To działania „antychmurowe”?

Pomimo nowych korzyści niektóre aspekty NCE wzbudziły niezadowolenie partnerów. Bobby Guerra, CEO Axiom, przyznał, że konieczność zainwestowania dużych sum w zmiany wymuszone przez NCE skłoniła go do rozważenia współpracy z Google jako dodatkowym vendorem.

– To otworzyło mi oczy. Zrozumiałem, że musimy zadbać o jakąś alternatywę. Jeśli będziemy polegać tylko na Microsofcie, a oni nagle zrobią zwrot o 180 stopni, co moim zdaniem w pewnej mierze już się wydarzyło, to będzie po nas. Nasz biznes ucierpi i nie będziemy mogli oferować naszym klientom tego, co dla nich najlepsze. Nie znaczy to, że chcemy zrezygnować ze współpracy z Microsoftem, ale uzmysłowiliśmy sobie, że nie musimy być od niego całkowicie zależni. Zaczęliśmy więc poszerzać nasze horyzonty. Z naszej perspektywy taki właśnie był największy skutek całej sytuacji: otwarcie się na inne możliwości – mówi Bobby Guerra.

Nowe zmiany skomentował również Zac Paulson, CEO TrueIT, firmy z siedzibą w Fargo w Dakocie Północnej, która w 2021 r. znalazła się na liście „CRN 500” najlepszych dostawców usług zarządzanych. Pobieranie dodatkowej opłaty za subskrypcję miesięczną i widoczne zachęcanie klientów do przejścia na umowę roczną określił jako „niemal antychmurowe”, dodając: „Z chmury korzysta się po to, żeby mieć elastyczność. Microsoft się jej pozbywa, a to mi się nie podoba”.

– Model usług zarządzanych rozwinął się w takim kierunku, że obecnie praktycznie wszyscy dostawcy kładą nacisk na elastyczność takiego rozwiązania. Do tego sprowadza się cała strategia marketingowa. Czasami trzeba podpisać umowę roczną, ale bardzo niewiele firm uwiązuje w ten sposób niezadowolonych klientów. Mam wrażenie, że NCE zmusi klientów, zarówno zadowolonych, jak i niezadowolonych, by zostali przy swoim obecnym dostawcy usług zarządzanych, niezależnie od tego, czy chcą przejść na subskrypcję roczną, czy nie. W mojej ocenie ten brak elastyczności jest bardzo frustrujący – mówi Zac Paulson.

Dodaje przy tym, że, ogólnie rzecz biorąc, ludzie traktują chmurę jako rozwiązanie doraźne w perspektywie miesięcznej – raz jej używają, raz nie, w zależności od potrzeb. W opinii szefa TrueIT nie ma tu mowy o dłuższych terminach: „Jeśli dostawca chmurowy zauważy, że klienci przestają do niego wracać, musi lepiej przyjrzeć się swojej konkurencyjności i jakości świadczonych przez siebie usług, a nie umowom. Umowy można rozważyć w ostatniej kolejności”.

W rozmowie z CRN-em Rodney Clark zapewnił, że Microsoft nie ignoruje negatywnych opinii dostawców usług zarządzanych. Wyraził również nadzieję, że partnerzy dostrzegą przewagę długoterminowych korzyści płynących z NCE nad krótkoterminowymi niedogodnościami spowodowanymi koniecznością dopasowania się do nowej platformy.

– Zmiany są trudne, właśnie dlatego wprowadziliśmy tymczasowe zniżki, ale jako partner będący częścią ekosystemu, zawsze musimy być otwarci na nowe możliwości i szukać sposobów na tworzenie bardziej wartościowych rozwiązań – zaznaczył Rodney Clark.

Dodał też, że Microsoft nadal będzie inwestować w swoje kanały sprzedażowe i doskonalić je. Jako przykład tego, że producent zmienia swoje programy partnerskie również poza NCE, wskazał niedawną obniżkę opłat za korzystanie z platformy Commercial Marketplace (z 20 do 3 proc.).

– To jeszcze nie koniec zmian, ponieważ celem, do którego zmierzam jako szef kanału partnerskiego, jest prostota. Pozbędziemy się ruchomych części, tak aby móc maksymalnie uprościć nasz model sprzedaży. NCE stanowi krok w tym kierunku – podsumowuje Rodney Clark.