Według Contextu sprzedaż komputerów w polskiej dystrybucji w lipcu i sierpniu br. spadła o 8,4 proc. rok do roku. Słaba koniunktura nie dotyczy jednak segmentu biznesowego. W kwietniu i maju br. obroty lokalnych dystrybutorów na biznesowych PC były wyższe o 2,4 proc. niż rok wcześniej. Z kolei w lipcu br., w ujęciu ilościowym, wynik poprawił się o kolejne 3,2 proc. Tegoroczny większy popyt w tym segmencie widoczny jest w całej Europie (+4 proc. w lipcu). Na świecie w 2017 r. notebooki dla przedsiębiorców miały, wartościowo, ok. 40 proc. udziału w światowym rynku (dane Grand View Research). To więcej niż sektor konsumencki, jeśli wyłączyć z niego sprzęt gamingowy.

Rosnącą sprzedaż laptopów biznesowych z nieco wyższych półek cenowych (od ok. 3,5 tys. zł) potwierdzają polscy dystrybutorzy i przedstawiciele lokalnych oddziałów producentów. Przewidują, że ten trend utrzyma się w przyszłym roku, nawet gdy sprzedaż na całym rynku komputerów przenośnych będzie spadać. Trudno jednak spodziewać się wzrostu w dużej skali, a cykl wymiany sprzętu wydłuża się.

– Gdy porównamy rok 2018 z 2017, sprzedaż laptopów biznesowych z wyższej półki rośnie, jednak w niedużej skali. Wynika to z faktu, że menedżerowie coraz częściej decydują się na zakup lepszego sprzętu, co wiąże się również z jego dłuższą żywotnością – zauważa Konrad Wierzchowski, Key Account Manager w Acerze.

Co istotne, systematycznie idzie w górę średnia cena laptopów. W efekcie obroty w segmencie komputerów przenośnych z procesorami high-end zwiększają się o kilka procent rocznie.

– Sprzedaż laptopów z wyższej półki może być szansą dla resellerów, by wykorzystać swoje atuty w rywalizacji ze sklepami wielkopowierzchniowymi – twierdzi Jarosław Banaś, Business Unit Manager w AB.

Dostawcy wskazują na fachową wiedzę techniczną resellerów i możliwość przygotowania oferty dla konkretnego klienta. Zwłaszcza że urządzenia biznesowe mają z reguły więcej opcji rozbudowy niż wersje konsumenckie. Kolejnym atutem resellerów może być dostępność produktów. Duzi detaliści koncentrują się przede wszystkim na najczęściej kupowanych modelach konsumenckich. Dostępność laptopów biznesowych klasy high-end w retailu i etailu nie jest tak duża. Ponadto zwykle zamawiają je działy IT, dla których kupowanie od resellerów czy integratorów to „normalka”.

Przewiduje się, że urządzeniami biznesowymi z górnej półki mogą być zainteresowane zarówno mikroprzedsiębiorstwa, w tym specjaliści prowadzący jednoosobową działalność (prawnicy, przedstawiciele firm ubezpieczeniowych), jak i większe firmy z rozbudowaną kadrą menedżerską.

W zależności od wymagań klienta sprzęt biznesowy może być konfigurowany na różne sposoby, co wymaga odpowiednich kompetencji technicznych i wiedzy. Właśnie dlatego to resellerzy są idealnymi sprzedawcami tego typu produktów – przekonuje Bogdan Wiśniewski, Senior Product Manager w ABC Dacie.

Co istotne, resellerzy mogą nie tylko dostarczać urządzenia, lecz także generować przychody z usług – z wdrożenia, konfiguracji czy serwisowania sprzętu.

 

Leasing dla małych, projekt dla dużych

W ocenie dostawców nie ma jednego idealnego modelu sprzedaży laptopów biznesowych z wyższej półki. Nie ma też jednego charakterystycznego typu użytkownika, bo firmy mają różne potrzeby w tym zakresie. Reseller powinien więc być przygotowany zarówno do obsługi jednoosobowej działalności gospodarczej, jak i dużego przedsiębiorstwa z szeroką kadrą menedżerską. Niektórzy liczą na wzrost zapotrzebowania na taki sprzęt w sektorze zamówień publicznych, wraz ze spodziewanym ożywieniem na tym rynku w przyszłym roku.

Model projektowy będzie wygrywał przy sprzedaży większej liczby urządzeń dzięki wsparciu producentów. Leasing natomiast jest mało popularnym sposobem finansowania zakupów, choć zauważalnym w firmach mikro lub w przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych – komentuje Zbigniew Zwolenik, Product Manager w Actionie. Ocenia przy tym, że udział etailu w sprzedaży będzie rósł, głównie z uwagi na korzystne ceny.

