Jarosław Niwiński, Niver, Baniocha

Pamięci Kingstona objęto dożywotnią gwarancją. Co ma zrobić klient, który chce reklamować uszkodzony produkt, a nie ma dowodu zakupu, ponieważ na przykład nabył pamięć z używanym sprzętem?

Marcin Hulski, Inter-Komp Serwis, Dąbrowa Tarnowska

1.Gdzie można reklamować pendrive’a, jeżeli brak oryginalnego opakowania?

2.Czy użytkownik końcowy może na własną rękę reklamować produkty Kingstona, a jeśli tak, to gdzie?

Ada Sokołowska, KKF, Jelenia Góra

Kiedy powstanie punkt serwisowy Kingstona w Polsce?

Wszystkie pamięci Kingstona mają dożywotnią gwarancję, z wyjątkiem pamięci USB, które objęte są 5-letnią. W takich przypadkach do realizacji gwarancji nie jest wymagany dowód zakupu ani oryginalne opakowanie. Zdajemy sobie sprawę, że użytkownicy końcowi często nie byliby w stanie spełnić tych wymagań. Wkrótce otworzymy centrum serwisowe w Warszawie, w którym będą mogli bezpośrednio wymienić pamięci. Do tego czasu należy zgłaszać się do jednego z naszych dystrybutorów w Polsce.

Dawid Rzepczyński, Interaktywne Studio Komputerowe, Kraków

1. Prosiłbym o ustosunkowanie się przedstawicieli Kingstona do artykułu z CRN nr 24 'Maszyna DDR2 ruszyła’, w którym (na str. 58) jest mowa o procederze sprzedaży pamięci przez dystrybutorów bezpośrednio na rynek detaliczny. Czy chodzi o wyeliminowanie mniejszych dystrybutorów, których nie stać na zaniżanie cen? Coraz częściej padają podobne pytania pod adresem różnych producentów. Czy to nie sygnał, że taka polityka kilku dystrybutorów ma doprowadzić do upadku małe firmy? Kingston przez prawie 20 lat pracował na swoją reputację. Na stronie http://www.kingston.com/plroot/company/corpinfo.asp czytamy o zasadach, ściśle zaplanowanym kanale dystrybucji, równości i ważności poszczególnych jednostek. Czy pozwalanie dystrybutorom na bezpośrednią sprzedaż detaliczną nie jest sprzeczne z filozofią firmy? Gdyby każdy producent przyzwalał na taki proceder, na rynku zostałyby tylko firmy mające największy kapitał, a wszyscy wiemy, co się dzieje przy małej konkurencji.

2. Za rok firma będzie obchodzić dwudziestolecie działalności. To dobry moment, by zapytać o plany dalszego rozwoju.

1. Jedną z zasad, których trzymaliśmy się od chwili powstania firmy, jest wykluczenie sprzedaży bezpośredniej użytkownikom końcowym. Kingston swoją pozycję rynkową w Polsce zawdzięcza między innymi polityce, która opiera się na współpracy z naszymi partnerami. Nie podejmujemy żadnych działań, które miałyby wyeliminować partnerów z rynku.

Żaden z naszych autoryzowanych dystrybutorów nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży detalicznej użytkownikom końcowym. Byłoby to sprzeczne z zasadami, które obowiązują naszych dystrybutorów w ramach podpisanych z nami kontraktów. Dostrzegamy, że w Polsce czasem dystrybutorzy zakładają nowe spółki, aby prowadzić sprzedaż detaliczną, głównie internetową. Kingston nie współpracuje jednak z żadną z takich firm.

2. Zamierzamy koncentrować się na tym, co umiemy robić najlepiej, a więc na naszym głównym i jedynym biznesie, jakim są pamięci. Kiedyś były to tylko pamięci operacyjne, kilka lat temu rozszerzyliśmy naszą ofertę także o pamięci flash oraz USB. To jest obecnie najszybciej rozwijająca się linia produktowa w naszej ofercie. Chcemy sukcesywnie kontynuować naszą strategię rozwoju biznesu w Polsce, zapewniając coraz wyższy poziom serwisu.

Marek Glasser, Logix, Warszawa

Proszę o wyjaśnienie statusu modułów pamięci Kingstona. Czy to pamięci typu Major, czy OEM? Czasami zawierają chipy markowe (Micron, Samsung), a czasami można na nich znaleźć logo Kingstona.

Kingston nie jest i nigdy nie był producentem chipów (układów DRAM), które są podstawowym komponentem w produkcji pamięci RAM. Na świecie jest łącznie kilkunastu ich wytwórców, z czego największych sześciu zaspokaja 96 proc. popytu. My do produkcji kupujemy wyłącznie najwyższej jakości, w 100 proc. przetestowane układy DRAM (chipy). Naszymi dostawcami są najwięksi producenci, tacy jak: Samsung, Infineon, Hynix, Micron, Elpida, Micron, Nanya.

Mamy bardzo dużą siłę przetargową w negocjacjach z dostawcami, możemy więc też zamówić u nich DRAM-y, na których znajdzie się logo Kingstona. Takie pamięci stanowią około 10 proc. oferowanych przez nas modułów.

Rafał Snarski, Centrum Komputerowe ZETO, Łódź

Dlaczego pendrive’y Kingstona od jakiegoś czasu nie mają już dołączonych sterowników, kabelków USB i smyczy?

