Cisco jest bez wątpienia jednym z liderów branży rozwiązań wideokonferencyjnych. Wideoter-
minale i kodeki tej marki należą do najpopularniejszych i najczęściej wybieranych na rynku, podobnie zresztą jak system Cisco Webex służący do prowadzenia webcastów i internetowych konferencji. Producent oferuje także sprzęt i oprogramowanie do budowy lokalnej infrastruktury (on-premise), zapewniającej sprawną współpracę oraz komunikację audio/wideo. W portfolio vendora znajduje się ponadto usługa chmurowa Cisco Spark. Przeznaczona jest dla małych i średnich firm, które coraz częściej są zainteresowane wideokonferencjami, jednak skala ich działalności nie uzasadnia – głównie ze względów finansowych – wdrożenia kompleksowych rozwiązań wideokonferencyjnych w siedzibie firmy.

Ważną cechą profesjonalnych systemów wideokonferencyjnych Cisco jest to, że rozmowy wideo – także prowadzone z wykorzystaniem infrastruktury chmurowej – są szyfrowane, co gwarantuje ich pełną poufność.

 

Rozwiązania dopasowane do potrzeb

Oferta systemów Cisco umożliwiającychprowadzenie wideokonferencji jest bardzo bogata. Dzięki temu z łatwością można dobrać właściwe rozwiązanie do indywidualnych potrzeb klienta. Wiele przykładów zastosowań, wraz z rekomendacją odpowiedniego sprzętu, producent prezentuje na stronie internetowej projectworkplace.cisco.com.

– Z naszych doświadczeń wynika, że firmy z sektora MŚP najczęściej są zainteresowane skorzystaniem z usług świadczonych w chmurze, a inwestycje ograniczają w zasadzie do kupna niezbędnych wideoterminali, koniecznych subskrypcji usług konferencyjnych i zapewnienia łącza internetowego o odpowiedniej przepustowości – tłumaczy Wojciech Kotkiewicz, Systems Engineer Manager w ABC Data. – Rodzaj sprzętu, który należy zastosować, zależy przede wszystkim od sposobu jego wykorzystania. Dostępne są m.in. samodzielne, niewielkie wideoterminale przeznaczone do indywidualnych rozmów, jak również takie, które na co dzień funkcjonują jako zwykły monitor komputerowy, a w przypadku połączenia wideo dzięki wbudowanej kamerze zamieniają się w nowoczesne narzędzie komunikacyjne.

 

Inną kategorią rozwiązań są urządzenia przeznaczone do zastosowania w salach konferencyjnych i szkoleniowych. W tym przypadku podstawowe znaczenie ma planowana liczba uczestników spotkań oraz to, czy będą wśród nich głównie odbiorcy treści, czy raczej osoby, które będą zabierały głos. W sprzedaży są systemy wideokonferencyjne umożliwiające montaż na stojaku, zawieszenie na ścianie, a także prowadzenie prezentacji z wykorzystaniem projektora. W portfolio ABC Data klienci znajdą również m.in. kodeki Cisco wyposażone w kamerę, które można podłączyć do zainstalowanego już w sali telewizora. Niemal wszystkie rozwiązania zapewniają podłączenie drugiego źródła obrazu (np. kolejnej kamery służącej do prezentowania szczegółów przedmiotu, którego dotyczy szkolenie)lub komputera, z którego wyświetlana będzie prezentacja albo film.

 

Profesjonalny dźwięk i obraz

W dużych rozwiązaniach wideokonferencyjnych, obok doskonałej jakości obrazu, równie ważne jest wysokiej klasy nagłośnienie. Powinno zostać dobrane w sposób zapewniający bezproblemową słyszalność dźwięku każdemu uczestnikowi spotkania. Nie może ono sprzęgać się z obecnymi w sali mikrofonami, gdyż staje się źródłem irytujących zakłóceń. Dlatego optymalnym rozwiązaniem jest wykorzystanie profesjonalnych systemów, których twórcy wyeliminowali ten problem.

Kolejne ważne zagadnienie to dobór odpowiedniej kamery. Ogniskowa znajdującego się w niej obiektywu powinna być dostosowana do wielkości sali. Jeżeli w małym pokoju kamera ma objąć zasięgiem całe pomieszczenie, konieczne będzie zastosowanie obiektywu szerokokątnego. Z kolei w dużych salach, gdzie jest wielu rozmówców, zasadne jest wykorzystanie obiektywów z zoomem.

W sytuacjach gdy prelegent chodzi po sali lub osoba mówiąca co chwilę się zmienia, warto skorzystać z opatentowanej przez Cisco techniki śledzenia rozmówcy (speaker track). Dzięki niej para kamer podłączonych do systemu wideokonferencyjnego cały czas nakierowuje się na aktualnie mówiącą osobę – wyjaśnia Wojciech Kotkiewicz.

Wybrane rozwiązania wideokonferencyjne Cisco w ofercie ABC Data

• Wideoterminale – nabiurkowe (seria DX), do sal konferencyjnych (seria MX), kodeki (seria SX).

• Spark – usługa chmurowa zapewniająca infrastrukturę do prowadzenia wideokonferencji i pracy grupowej. Większość wideoterminali i kodeki producenta są przystosowane do pracy z usługą Spark.

