Tegoroczny Lenovo New Product Training – jedno z największych i najważniejszych wydarzeń branżowych – zgromadził ponad 300 partnerów producenta: partnerów handlowych i dystrybutorów, którzy mieli okazję zapoznać się z szeroką paletą produktów i planami Lenovo, jak też porozmawiać o biznesie z liczną reprezentacją dyrektorów i menadżerów producenta ze wszystkich działów (MBG, PCSD, ISG, SSG).

Jak podkreślano, Lenovo ma wyjątkową na rynku, komplementarną ofertę, którą partnerzy mogą zaoferować zgodnie z ideą one-stop shop. Powiększanie grona partnerów, którzy oferują cały asortyment, jest jednym z celów firmy.

– One-stop shop to unikatowa oferta. Jesteśmy w stanie zrealizować wszystkie zamówienia, jeśli chodzi o infrastrukturę, począwszy od telefonów, poprzez UC, aż po serwery – podkreślał Wojciech Zaskórski, dyrektor generalny Lenovo Polska.

O zaangażowaniu w tę współpracę świadczy fakt, że w ostatnim roku Lenovo zorganizowało ponad tysiąc spotkań z klientami i partnerami, a w różne aktywności brandowe i wydarzenia partnerskie producent zainwestował w ostatnim roku ponad 20 mln zł.

Zaprezentowane dane wskazują, że idea one-stop shop sprawdza się w kanale sprzedaży, gdyż powiększa się grono firm współpracujących z producentem – w ciągu roku liczba partnerów OL urosła ponad dwukrotnie. Emanacją działania w modelu one-stop shop jest wspierający ofertę end-to-end program Lenovo360.

To świetne rozwiązanie do podnoszenia kompetencji i wzrostu zysków – przekonywał Tomasz Klewinowski, SMB & Channel Director w Lenovo Polska.

Wzrosła sprzedaż partnerów

Lenovo stale rozszerza również zakres narzędzi, ułatwiających partnerom współpracę i odnoszenie korzyści. Jedną z nowości jest program Lenovo Elevate, wprowadzony z myślą o autoryzowanych partnerach. Podczas NPT’24, związany z Elevate szereg możliwości i benefitów przybliżył Paweł Dybowski, Channel Team Leader w Lenovo Polska. Poza szkoleniami, należy do nich między innymi program Sell and Earn dla handlowców, jak też Lenovo Expert Achieves Program.

Co istotne, dane potwierdzają, że rośnie wartość sprzedaży w kanale partnerskim producenta. Lenovo w IV kw. finansowym 2023/24 (I kw. 2024 r.) osiągnęło na polskim rynku dwucyfrowy wzrost obrotów, prowadząc działania handlowe – zgodnie ze swoją strategią – wyłącznie poprzez partnerów.

Innowacje przesiąknięte duchem AI

Filary strategii producenta to ponadto – niezmiennie od lat – innowacje, jakość i trwałość.

– Stawiamy na posiadanie unikatowych technologii i rozwiązań. To jest droga, którą chcemy podążać razem z wami – mówił do partnerów Tomasz Klewinowski.

Nowości produktowe zaprezentowane na NPT’24 wskazują, jaki jest obecnie kluczowy kierunek innowacji w rozwiązaniach Lenovo – sztuczna inteligencja. Eksperci producenta wyjaśniali przy tym, jak nowości implementowane w całym szerokim portfolio Lenovo pozwalają wykorzystać szanse, jakie rosnąca technologia daje na rynku zarówno partnerom, jak i ich klientom. Przykładowo, innowacje AI zostały już wdrożone w komputerach przenośnych, dzięki czemu modele AI PC tej marki mają wydajność na poziomie 10 – 15 TOPS (tera operacji na sek.).

Tomasz Szewczak, Commercial Notebook 4P Manager w Lenovo Polska, zapowiedział przy tym rychły debiut Copilot+ PCs, które cechuje wydajność przekraczającą 40 TOPS. Jest to m.in. ThinkPad T14 S Gen 6. W tym kontekście specjaliści Lenovo podkreślają, że narzędzia AI przekładają się na poprawę wydajności pracy, wsparcie decyzji biznesowych, redukcję błędów, niższe zużycie energii oraz większą personalizację.

– W ten sposób możemy produkty i usługi lepiej dostosować do potrzeb klienta – komentował Tomasz Szewczak praktyczną stronę rewolucji AI w notebookach producenta.