Wszystkie sterowniki są zamieszczone na naszej stronie internetowej. Rzeczywiście wycofaliśmy się z oferowania kabelków oraz smyczy, ponieważ z przeprowadzonych szczegółowych ankiet wśród klientów na całym świecie, wynika, że chcieliby dostawać możliwie jak najtańsze pamięci USB. Najważniejsze są dla nich parametry i pojemność pamięci, a nie akcesoria. Proszę zauważyć, że wielu producentów pamięci USB zastosowało identyczną strategię i dzisiaj oferują wyłącznie pamięci USB bez żadnych dodatkowych akcesoriów w zestawie.

Marcin Wiensko, CI ZETO, Białystok

Dlaczego parametry i jakość pamięci Kingston ValueRAM jest tak różna w różnych partiach towaru?

Zapewniam, że wszystkie nasze pamięci ValueRAM są w 100 proc. zgodne ze specyfikacją i normami opracowanymi przez organizację JEDEC, która określa takie standardy dla producentów pamięci, i mają porównywalną jakość. Rozumiem jednak, że klienci wyżej cenią nasze pamięci wyprodukowane na chipach Samsunga niż z innymi, pochodzącymi od mniej znanego producenta. Zapewniam jednak, że to wyłącznie kwestia preferencji i nie ma to żadnego wpływu ani na parametry, ani na poziom awaryjności pamięci. Dodam tylko, że będąc absolutnie pewnymi najwyższej jakości naszych pamięci, wszystkie (bez względu na markę chipów, z których są zbudowane) obejmujemy dożywotnią (bezterminową) gwarancją.

Paweł Siwecki, Cyber-Shop, Kraków

Nasz klient otrzymuje rozpakowany produkt retailowy, np. kartę pamięci, bo dystrybutor (w tym przypadku Dramex) otwiera opakowania i nakleja na karty swoje stickery gwarancyjne. O ile przy sprzedaży bezpośredniej można klientowi wytłumaczyć, dlaczego tak jest, w przypadku sprzedaży internetowej jesteśmy posądzani o rozprowadzanie używanego towaru. Często ludzie kupują pamięci na prezent i wtedy jest problem. Dlaczego inni dystrybutorzy tego nie robią, a Dramex musi? Klient płaci za towar nowy i taki powinien otrzymać, a trudno wytłumaczyć mu, że produkt jest nowy, skoro opakowanie było otwierane.

Wiemy, że Dramex rozpakowuje pamięci, żeby oznakować je naklejką ze swoim logo. Firma chce w ten sposób promować swoją markę. Te pamięci, podobnie jak wszystkie inne nasze produkty, objęte są pełną gwarancją.

Przedstawiciel P.H.U. @RTI, Zbąszynek

Czy Kingston ma zamiar wprowadzić do masowej sprzedaży pamięci DDR w kościach 2x 1 GB, pracujących z częstotliwością 400 MHz lub więcej, przy timingach 2-2-2-5? Czy jest to technologicznie możliwe? Czy cena takich pamięci będzie konkurencyjna wobec produktów takich firm jak Patriot, Crucial Balistix i Buffalo, których kości 1 GB mają wysokie częstotliwości taktowania i duże możliwości o/c, ale jednak gorsze timingi?

Specyfikacja JEDEC dla pamięci DDR2 przewiduje Cas Latency na poziomie 4 dla pamięci PC2-4200 (533 MHz) oraz Cas Latency 5 dla PC-5300 (667 MHz), aby cały system, w tym także pamięć, mógł pracować stabilnie z innymi komponentami. Można zejść bezpiecznie z timingiem o 1 poziom, czyli do CL3. Możliwe jest uzyskanie Cas Latency 2, lecz niesie to ryzyko, że pamięci nie będą stabilne. Częstotliwość taktowania zegara jest zbyt wysoka, żeby pamięci mogły pracować stabilnie w każdych warunkach. Kingston ma w ofercie pamięci PC 533 CL3, lecz rozwiązania te są przeznaczone raczej dla entuzjastów overclockingu.

Marcin Kurzeja, Przedsiębiorstwo Informatyczne BeenGeen, Kalisz

Jak należy rozumieć wieczystą gwarancję udzielaną przez Kingston na pamięci? Interpretacja wielu dostawców jest bardzo różna i nie do końca klarowna, szczególnie dla klienta końcowego.

W polskim prawie handlowym, a także cywilnym, nie istnieje niestety żaden przepis, który regulowałby kwestie gwarancji bezterminowej (wieczystej). Okres gwarancji zawsze musi być jasno określony, dlatego wielu resellerów i dilerów oferuje np. 5 lat na pamięci. Szczerze mówiąc, Kingston nie ma na to wpływu. Proszę pamiętać jednak o tym, że wszyscy klienci zawsze mogą zgłosić się do naszych dystrybutorów, gdzie będą mogli w ramach gwarancji wymienić uszkodzoną pamięć na nową.

Piotr Pawlus, Marczyk, Nowy Sącz

Kiedy pojawi się oprogramowanie dla pamięci Data Traveler U3 smart, współpracujące z polskimi wersjami Windows?

Jesteśmy świadomi tego problemu i aktualnie pracujemy nad jego rozwiązaniem z Microsoftem. Spodziewamy się, że w ciągu kwartału będziemy mogli udostępnić na stronie internetowej oprogramowanie, które umożliwi naszym klientom używanie pamięci Data Traveler U3 z polską wersją systemu operacyjnego Windows.