Silosy nie
potrafią sprostać współczesnym wymaganiom firm. Z uwagi na działające
obecnie infrastruktury korporacyjnych pamięci masowych trzeba przyjąć nową
strategię, której najważniejsze punkty to: dostarczenie klientowi
innowacyjnych, prostych i przystępnych cenowo rozwiązań, elastyczna
i modularna budowa, przyspieszenie integracji oprogramowania oraz usług.
Na łamach opracowań analityków pojawia się pojęcie „dark data”. W 2014
roku wzrośnie świadomość istnienia „ciemnych danych” oraz ich potencjału
biznesowego. Jedną z głównych przyczyn, dla których organizacje nie
wykorzystują tych danych, jest to, że są one odizolowane w silosie danej
aplikacji lub dostawcy. Klienci z segmentu przedsiębiorstw coraz bardziej
doceniają dostęp do danych w chmurze. Tu większą popularnością cieszy się
chmura prywatna niż publiczna, co jest dobrą wiadomością dla producentów NAS
i ich resellerów.

W 2014 roku należy spodziewać się dalszego rozwoju
technologii flash. Podsumowując minione dwanaście miesięcy na rynku pamięci
masowych, Hu Yoshida, Chief Technical Officer w Hitachi Data Systems,
stwierdził, że dyski SSD były jednym z najważniejszych trendów. Mimo że
największy wzrost sprzedaży SSD nadal będzie miał miejsce na rynku konsumenckim
(53 proc.), to zostanie również odnotowany w przypadku napędów
projektowanych na potrzeby korporacji (prognozy mówią o 14-proc. stopie
wzrostu). Yoshida zwraca uwagę na to, że dostawcy wyspecjalizowani w rosnącym
rynku konsumenckim nie mają specjalnie motywacji, aby projektować konstrukcje
flash na trudny rynek korporacyjny. Oprócz „starych” producentów swoich sił
w tym segmencie próbuje wiele start-upów. – Obecnie, w miarę
jak użytkownicy korporacyjni nabywają doświadczenia w korzystaniu
z pamięci flash, będziemy mieli do czynienia z większym naciskiem na
moduły przeznaczone do użytku w przedsiębiorstwach,
a w 2014 r. dojdzie do prawdziwej eksplozji korporacyjnej
pamięci flash
– mówi Chief Technical Officer w Hitachi Data
Systems. Nadal jednak ważnym kierunkiem rozwoju rynku będą macierze hybrydowe
wykorzystujące technologię flash i fast tiering.

 

Jaki był 2013
rok na rynku rozwiązań storage’owych w Polsce?

 


Stanisław Leszczyński, dyrektor sprzedaży w firmie EMC odpowiedzialny za MidMarket

Stanisław
 Leszczyński,
 dyrektor sprzedaży
w firmie EMC
 odpowiedzialny
za MidMarket


EMC
Poprzedni rok udowodnił, że backup
z deduplikacją jest już standardem. Byliśmy świadkami dynamicznego rozwoju
technologii flash, która podnosi wydajność, pojemność i bezpieczeństwo,
a więc kluczowe cechy systemów pamięci masowych, przy jednoczesnym
utrzymaniu kosztów na rozsądnym poziomie. Dzięki technologii flash możliwe stają
się największe inicjatywy informatyczne, takie jak wirtualizacja
i przetwarzanie w chmurze. Coraz więcej firm wirtualizuje nawet
kluczowe systemy, w tym systemy ERP i główne bazy danych.

 

Hitachi Data Systems Rok 2013 przyniósł
nowości produktowe i technologiczne. Wielu producentów odświeżyło główne
linie produktowe. Niektórzy pokazali zupełnie nowe rozwiązania, np. dostosowane
do chmury prywatnej. Działy IT zaczęły marsz w kierunku wirtualizacji
zasobów pamięci masowych. Dyski SSD i macierze All-Flash wpisały się na
stałe na listy zakupów. Klienci będą wyposażać istniejące macierze
w specjalizowane karty flash umożliwiające wzrost wydajności
i obsługę wymagających aplikacji. Można się spodziewać większego nacisku
na archiwa migawki, klony i na narzędzia do zarządzania cyklem życia
danych. Pomogą one uporać się z szybko rosnącą ilością danych
przechowywanych jako kopie zapasowe.

