Placówki medyczne są zobowiązane do przestrzegania przepisów regulujących kwestię ochrony danych wrażliwych, a także tajemnicy lekarskiej. Informacje o stanie zdrowia pacjenta, historii przebytych chorób, a także dane osobowe muszą być zabezpieczone i archiwizowane w taki sposób, aby dostęp do nich miały jedynie osoby do tego upoważnione. Ponieważ przepisy przewidują całkowite przejście na elektroniczną dokumentację medyczną, wkrótce będzie to zadanie przede wszystkim dla działów IT. Stąd ogrom informatycznych wyzwań, wynikających z nowych przepisów oraz zmieniających się sposobów dostępu użytkowników do informacji.

Problemy dotyczą zwłaszcza kwestii utrzymania posiadanego środowiska i jego modernizacji oraz zapewnienia bezpieczeństwa danych pacjentów. Placówki medyczne mają zróżnicowane zasoby IT, w tym wiele specjalistycznych urządzeń i aplikacji. Co więcej, sprzęt, kupowany podczas realizacji szeregu projektów, pochodzi od wielu dostawców. W połączeniu z dużym rozproszeniem urządzeń prowadzi to do wysokich kosztów utrzymania infrastruktury informatycznej. Dodatkowo praca działów IT koncentruje się na zarządzaniu jej warstwą aplikacyjną i funkcjonalną, a nie rozwojem infrastuktury. W placówkach ochrony zdrowia, podobnie jak w innych branżach, nasila się trend BYOD – lekarze coraz częściej korzystają z prywatnych tabletów czy smartfonów, którymi dział IT powinien zarządzać i zabezpieczać przechowywane w nich dane.

 

Zarządzanie sprzętem mobilnym

Urządzenia mobilne są bardzo przydatne w placówkach ochrony zdrowia – lekarze mają ułatwiony dostęp do informacji medycznych z dowolnego miejsca. Efektem jest szybsze podejmowanie trafnych decyzji dotyczących leczenia pacjentów. Niestety, analizy wskazują, że znaczna część danych przechowywanych przez lekarzy na urządzeniach mobilnych bądź kluczach USB czy innych pamięciach przenośnych nie jest właściwie chroniona. Tymczasem polskie regulacje prawne wymagają zabezpieczania danych, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu się znajdują. Jednak zarządzanie i zabezpieczanie urządzeń mobilnych jest poważnym wyzwaniem dla działów IT. Szczególnie, że wiele z tych urządzeń należy do lekarzy, pielęgniarek czy pracowników biurowych, a nie do placówek medycznych, w których pracują.

Oprogramowanie LANDesk Mobility Manager zapewnia ochronę informacji medycznych dzięki tworzeniu dla personelu bezpiecznych kanałów mobilnego dostępu do aplikacji i danych o pacjentach. Jest to proste i ekonomiczne rozwiązanie typu MDM (Mobile Device Management), zapewniające sprostanie wymaganiom nakładanym przez prawo. Jednak, zamiast skupiać się na parametrach urządzenia, LANDesk Mobility Manager bierze pod uwagę środowisko pracy użytkowników, jednocześnie dając im swobodę w wyborze urządzeń. Poza tym, w celu ochrony danych medycznych, rozwiązanie to pozwala m.in. na strumieniowanie dokumentów i danych do urządzeń.

 

 

Wykorzystując LANDesk Mobility Manager, można skutecznie uporać się z najpoważniejszymi wyzwaniami związanymi z zarządzaniem i zabezpieczaniem urządzeń mobilnych. System informuje administratora, jakie urządzenia są podłączone do sieci, wykrywa, czy ich zabezpieczenia zostały naruszone, oraz zapobiega nawiązywaniu połączeń z nieautoryzowanego sprzętu. Umożliwia również ustawianie limitów urządzeń podłączonych do sieci, np. w zależności od ich typów. LANDesk Mobility Manager ułatwia też konfigurację – za jego pomocą szybko wdraża się profile zabezpieczeń i tworzy grupy, dzięki czemu użytkownicy mogą samodzielnie zainstalować agenta zarządzającego sprzętem, który dba o jego odpowiednią konfigurację.

LANDesk Mobility Manager sprawia, że zamiast ręcznie konfigurować każdy tablet czy smartfon, można zdalnie (w momencie podłączania do sieci) przesłać do niego ustawienia konfiguracyjne i reguły zabezpieczeń. Administrator może zdalnie wykonywać takie czynności, jak resetowanie haseł, blokowanie/odblokowywanie dostępu i wiele innych, posługując się intuicyjnym interfejsem. LANDesk Mobility Manager zapewnia również kontrolę nad aplikacjami instalowanymi w urządzeniach. Dział IT może stworzyć własny sklep ze sprawdzonymi programami dostępnymi dla użytkowników.