• Webex – usługa chmurowa do prowadzenia webinariów.

• Unified Collaboration – środowisko on-premise zapewniające m.in. telefonię i wideokonferencje, pocztę głosową, call center – w tym komunikację z klientami przez wideo, nagrywanie rozmów, komunikator Cisco Jabber i inne.

 

Ważną funkcją wyróżniającą profesjonalne rozwiązania jest automatyczne łączenie urządzeń mobilnych z wideo terminalami przy wykorzystaniu ultradźwięków. To wyjątkowe ułatwienie – dzięki niemu użytkownik systemu nie musi znać nazwy terminala, lokalizacji ani łączyć się z nim za pomocą kabla.

ABC Data zapewnia partnerom pełne wsparcie podczas projektowania systemów wideokonferencyjnych dla klientów, pomaga w doborze odpowiedniego pasma internetowego, a także demonstrowaniu funkcji poszczególnych rozwiązań. Do dyspozycji są także testowe licencje oprogramowania i usług w chmurze Cisco Spark. Co istotne, po okresie próbnym można je łatwo zamienić na pełne wersje, co eliminuje konieczność przeinstalowywania testowanego środowiska. Partnerzy ABC Data, którzy chcą wyspecjalizować się w dziedzinie rozwiązań do wideokonferencji, mogą też uzyskać prawo do samodzielnego generowania testowych kont dla swoich klientów.

>>> Trzy pytania do…

Wojciecha Kotkiewicza, Systems Engineer Managera w ABC Data

CRN Czy wytłumaczenie klientowi różnicy między rozwiązaniami do wideokonferencji klasy konsumenckiej i biznesowej stanowi dziś duże wyzwanie?

Wojciech Kotkiewicz Nie jest to proste, chociażby ze względu na łatwy dostęp do tanich lub bezpłatnych rozwiązań konsumenckich. Opowiadanie o zaletach profesjonalnych systemów, doskonałej jakości dźwięku i obrazu jest raczej mało skuteczne. Najlepszym sposobem, aby przekonać klientów do zakupu zaawansowanych rozwiązań, jest zaproszenie ich do salonu demonstracyjnego. Mogą w nim na własne oczy zobaczyć wyjątkową jakość obrazu generowanego przez wysokiej klasy kamery, także te z funkcją wykrywania aktualnego rozmówcy, oraz usłyszeć doskonałej jakości dźwięk zbierany przez wysokiej klasy, profesjonalne mikrofony stosowane w terminalach. Przekonają się też, jak łatwo obecnie obsługiwać nowoczesne systemy wideokonferencyjne. Generalnie zadaniem integratora jest przede wszystkim uświadomienie klientowi, że w tej metodzie komunikacji nie chodzi tylko o to, aby ludzie się widzieli i słyszeli. Celem jest stworzenie takiego klimatu spotkania, aby rozmówcy zapomnieli, że korzystają z systemu wideokonferencyjnego i skupili się na meritum rozmowy oraz na treści, nad którą wspólnie pracują.

 

CRN Czy po wdrożeniu takiego systemu konieczne będzie przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników?

Wojciech Kotkiewicz Zwykle nie jest potrzebne zaawansowane szkolenie, wystarczy kilkuminutowa demonstracja sposobu użytkowania niektórych funkcji. Rozwiązania te są tak intuicyjne, że nawet jeśli początkowo tylko kilka osób w firmie będzie umiało korzystać z systemu, szybko przekażą tę wiedzę pozostałym. Warto natomiast przeprowadzić szkolenie techniczne dla administratorów. Dzięki temu będą w stanie samodzielnie zadbać o optymalne warunki pracy systemów wideokonferencyjnych, związane chociażby z zapewnieniem odpowiedniego łącza internetowego i utrzymaniem najwyższej jakości połączeń.

 

CRN Gdy ponad dekadę temu profesjonalne rozwiązania wideokonferencyjne były wprowadzane na rynek, ich ceny zupełnie nie przystawały do realiów. Czy ta sytuacja się zmieniła?

Wojciech Kotkiewicz Ceny profesjonalnych rozwiązań wideokonferencyjnych są dziś wielokrotnie niższe niż kilka lat temu. Rynek szybko się rozwinął, a producenci znacznie rozbudowali swoją ofertę, dostosowując ją m.in. do potrzeb mniej zasobnych klientów. Ale oczywiście wciąż jest znaczna różnica w cenie między systemami biznesowymi i konsumenckimi. Jest porównywalna z tą, która występuje między rozwiązaniami sieciowymi dla korporacji i firm z sektora MŚP. Wyższa cena wynika jednak nie tylko z wyższego komfortu prowadzenia wideokonferencji, lecz przede wszystkim z jakości transmisji oraz jej stabilności. Klienci widzą korzyści ze stosowania tego typu rozwiązań, chociaż rzadko przeliczają je na pieniądze. Profesjonalne systemy wideokonferencyjne są raczej oceniane w kategorii udogodnień ułatwiających efektywne prowadzenie biznesu.

Więcej informacji: ABC Data, ul. Daniszewska 14, 03-230 Warszawa,

tel. (22) 676-09-00, ABCData-ValuePlus@abcdata.eu

Artykuł powstał we współpracy z firmą ABC Data.