 


Dariusz Dobkowski, Storage Sales & Business Unit Manager, HP

Dariusz Dobkowski,
Storage Sales
& Business
Unit Manager, HP


HP
W
minionym roku nabrały rozpędu inwestycje na rynku publicznym. Stanowiły
zauważalną część przychodów działu pamięci masowych HP w Polsce.
Największy progres dotyczy technologii SSD, która zaczęła być implementowana
w kupowanych macierzach dyskowych. Jest to zauważalne, ale stanowi ciągle
tylko kilka procent ogółu sprzedaży technologii dyskowych. Należy również
zauważyć przejście niektórych klientów z tradycyjnie zorganizowanej
pamięci masowej na pamięć masową pozyskiwaną jako usługa.

 

Netgear Większość potencjalnych nabywców w Polsce wciąż
nie ma pojęcia, do czego służy NAS. Niewiele lepiej wygląda sytuacja
w przypadku małych firm, które kupują urządzenia za około 500–800 zł,
a powinny za 3 tys. zł. Kupują więc tylko po to, żeby magazynować
dane i robić alternatywny backup względem serwera. Tymczasem zakres
funkcji oraz możliwości tych produktów są znacznie szersze.


Renata Krajewska, Product Manager, Synology

Renata Krajewska,
 Product Manager,
Synology


Synology
W
2013 roku rynek NAS w Polsce nadal był w fazie rozwoju. Przed nami
jeszcze sporo pracy, jeśli chodzi o segment konsumencki, a potencjał
jest spory. Przede wszystkim potrzebna jest edukacja klientów, głównie
użytkowników domowych, w zakresie ogromnych możliwości NAS-ów. Mogą być
wykorzystywane nie tylko do przechowywania danych, choć to główny powód, dla
którego zarówno klienci biznesowi, jak też indywidualni kupują urządzenia. Dla
nich ważny jest szybki i prosty dostęp, z uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa
danych. Chmura prywatna to usługa, która cieszy się uznaniem wśród firm
i konsumentów. W tej drugiej grupie rośnie świadomość przewagi chmury
prywatnej nad publiczną.

 

 

Jakie
szanse rysują się przed integratorami IT, jeśli
chodzi o sprzedaż rozwiązań storage’owych w 2014 roku?

EMC Trendy
biznesowe wpływające na wzrost zapotrzebowania na rozwiązania storage’owe to
niezmiennie mobilność, bezpieczeństwo i Big Data. Przedsiębiorstwa
inwestują coraz więcej w rozwiązania do obsługi wielkich zbiorów danych.
Dzięki temu możliwe jest uruchomienie nowych innowacyjnych modeli biznesowych.
W 2014 roku należy oczekiwać dalszego rozwoju technologii flash. Nadal
spodziewamy się dynamicznego wzrostu rozwiązań storage z zakresu midrange.
Zdecydowana większość tych systemów to będą macierze hybrydowe wykorzystujące
technologię flash i fast tiering.


Jarosław Raćkowicz, Channel Manager, Hitachi Data System

Jarosław Raćkowicz,
Channel Manager,
 Hitachi Data System


Hitachi Data
Systems
  Klienci
korporacyjni coraz częściej spoglądają w kierunku sprawdzonych rozwiązań
dla użytkowników mobilnych, które zapewniają pełną kontrolę
i bezpieczeństwo. Uważam, że dla wielu integratorów wdrażanie tego typu
systemów oznacza duże szanse rozwoju. Trend ten będzie utrzymywać się również
w kolejnych latach. Pamięć obiektowa i analiza danych typu dark data
pojawia się nie tylko na łamach opracowań analityków, ale coraz częściej
również w zapytaniach klientów, zainteresowanych wykorzystaniem
istniejących w ich środowiskach IT dużych zbiorów danych. Integratorzy
poszukujący możliwości odróżnienia się od konkurencji powinni budować
kompetencje w tej dziedzinie.

 

HP Polecam
poświęcenie uwagi rozwiązaniom do backupu i deduplikacji danych. Nasze
analizy wykazują, że rynek ten rośnie błyskawicznie, pozwalając na podwojenie
przychodów rok do roku. Nie można też pominąć rozwiązań
software-defined-storage, ponieważ nabierają one coraz większego znaczenia.
Zachęcam do lektury raportu z 2013 r. wydanego przez firmę
analityczną DCIG. Porównano w nim ponad 50 macierzy dyskowych klasy midrange różnych dostawców. To forma poradnika na
2014 r. dla kupujących i sprzedających te rozwiązania.

