swoich.

Jeśli chodzi o rynek dużych przedsiębiorstw, dzięki przejęciu HP zyska markę TippingPoint, uzupełniającą ofertę producenta o rozwiązania security, oraz H3C – przełączniki dla klientów korporacyjnych i telekomunikacyjnych.

W asortymencie HP nadal brakować jednak będzie dobrych rozwiązań telefonii VoIP i routingu. W tym zakresie Cisco nadal króluje.

 

Tomasz Pawelski, Product Manager 3Com w RRC

O przejęciu 3Coma mówiło się od paru lat. Kwestią było tylko, kto to zrobi. Myślę, że HP jest odpowiednim inwestorem, gdyż będzie rozwijało wszystko to, co wartościowe w ofercie 3Coma. W przypadku przejęcia np. przez fundusz inwestycyjny istniałaby groźba szukania zysku z inwestycji kosztem rozwoju technologicznego produktów. Widać w tym przejęciu tendencję do poszukiwania oszczędności w dobie kryzysu, a 3Com ze swoim centrum badawczo-rozwojowym w Chinach (mam tu na myśli wyroby H3C i ofertę tańszych urządzeń pod dobrą marką) był łakomym kąskiem.

 

Paweł Śniechowski, inżynier systemów sieciowych, Qumak-Sekom

Informacje na temat możliwości przejęcia firmy 3Com przez jednego z dużych graczy na rynku IT pojawiały się już od pewnego czasu. Głównym powodem takiego przejęcia miały być z jednej strony kłopoty finansowe 3Coma, z drugiej – niewątpliwie siła marki 3Com na rynku urządzeń sieciowych i ciągle atrakcyjna oferta. Ale jest też faktem, że HP nie było wymieniane w gronie kandydatów do przejęcia, dlatego informacja o transakcji była niewątpliwie sporym zaskoczeniem.

Jako główne motywy przejęcia wymieniane są:

– dominująca na rynku chińskim obecność firmy sieciowej H3C, której właścicielem jest faktycznie 3Com; daje to HP możliwość wejścia na ten rynek;

– komplementarność ofert 3Coma i HP (w takich obszarach jak bezpieczeństwo, routery, przełączniki rdzeniowe), co pozwoli na stworzenie silnej i kompleksowej oferty mogącej konkurować z wyrobami Cisco.

O ile trudno polemizować z pierwszą tezą, o tyle druga – o komplementarności oferty – ma słabą stronę. Otóż HP i 3Com mają sporo produktów, które mocno ze sobą konkurują, są przeznaczone do tych samych zastosowań. Dlatego zaobserwowałem już u naszych klientów pewien niepokój. Pytają np. czy dana linia produktowa przełączników 3Coma będzie w dalszym ciągu rozwijana. Myślę, że bardzo istotne dla właściwego odbioru przez rynek tego przejęcia jest, aby HP jak najszybciej sformułowało jasny i czytelny komunikat dotyczący polityki dalszego rozwoju tych właśnie konkurencyjnych linii produktowych.

W firmie Qumak-Sekom, która ma najwyższy status partnerski zarówno u HP, jak i 3Coma, przejęcie to nie budzi niepokoju, raczej ciekawość. Interesujące jest też naszym zdaniem, na jakich zasadach będzie układana dalsza współpraca partnerów z HP/3Com. Jakie będą wymagania handlowe, inżynierskie, certyfikacyjne itp. Ujednolicenia będzie też wymagała polityka serwisowa, do tej pory zupełnie odmienna u obu producentów.

Czy w ostatecznym rozrachunku marka 3Com zniknie z rynku? Jako inżynierowi sieciowemu z wieloletnią praktyką w zakresie sprzętu oznaczonego historyczną już nazwą i logo, trudno mi to sobie wyobrazić. Ale równie trudno kiedyś było myśleć o rynku IT bez takich nazw Digital czy Compaq. A jednak…