Jak zauważano, sprzęt biznesowy z wyższej półki jest kupowany zarówno w wersji standardowej, jak i build-to-order, a rola resellera polega na dopasowaniu oferty do potrzeb określonych odbiorców.

Klient z konkretnym budżetem ma zazwyczaj zdefiniowane wymagania, a producenci w droższych modelach dopuszczają różnorodne opcje konfiguracji, na przykład dotyczące ekranu czy baterii – podkreśla Piotr Kozłowski, Business Unit Manager w Tech Dacie. Radzi przy tym resellerom analizę oferty takiego sprzętu pod kątem możliwości, jakie dają programy partnerskie producentów.

Zgodnie z naszymi obserwacjami najskuteczniejsi partnerzy potrafią bardzo dobrze wykorzystać znajomość programów oraz narzędzi przygotowanych dla nich przez producentów – twierdzi przedstawiciel Tech Daty.

 

Zdaniem specjalisty

Jarosław Banaś, Business Unit Manager, AB

W przypadku laptopów z wyższej półki przewagą resellera nad sklepami wielkopowierzchniowymi jest możliwość rekonfiguracji produktu, fachowa wiedza, jak również dostępność produktów. Warto też podkreślić, że wyższa kadra menadżerska raczej nie kupuje sprzętu w marketach. Zamówienia dla nich realizuje dział zakupów lub działy techniczne, które zazwyczaj korzystają z pomocy resellerów.

Bogdan Wiśniewski, Senior Product Manager, ABC Data

W ABC Dacie sprzedaż komputerów biznesowych na przestrzeni ostatnich lat stabilnie rośnie. W przypadku niektórych marek odnotowujemy nawet dwucyfrowy wzrost. Wiele wskazuje na to, że podobna tendencja utrzyma się w 2019 r. Warto zauważyć, że użytkownicy sprzętu biznesowego mają inne wymagania dotyczące urządzeń niż konsumenci. Oczekują większej wytrzymałości i niezawodności, większego bezpieczeństwa, dłuższego czasu działania na baterii, ale też specjalistycznego wsparcia i obsługi w okresie gwarancyjnym. Standardem są obecnie trzy lata gwarancji z serwisem u klienta. Na drugi plan schodzi z kolei na przykład wydajna karta graficzna, ważniejsza dla użytkowników biznesowych jest odpowiednia ilość pamięci RAM czy dysk SSD.

 

 

Niezawodność i bezpieczeństwo w cenie

Jeśli chodzi o cechy urządzeń, na które zwracają uwagę klienci biznesowi, to oczywista jest wytrzymałość i niezawodność, a także wydajność i długi czas działania na baterii (najlepiej nawet do kilkunastu godzin). Co warto podkreślić, coraz ważniejszą cechą okazuje się energooszczędność, która prawdopodobnie będzie zyskiwać na znaczeniu w kolejnych latach. Rzecz jasna dla klientów biznesowych istotne jest także bezpieczeństwo, w tym dostęp do komputera za pomocą czytnika linii papilarnych bądź smart card.

Nie bez znaczenia pozostaje też design wskazujący na wysokiej jakości profesjonalny sprzęt – mowa np. o metalowej obudowie lub konstrukcji z włókien węglowych, matrycy o wysokiej rozdzielczości, niewielkiej wadze. Istotny dla klienta biznesowego jest również kompromis pomiędzy komfortem pracy, wytrzymałością i mobilnością. Stąd preferowane są modele z ekranem o przekątnej długości 13,3–14 cali. Ten segment sprzętu mobilnego powinien zresztą zyskiwać na znaczeniu w najbliższych latach. Według Grand View Research największy wzrost sprzedaży na światowym rynku laptopów w latach 2018–2025 jest prognozowany dla modeli z ekranami o przekątnej długości 13–14,9 cala, z uwagi na optymalny stosunek wielkości ekranu do użyteczności i mobilności takich laptopów. Przy czym menedżerom wyższego szczebla oferowane są głównie ultrabooki lub urządzenia 2w1, gdyż osoby te często podróżują.

Warto dodać, że w segmencie laptopów dla biznesu z wyższej półki dystrybutorzy odnotowują znaczący wzrost sprzedaży modeli z SSD (256 GB lub więcej). Co istotne dla resellerów, zamówienia na taki sprzęt są okazją do sprzedaży dodatków i akcesoriów, np. stacji dokujących.