 

Synology W 2013 r. odnotowaliśmy wiele sukcesów
w segmencie rządowym, bankowym i dużych firm w Polsce. Klienci
zaczynają zdawać sobie sprawę, że wykorzystanie mocnych rozwiązań NAS jest
bardziej efektywne niż tradycyjnych serwerów. Dla integratorów systemów
i resellerów oznacza to coraz więcej możliwości sprzedaży NAS-ów na
wymienionych rynkach. Kolejny element to trend związany z rozwojem chmury.
Wiele firm interesuje się tym tematem i dla resellerów oferujących NAS-y
jest to doskonała sposobność sprzedaży.

 

Jaki był
rok 2013 dla waszej firmy?

EMC Rok 2013 był dla EMC okresem wzrostu.
Zaoferowaliśmy wiele nowych rozwiązań – we wrześniu 2013 r. odbyła
się premiera nowej generacji macierzy z serii VNX. Wprowadziliśmy również
na rynek unikatową technologię EMC VIPR. Dzięki niej klienci zyskują kontrolę
nad dużymi, heterogenicznymi środowiskami pamięci masowych i mogą wykonać
kolejny krok w stronę kontrolowanego software’owo centrum danych.

HDS  Rok 2013 możemy zaliczyć do bardzo
udanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zwiększyliśmy liczbę
klientów praktycznie w każdym sektorze, wprowadziliśmy na rynek nowy
produkt – HCP Anywhere – a nasze hybrydowe rozwiązanie do
wirtualizacji HUS VM, w którym stosujemy Hitachi Accelerated Flash, cieszy
się dużym zainteresowaniem obecnych i nowych odbiorców.

HP Miniony rok był dla działu HP Storage
rokiem transformacji biznesu w kierunku technologii 3PAR. Dzięki temu
prawie połowa przychodów działu pochodzi obecnie ze sprzedaży tych właśnie
rozwiązań. Wartym podkreślenia jest fakt wprowadzenia na rynek na początku
minionego roku rodziny 3PAR StoreServ 7000. W efekcie mogliśmy
zaproponować rozwiązania 3PAR tym klientom, którzy chcieli z nich
skorzystać, ale barierę stanowiła cena.


Piotr Dudek, Country Manager Eastern Europe, Netgear

Piotr Dudek,
Country Manager
Eastern Europe,
 Netgear


Netgear
Pomimo wyraźnego spowolnienia
w naszej branży, w pierwszym półroczu 2013 r. uzyskaliśmy ten
sam poziom sprzedaży co w analogicznym okresie roku ubiegłego. To dobry
prognostyk. O sile sprzedaży stanowiły produkty przeznaczone dla rynku
MSP. W szczególności są to urządzenia typu storage i wireless, które
kierujemy do klienta świadomego. Netgear może pochwalić się blisko
40-procentowym wzrostem sprzedaży urządzeń typu NAS. W ciągu miesiąca
sprzedajemy średnio około 200 takich urządzeń wyposażonych w 2–4 dysków
oraz 300 jednostek dwudyskowych. W Polsce głównymi odbiorcami są firmy.
Trafia do nich około 80 proc. tego sprzętu.

 

Synology W 2013 roku odnotowaliśmy wzrost
sprzedaży naszych urządzeń, szczególnie w segmencie biznesowym. Rynek
konsumencki rozwijał się mniej imponująco niż chociażby w sąsiednich
krajach. Widzimy duży potencjał na tym rynku, ale potrzebny jest wkład
w dalszy jego rozwój.

 

Dla CRN Polska wypowiadali się: Stanisław Leszczyński, dyrektor sprzedaży w firmie EMC odpowiedzialny za
MidMarket, Jarosław Raćkowicz, Channel Manager, Hitachi Data Systems, Dariusz
Dobkowski
, Storage Sales &
Business Unit Manager, HP, Piotr Dudek, Country Manager Eastern Europe, Netgear, Renata
Krajewska
, Product Manager,
Synology.