 

Siła zintegrowanego rozwiązania

Produkty LANDesk mogą pracować niezależnie lub jako część większego systemu. Przykładowo LANDesk Mobility Manager można wdrożyć jako element zintegrowanego rozwiązania – LANDesk Management Suite lub LANDesk Security Suite. W takim scenariuszu służy on do zarządzania wszystkimi urządzeniami końcowymi użytkowników, włączając w to komputery stacjonarne, laptopy, tablety i smartfony. Z punktu widzenia działu IT nie wpływa to na sposób użytkowania narzędzi zarządzania – administrator korzysta z jednego interfejsu. Co więcej, za pomocą LANDesk Service Desk można rozszerzyć system o funkcje pomocy technicznej dla użytkowników, bazując na standardzie ITIL v. 3.1. Administrator nadal będzie miał tę samą konsolę zarządzania i spójne raporty.

Bogdan Lontkowski

Regional Director Poland and Baltic States, LANDesk

Partner firmy LANDesk może zaoferować placówkom ochrony zdrowia usługi w zakresie zarządzania zróżnicowanym środowiskiem IT oraz przestrzegania polityk bezpieczeństwa. Ciekawą propozycją jest LANDesk Mobility Manager, przeznaczony do obsługi coraz popularniejszych urządzeń mobilnych, np. tabletów czy smartfonów. Partner korzystający z LANDesk Service Desk może również świadczyć kompleksowe usługi zarządzania zasobami oraz środowiskiem IT zgodne z metodyką ITSM.

 

Wbudowana w rozwiązania LANDesk architektura Adaptive Cloud Environment pozwala na uruchamianie i konfigurowanie ich w chmurze, pomagając działom IT w zachowaniu kontroli nad środowiskiem, niezależnie od tego, gdzie fizycznie znajdują się urządzenia. Umożliwia automatyzację wielu zadań, zachowanie zgodności z zaleceniami ITIL oraz korzystanie ze zintegrowanego pulpitu administracyjnego. Dzięki temu administratorzy mogą wpłynąć na obniżenie kosztów, zaś resellerzy znacząco podnieść jakość swoich usług w zakresie zarządzania środowiskiem IT oraz wdrażania polityk bezpieczeństwa.

Wysoka jakość rozwiązań firmy LANDesk została potwierdzona też w magicznym kwadrancie agencji analitycznej Gartner (opublikowanym w kwietniu 2013 r.) poświęconym narzędziom do zarządzania urządzeniami klienckimi. LANDesk został tam umieszczony na pozycji lidera rynku.

 

Dodatkowa szansa dla resellera

Rozwiązania LANDesk są elastyczne i łatwo je zaadaptować do potrzeb różnych klientów, a także modyfikować i dostosowywać do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstw bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Są ciekawym elementem rozszerzającym ofertę dla placówek ochrony zdrowia, co daje resellerowi szansę na wypracowanie pozycji kompetentnego dostawcy rozwiązań i usług IT dla podmiotów z tego sektora.

– W związku z obowiązkiem przejścia na elektroniczną dokumentację medyczną w placówkach ochrony zdrowia jest obecnie realizowanych wiele projektów – wyjaśnia Bogdan Lontkowski, Regional Director Poland and Baltic States, LANDesk.– Dla naszych partnerów to okazja do zaistnienia w tym segmencie rynku. Nie stanowimy dla siebie konkurencji. LANDesk nie prowadzi sprzedaży bezpośredniej, dlatego żaden projekt nie zostanie zrealizowany bez udziału resellera.

Wprawdzie placówki ochrony zdrowia to wymagający odbiorca, ale resellerzy rozwijający swoje kompetencje mają szansę wygrywać przetargi dotyczące nawet najbardziej wymagających projektów. W tym zakresie mogą liczyć na wsparcie producenta. LANDesk konsekwentnie wzmacnia obecność w Polsce. W 2012 r. producent otworzył biuro w Warszawie, a w połowie 2013 r. wprowadził zmiany w programie partnerskim obowiązującym w naszym kraju

 

Dodatkowe informacje:

 

Bogdan Lontkowski,

Regional Director Poland and Baltic States, LANDesk Software,

bogdan.lontkowski@landesk.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą LANDesk Software.