Wśród komputerów stacjonarnych nowością jest ThinkCentre Neo Utra, zaprojektowany tak, by klienci w MŚP mogli wykorzystywać możliwości AI. Urządzenie ma na pokładzie zarówno CPU, GPU i NPU. Z kolei ThinkStation to najmocniejsze komputery w ofercie Lenovo, które dzięki wysokiej wydajności umożliwiają obsługę modeli AI. Lenovo wprowadziło już cztery serie urządzeń właśnie z myślą o zastosowaniach związanych ze sztuczną inteligencją.

Miliony pecetów do wymiany i aktualizacji

Innowacje wspierają też zaprezentowane podczas NPT’24 nowe układy Intela, w tym Intel 4 (Core Ultra) ze zintegrowanym NPU. Przy czym rynkowy popyt powinny pobudzić nie tylko innowacje AI. Nadchodzący koniec wsparcia Windows 10 (październik 2025 r.) oznacza na polskim rynku olbrzymie możliwości wymiany PC. Z danych Microsoftu wynika, że 2,8 mln urządzeń komercyjnych w kraju działa na Windows 10 (Commercial IB), z tego aż 1,9 mln nie spełnia wymagań systemowych do aktualizacji do Windowsa 11.

ESG wyróżnikiem na rynku

Innym fundamentem rozwoju, na jaki stawia Lenovo, jest zrównoważony rozwój. W praktyce oznacza to zwiększenie efektywności energetycznej (np. w serii ThinkPad L14, T14 i T14s jasność ekranu wzrosła o 33 proc. do 400 nitów, a zużycie energii zmniejszono o 16,2 proc.), większe możliwości naprawy, jak też wsparcie recyklingu (np. wszystkie stacje dokujące są w 100 proc. nadają się do recyklingu, opakowania notebooków są pozbawione plastiku itd.).

Ponadto każdy notebook biznesowy wprowadzany do oferty będzie standardowo włączony do usługi CO2 Offset. Oznacza to, że nabywca za kilka dolarów zniweluje ślad węglowy, powstały w produkcji i dystrybucji notebooka. Klient uzyska stosowny certyfikat, co z kolei może wesprzeć jego strategię ESG. W ofercie Lenovo jest już 1-szy komputer dla sektora MŚP, który uzyskał certyfikat „carbon neutral”, czyli ThinkBook 13x Gen 4. Lenovo wprowadziło też do oferty pierwszy monitor biznesowy, który nie ma ani jednego plastikowego elementu.

Naprawialność to przewaga konkurencyjna

Jak podkreślano podczas NPT’24, urządzenia Lenovo są zarówno trwałe (np. notebooki są testowane zgodnie z amerykańskim standardem militarnym), jak i łatwo naprawialne. Odzwierciedla to punktacja iFixit, w której nowe produkty mają już 9 pkt na 10.

– Chcemy, aby ten obszar stał się wyróżnikiem i dawać przykład branży, jak projektować nowe urządzenia – mówił Tomasz Szewczak.

A jak przy tym pogodzić wydłużanie cyklu życia urządzeń ze zwiększaniem słupków sprzedażowych?

W dłuższej perspektywie będzie to przywiązywało użytkownika do producenta. To jest olbrzymia przewaga konkurencyjna – podkreślał Tomasz Szewczak.

Przykładem innowacji jest też nowy rodzaj pamięci (zamiast SODIMM) zastosowany w mobilnych stacjach roboczych (jak P1 Gen 7), zapewniający według producenta wyższą wydajność energetyczną.

AI uruchomi budżety klientów

W tym kontekście producent stworzył ekosystem partnerski (Lenovo AI Innovators), który ma pomóc we wdrażaniu rozwiązań sztucznej inteligencji do klientów końcowych. Należy do niego ponad 50 dostawców, w tym Intel.

Z myślą o działach IT, które zastanawiają się, jak wdrożyć AI, Lenovo oferuje gotowe szablony, skrojone na potrzeby różnych branż. W ofercie są już wyspecjalizowani partnerzy w sektorach takich jak finanse, zdrowie, produkcja, retail, smart cities i inne. Przykładowo, rozwiązania dla retailu wykorzystujące AI mogą umożliwić wyświetlanie dedykowanych reklam dla klientów, bądź monitorowanie przesyłek.

Ponadto w związku z rozwojem AI Lenovo przewiduje coraz większe zapotrzebowanie na przetwarzanie brzegowe i wprowadza serwery edge’owe wyposażone w odpowiednio mocne karty graficzne Intela (Flex). Jak zaznaczył Łukasz Borkowski, Lenovo dostarcza już partnerom i klientom odpowiednią ofertę „AI from edge to core”, za niewielkie fundusze pomagając użytkownikom biznesowym skorzystać na technologii sztucznej inteligencji.

