Technologie cyfrowe to dziś jeden z najszybciej rozwijających się obszarów gospodarki, co wiąże się z dużymi deficytami pracowników – amerykańskie biuro statystyczne US Labor szacuje, że globalny niedobór tej kadry już teraz sięga 40 mln osób. Zarobki pną się więc ostro w górę – z badań Michael Page wynika, że na przestrzeni ostatniego roku wzrosły średnio 30–40 proc., a w przypadku stanowisk seniorskich nawet 50 proc.

Jednocześnie, wbrew panującym stereotypom, branża IT obecnie najbardziej poszukuje specjalistów, którzy nie tylko wykażą się wysokiej klasy wiedzą techniczną, ale również umiejętnościami miękkimi, takimi jak praca w zespole i empatia. Dotyczy to również rynku polskiego. Trafia do nas coraz więcej zaawansowanych projektów wielkich firm z Doliny Krzemowej, które wymagają doskonałej współpracy w ramach jednego rozsianego po całym świecie teamu.

Jeszcze niedawno w obiegowym wyobrażeniu „człowiek z IT” był niemal synonimem introwertyka, osoby zamkniętej w sobie, która najlepiej porozumiewa się z kolegami i koleżankami z własnej branży. Wydawać by się też mogło, że szybki rozwój technologii – chociażby sztucznej inteligencji – będzie spychał na dalszy plan relacje międzyludzkie i wartości takie jak empatia, komunikacja, umiejętność pracy w zespole. Nic bardziej mylnego.

Być może powyższe brzmi jak paradoks, ale jest logiczne: im bardziej zaawansowany technologicznie projekt, tym większego zespołu wymaga. Globalne firmy z branży IT budują najczęściej zespoły złożone ze specjalistów rozsianych po całym świecie, co sprzyja nie tylko płynnej wymianie wiedzy technologicznej, ale również rozwija kompetencje miękkie specjalistów IT.

Angielski to za mało…

Coraz bardziej dotyczy to również rynku polskiego. Jeszcze 10-15 lat temu w Polsce poszukiwano głównie pracowników IT z podstawowymi umiejętnościami technicznymi i językiem angielskim do obsługi najprostszych funkcji w dużych korporacjach, jak centra outsourcingowe czy centra usług wspólnych. Dziś trafiają do nas coraz bardziej złożone projekty firm z rynków wiodących prym w branży IT. Realizacja tematów opartych na Machine Learning i Data Science, obejmujących usprawnienia związane z produkcją, logistyką czy branżą FinTech dla innowacyjnych marek z Doliny Krzemowej to nic nadzwyczajnego. Ponieważ polscy specjaliści i kadra managerska z branży IT są cenieni na całym świecie, do naszego kraju trafia coraz więcej projektów w fazie rozwoju, które wymagają znacznie więcej kompetencji i to nie tylko pod względem technicznym, ale też osobowościowym.

Aby osiągnąć cel w postaci najwyższej jakości produktu lub usługi, potrzebni są liderzy, menedżerowie czy świetnie komunikujący się zgodnie z nowoczesnymi trendami zarządzania specjaliści. Osoby te pracują jednocześnie w wielu krajach, wychowały się w różnych kulturach i muszą umieć się nie tylko porozumieć, ale także wypracować zdalnie odpowiednią mieszankę kreatywności, krytycznego myślenia i efektywności po to, aby przedstawić najlepsze rezultaty swojej pracy.

Szybcy i efektywni

Skuteczne zarządzanie projektami w branży IT to klucz do sukcesu. Obowiązujące niegdyś podejście waterfall, bardziej sztywne, formalne, nastawione na trzymanie się ustalonych etapów projektu, dziś przez wielu specjalistów IT jest uważane za nieco przestarzałe. W związku z tym coraz więcej firm działa według filozofii Agile, co często podkreśla w ofertach pracy dla specjalistów IT. Metoda ta jest dużo bardziej elastyczna, nastawiona na kreatywność, gdzie najważniejsze jest to, by efekt końcowy był taki, jakiego naprawdę potrzebuje klient. Dla wielu kandydatów praca metodami zwinnymi to ważne kryterium rozpatrywania propozycji pracy u przyszłego pracodawcy.

Według Badania Społeczności IT 2022 portalu bulldogjob.pl, przeprowadzonego w styczniu i lutym br. na grupie 7382 osób z branży IT w Polsce, głównymi kryteriami przy wyborze pracy są pieniądze (dla 82 proc.), ale już na kolejnych dwóch miejscach znalazły się elastyczność (dla 64 proc.) oraz atmosfera w firmie (dla 52 proc.). Ten ostatni czynnik stanowi najważniejszą motywację do pozostania w obecnym miejscu pracy – wskazało go aż 50 proc. ankietowanych.

Jednocześnie elastyczne, transparentne zarządzanie projektami w systemie agile wymaga od zespołu wielu kompetencji miękkich: komunikacji, tolerancji, otwartości, odporności na stres. Dlatego sami specjaliści IT dziś chętnie podejmują działania nastawione na rozwijanie takich umiejętności, na przykład idąc na studia podyplomowe z zarządzania, co kiedyś w tej branży nie było zbyt popularne.