W Polsce aż 40 proc. firm nie korzysta z systemów do centralnego monitorowania i zarządzania siecią – wynika z badania Axence przeprowadzonego wśród szefów i specjalistów IT. W gruncie rzeczy to dobra informacja dla producentów a także integratorów, którzy mają duże pole do popisu. Ale nienasycony rynek to nie jedyny powód do umiarkowanego optymizmu. Zmiany w świecie nowych technologii sprawiają, że środowisko IT staje się coraz bardziej złożone i wymaga nadzoru. Bez użycia specjalistycznych rozwiązań jest to raczej niemożliwe. Niemniej dobór odpowiedniego narzędzia nie należy do łatwych zadań, ze względu na mnogość dostępnych produktów, a także zróżnicowane potrzeby klientów.

Obserwujemy dwa równoległe trendy na rynku IT. Z jednej strony powstaje coraz więcej aplikacji działających na zasadach mikroserwisów, które skupiają się na obsłudze wyspecjalizowanych obszarów, np. monitoringu sieci. Z drugiej zauważamy zainteresowanie rozwiązaniami all-in-one, takimi jak Axence nVision. Ich wdrożenie jest krótsze, a koszty zakupu i utrzymania niższe niż w przypadku wyspecjalizowanych aplikacji, przeznaczonych do realizacji pojedynczych zadań – podkreśla Marcin Matuszewski, starszy inżynier pomocy technicznej w Axence.

Do zwolenników zintegrowanych systemów należą m.in. administratorzy IT, którzy wolą mieć dostęp do wszystkich potrzebnych funkcji z jednej konsoli, zamiast posługiwać się kilkoma różnymi narzędziami. Z drugiej strony o systemach wielofunkcyjnych często mówi się, że choć realizują wiele zadań, nie potrafią robić tego tak dobrze, jak wąsko wyspecjalizowane oprogramowanie. Z tą opinią nie zgadza się Marcin Matuszewski.

– Zintegrowane narzędzie zapewnia łatwe zarządzanie informacjami pochodzącymi z różnych obszarów, dotyczących sprzętu, oprogramowania lub działania pracowników. Co istotne, taki system wspiera też utrzymanie standardów bezpieczeństwa. To podnosi komfort pracy osób odpowiedzialnych za zarządzanie zasobami IT – mówi ekspert Axence.

I dodaje: – Wyróżnikiem naszego oprogramowania mają być nie tylko funkcje, ale też wygoda użytkowania w codziennej pracy. Drugim naszym celem jest dostarczenie produktu wysokiej jakości. Nasi klienci podzielają te opinie i cenią w Axence nVision jakość i przyjazny UX.

Integracja dla małych i dużych

Na ogół wielozadaniowe oprogramowanie do nadzoru nad zasobami IT umożliwia monitorowanie sieci, koordynowanie pracy stacji roboczych i użytkowników, obsługę zgłoszeń serwisowych czy ochronę danych wrażliwych. Axence nVision oprócz wymienionych funkcji realizuje też kilka dodatkowych zadań. System składa się z pięciu modułów, niezbędnych do kompleksowego administrowania infrastrukturą sieciową, w tym bezpłatnego modułu Network. Pozostałe cztery komponenty są wyceniane na podstawie liczby monitorowanych stacji roboczych. Moduł Inventory służy do zarządzania licencjami, prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz automatycznej inwentaryzacji komputerów. Z kolei Users odpowiada za monitorowanie aktywności użytkowników oraz blokowanie stron internetowych i aplikacji.

Tego typu działania nie muszą być narzędziem odgórnej kontroli poczynań pracowników. Uzyskane informacje często są wykorzystywane do budowania polityk dostępu do aplikacji oraz internetu. Poprawiają wydajność pracy oraz bezpieczeństwo firmy – zaznacza Marcin Matuszewski.

Moduł DataGuard chroni przed wyciekiem danych za pośrednictwem nośników wymiennych, takich jak pamięci przenośne lub łączące się z firmową siecią smartfony). Natomiast HelpDesk, którego popularność ciągle rośnie, wykonuje czynności związane z obsługą zgłoszeń pracowników i udziela im zdalnej pomocy. System tej marki trafia w potrzeby różnych grup użytkowników. Z oprogramowania korzystają instytucje publiczne, małe i średnie przedsiębiorstwa, a także korporacje. Na liście referencyjnej krakowskiego producenta znajdują się m.in.: Wittchen, Ziko Apteki, ArcelorMittal oraz Bombardier.

 

Dodatkowe informacje:

Łukasz Szefler, kierownik sprzedaży partnerskiej, Axence, lukasz.szefler@axence.net,

www.axence.net