Segment, w którym działa LOG Systems, rośnie rok do
roku w tempie dwucyfrowym. Z danych producenta wynika, że
w 2011 r. wartość polskiego rynku usług usprawniających zarządzanie
sferą informatyki w firmach wzrosła o około 16 proc. w porównaniu
z 2010 r. Na razie w Polsce przeprowadza się rocznie 400
– 500 wdrożeń, co oznacza między innymi sprawdzenie co najmniej
kilkudziesięciu tysięcy pecetów pod kątem legalności oprogramowania.
W przyszłości takich kontroli ma być więcej, gdyż współczesne aplikacje
umożliwiają natychmiastowy audyt wszystkich urządzeń IT w firmie bez
potrzeby przeprowadzania żmudnego i czasochłonnego spisu z natury.
Potencjalni użytkownicy powinni to docenić, zwłaszcza w dobie nacisku na
wydajność pracy.

LOG Systems w ostatnim roku obrachunkowym (od kwietnia
2011 do marca 2012) zanotował ponad dwukrotnie szybszy wzrost sprzedaży niż na
całym rynku IT. Wynik spółki poprawił się w tym czasie
o 35 proc. Najdynamiczniejszy wzrost przychodów producent zanotował
w sektorze administracji publicznej, bankowości i energetyce.

Niedawne wprowadzenie nowej wersji oprogramowania
pozwala nam zakładać osiągnięcie także w bieżącym roku bardzo dobrych
wyników
– zapowiada Grzegorz Filarowski, prezes zarządu LOG Systems.

Aplikacja LOG System wykorzystywana jest między innymi przez
3M Poland, Apator, Państwowy Instytut Geologiczny czy Dolnośląski Wojewódzki
Urząd Pracy w Wałbrzychu. Obecnie trwają prace nad wdrożeniem aplikacji
m.in. w centrali Kolei Mazowieckich.

 
Dublujące się rabaty

W kolejnych miesiącach zarząd spółki chce pozyskać
resellerów oraz integratorów, którzy przy wykorzystaniu aplikacji LOG System
będą świadczyć usługi audytu oprogramowania i sprzętu w firmach oraz
urzędach. Zadaniem partnerów byłoby zarządzanie licencjami na programy oraz
bazą danych komputerów, podzespołów, tabletów, drukarek, smartphone’ów etc.
u klientów. Producent oferuje też możliwość sprzedaży LOG System
w modelu cloud. Aplikacja znajduje się wówczas na serwerze vendora, zaś
partner zarabia na abonamencie (licencja abonamentowa).

Zależy nam na stałej, długofalowej współpracy
z resellerami i integratorami. W tym celu stworzyliśmy program
partnerski, który jest skierowany do firm wdrażających LOG System, jak też
takich, które uzyskają kompetencje do przeprowadzania audytów infrastruktury IT
w firmach
– mówi Grzegorz Filarowski.

Program obejmuje trzy statusy: Partner, Silver oraz Gold.
Najniższy status zapewnia rabat na licencje w wysokości 10 proc, zaś
„goldzi” mogą liczyć na upust rzędu 25 proc. Dla wszystkich przewidziano
program Back Rabat, prowadzony w cyklu 6-miesięcznym. Dzięki niemu przy
obrotach rzędu 50 tys. zł można liczyć na dodatkową zniżkę
w wysokości 1 proc. Z kolei wdrożenia o wartości 400
tys. zł uprawniają do 5-proc. upustu.

Korzyści ze współpracy z LOG Systems jest oczywiście więcej.
Po szczegóły należy zgłosić się do producenta.

 
Klientów nie zabraknie

Z danych LOG Systems
wynika, że niemal każdy audyt wykazuje nielegalne wykorzystywanie
w firmach tak znanych aplikacji jak: Microsoft Office, Adobe Photoshop czy
Autodesk. Najczęściej jednak polscy przedsiębiorcy nie dbają o legalność
mniejszych, niekomercyjnych programów. Brak wymaganej licencji dotyczy średnio
8 proc. zainstalowanych aplikacji (dane za rok 2010). W każdym
przypadku oznacza to naruszenie praw autorskich i wiąże się
z odpowiedzialnością karną. Dane LOG Systems dotyczą firm, które
zdecydowały się na sprawdzenie stanu prawnego oprogramowania, zanim zrobi to
policja lub urzędnicy skarbowi. Należy więc założyć, że w firmach, które
nie przywiązują tak dużej wagi do kwestii legalności, sytuacja jest znacznie
gorsza.

Problem
dotyczy także licencji, z których korzystają przedsiębiorcy.
Niewykorzystane, między innymi niezaktualizowane licencje stanowią średnio aż
58 proc. wszystkich posiadanych dokumentów tego typu. To oznacza dla firm
straty finansowe, jak również groźbę kar i utratę reputacji
w przypadku kontroli antypirackiej.

– Z naszych doświadczeń wynika, że w większych
firmach znajduje się średnio około 3 tys. licencji, z czego aż 1,7
tys. ma nieuregulowany status prawny
– mówi Grzegorz Filarowski.

To szansa na zarobek dla resellerów i integratorów,
którzy uświadomią swoim klientom potencjalny problem i zaoferują
rozwiązanie.




Grzegorz Filarowski

 

prezes zarządu LOG Systems

Rynek audytu oprogramowania rośnie w tempie dwucyfrowym
i stanowi perspektywiczną niszę dla integratorów, którzy szukają nowych,
stosunkowo łatwych możliwości rozwoju. Na razie nie borykamy się
z niszczącą walką konkurencyjną, więc zarówno ceny, jak i marże
powinny satysfakcjonować integratorów IT. Nie zabraknie także potencjalnych klientów
m.in. ze względu na potrzebę oszczędności w firmach.

Zdaniem użytkownika

Wojciech Adamczyk, kierownik Pracowni Projektów
Informatycznych w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa

Korzystamy z około 200 komputerów, z których
każdy ma podzespoły, peryferia i oczywiście oprogramowanie. W sumie
oznacza to tysiące pozycji w bazie danych, które musimy na bieżąco
uaktualniać. Do tej pory korzystaliśmy w tym celu z dokumentów
papierowych, arkuszy kalkulacyjnych i darmowych programów
inwentaryzacyjnych. Jednak to nie dawało nam poczucia pełnej kontroli na
przykład nad wygasającymi prawami licencyjnymi. W efekcie muzeum mogło być
narażone na kłopoty w razie kontroli antypirackiej. Przez ostatnie
2 – 3 lata poszukiwaliśmy systemu do kontroli
i inwentaryzacji, który zautomatyzuje tego typu działania. W końcu
natrafiliśmy na ofertę LOG Systems, która była wyraźnie tańsza od
konkurencyjnych. Poza tym o wyborze tej właśnie aplikacji zdecydowała
intuicyjna obsługa, duże możliwości opisu poszczególnych rekordów oraz szybkie
generowanie raportów.