Przykładem są stacje robocze AI i serwery brzegowe, w tym ThinkEdge SE450, które umożliwiają przetwarzanie obrazu na żywo z pomocą AI, czy też uruchomienie modeli AI dla retailu. Na drugim końcu skali są duże serwery chłodzone wodą, wykonujące skomplikowane zadania, nawet na potrzeby centrum superkomputerowego. Nowością jest ThinkSystem SR 680a V3 z piątą generacją układów Intel Xeon, który można rozbudować do 8 GPU.

– Jesteśmy w stanie zaadresować całe portfolio pod zagadnienia AI, od urządzeń końcowych, poprzez telefony, aż po serwery – podkreślał Łukasz Borkowski.

Moto AI, czyli inteligentny asystent

W segmencie smartfonów koncepcja Lenovo jest taka, iż telefon wykorzystujący AI będzie codziennym wsparciem dla użytkownika.

– Nasze podejście do AI jest takie, by smartfon ułatwiał nam codzienne życie i był naszym inteligentnym asystentem – wyjaśnił wizję producenta w tym segmencie Damian Bugalski, B2B Key Account Manager, Motorola Mobility w Polsce

Przykładowo, gdy smartfon Motoroli wykryje rano problemy w drodze z domu użytkownika do pracy, może obudzić go wcześniej niż o zaplanowanej godzinie. Co istotne, wrażliwe dane są przechowywane lokalnie, a nie w chmurze. Producent rozwija też portfolio usług B2B dla urządzeń mobilnych, jak ThinkShield for mobile MDM, kontrola oprogramowania, czy zdalne zarządzanie. Przy czym Motorola jako jedyna firma uzyskała status Google Zero Touch, a więc partnera administratora.

Co istotne, Lenovo ma za sobą udany rok, jeśli chodzi o ofertę smartfonów – w Polsce w segmencie B2B producent odnotował wzrost na poziomie 50 proc. Z danych GfK wynika, że w marcu br. jego rynkowe udziały sięgnęły 14,9 proc.

Praca hybrydowa napędza biznes

Lenovo nadal dostrzega potencjał w rozwiązaniach do pracy hybrydowej i inwestuje w odpowiednie produkty. Przykładem jest komputer ThinkCentre Neo 50a Gen 5 z ofertą smart meeting, Microsoft Copilot, bezprzewodowym ładowaniem komórki oraz monitorem mobilnym M14t Gen 2. Warto dodać, że wszystkie monitory biznesowe mają już filtr światła niebieskiego.

Z zaprezentowanych podczas NPT’24 danych wynika, że 88 proc. firm wprowadziło pracę hybrydową, a 37 proc. rozważa inwestycje w sale konferencyjne. Jednocześnie według globalnych szacunków mniej niż 10 proc. firmowych sal jest wyposażonych w sprzęt do zdalnych spotkań.

Wśród nowości adresujących ten rynek jest ThinkSmart Tiny Kit, z rozwiązaniami dla MS Teams – przeznaczone dla osób, które przynoszą swój sprzęt do biura. Z kolei Lenovo ThinkPad Universal USB-C Smart Dock pozwoli z pomocą narzędzi AI monitorować obłożenie sali, stworzyć sprawozdanie ze spotkania, notować to, co mówił konkretny użytkownik, zarządzać zdalnym zbieraniem danych etc.

Usługi także z AI

Lenovo dysponuje nie tylko portfolio produktów end-to-end, lecz także szeroką ofertą usług dla partnerów i klientów. Nowością jest konfigurator usług serwisowych. Co ciekawe, w usługach także implementowano już narzędzia sztucznej inteligencji. W tym zakresie usługa Lenovo Device Inteligence pozwala przetwarzać informacje dotyczące funkcjonowania urządzeń, usprawniając serwis, a Sentinel One to platforma bezpieczeństwa oparta o AI. Praktyczną opcją dla partnerów i klientów są usługi personalizacji rozwiązań, w tym aplikacji i systemu BIOS, oznakowanie laserowe urządzeń, personalizacja naklejek na urządzeniach i inne.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Lenovo.

—————————-

Lenovo New Product Training 2024 towarzyszyła prezentacja produktów Lenovo, które można było przetestować w działaniu. Jedno z największych wydarzeń branżowych w roku jak zwykle było też okazją do spotkań i rozmów dla firm z całego kraju.

Zapraszamy również do obejrzenia filmowej relacji CRN.tv z Lenovo New Product Training 2024 na profilu CRN Polska na LinkedIn oraz galerii zdjęć z wydarzenia.