Żyjemy w przełomowym okresie i nie mam tu na myśli jedynie tak ważkich kwestii jak wojna, inflacja czy niepokoje społeczne. Przełom, który mam na myśli, jest bardzo specyficzny, dlatego też pomijany w większości analiz rynkowych, a dotyczy kanału sprzedaży w branży IT. Zwrócili na niego szczególną uwagę analitycy Canalysa, informując, że rok 2024 będzie pierwszym w historii, w którym większość kupujących rozwiązania informatyczne dla sektora B2B to będą milenialsi – z ich sposobem myślenia, podejmowania decyzji i etyką.

W redakcji CRN Polska patrzymy na kwestię zmiany pokoleniowej pod jeszcze innym kątem. Zwracamy uwagę, że szybko nadchodzi czas, kiedy milenialsi wezmą na siebie – w niespotykanym wcześniej stopniu! – odpowiedzialność za dalsze utrzymanie i rozwój ekosystemu partnerskiego w naszej branży – ze swoim sposobem myślenia, podejmowania decyzji i etyką.

Dlatego właśnie w redakcji CRN Polska, która od 25 lat wspiera rozwój kanału sprzedaży i całej polskiej branży IT, zrodziła się myśl, żeby kolejnemu pokoleniu menadżerów i przedsiębiorców przekazać „wyryty w kamieniu” kanon postępowania w relacjach z partnerami biznesowymi, który to kanon w krótkim, a już z całą pewnością w dłuższym okresie zapewni im osiągnięcie trwałego, rynkowego sukcesu.

Idea ta nabrała kształtu Kodeksu Dobrych Praktyk Partnerskich Branży IT, który jednak nie powstał na zasadzie naszego CRN-owego widzimisię, w samej jedynie redakcji, ale jest wynikiem pracy konsultantów branżowych – grupy doświadczonych integratorów IT, którzy mieli w tym zakresie głos decydujący. Dziękując im za związany z tym wysiłek, wyrażamy nadzieję, że przełoży się on w kolejnych dekadach na jak najlepsze rozumienie i praktyczne wdrażanie (najlepiej przez wszystkich graczy rynkowych!) zasad partnerskich relacji w biznesie IT – z pożytkiem dla producentów, dystrybutorów, retailerów, integratorów, a w rezultacie także dla użytkowników końcowych, a więc całej krajowej ekonomii i funkcjonowania społeczeństwa. Trzeba bowiem podkreślić, że branża IT, od której w coraz większym stopniu zależy nasz sposób życia, komunikacji, pracy, jak też nasze bezpieczeństwo, a nawet zdrowie, stała się równie ważna, jak sektor energetyczny, wojskowy czy medyczny.  

Pierwszymi dystrybutorami, którzy podjęli się pełnienia zaszczytnej funkcji Ambasadorów Kodeksu Dobrych Praktyk Partnerskich Branży IT są: AB, Alstor, Bakotech, Exclusive Networks oraz Incom. To właśnie dystrybutorzy tworzą bowiem stosunkowo niewielką, ale wpływową grupę, która może z powodzeniem reprezentować rozproszoną społeczność integratorów, pełniąc tym samym rolę ambasadorów ich interesów wobec vendorów. Dotyczy to również dobrych praktyk partnerskich. W imieniu redakcji oraz konsultantów branżowych życzymy im powodzenia w pełnieniu tej misji.