ITSM w kierunku integracji i specjalizacji
Rosnąca złożoność infrastruktury IT oraz konieczność lepszego zarządzania procesami sprawi, że inwestycje w systemy ITSM i ESM staną się koniecznością, zwłaszcza w dużych organizacjach.
Dostawcy wskazują na szereg czynników, które hamują rozwój rynku ITSM oraz ESM.
Praktyki IT Service Management (ITSM) stają się coraz bardziej istotnym zjawiskiem na polskim rynku. Według raportu „IT Operations 2022”, opracowanego przez Let’s Manage IT, specjaliści pytani o kluczowe trendy w tegorocznych operacjach IT na pierwszym miejscu wskazują „autonomię i decentralizację, wymagającą dojrzałego zarządzania i praktyk ITSM”. Co więcej, według globalnej prognozy Market Research Future w latach 2022–2030 rynek ITSM będzie rósł w szybkim tempie, średnio 23,1 proc. rocznie, do poziomu 18,3 mld dol.
W opinii specjalistów podstawowy czynnik generujący popyt na systemy ITSM/ESM to zwiększenie złożoności infrastruktury IT i trendy związane z jej nowoczesnym zarządzaniem. Wdrożenie systemu ITSM oznacza, ujmując w dużym uproszczeniu, łatwe zarządza-nie zasobami IT oraz minimalizację ryzyka awarii.
Integratorzy największe zainteresowanie takimi systemami obserwują w branży medycznej, finansowej i przemysłowej. Użytkownicy oczekują przede wszystkim poprawy efektywności operacyjnej, zwiększenia stabilności i dostępności systemów IT, a także profesjonalnej obsługi pracowników i klientów zewnętrznych. Jednak dostawcy wskazują również, że zapotrzebowanie na rozwiązania ITSM/ESM jest widoczne we wszystkich branżach, nawet w małych firmach i jednostkach publicznych, tam gdzie zarządzanie usługami i procesami jest najważniejsze dla sprawnego działania biznesu (dobrym przykładem są banki i telekomy). Najczęściej z takich narzędzi korzystają duże wielooddziałowe firmy, zatrudniające powyżej 50 osób.
– Klienci cenią wygodę pracy opartej o jeden punkt kontaktu we wszystkich obszarach, które mogą dotyczyć organizacji spraw dla pracowników. Ważnym aspektem jest rozliczalność pracy, aby precyzyjnie móc planować zasoby potrzebne do rozwoju firmy – mówi Oktawiusz Środa, Head of Channel Department/Deputy Sales Director w MWT Solutions.
Przy czym czynnikiem generującym popyt na ITSM będzie integracja poszczególnych systemów informatycznych w taki sposób, aby procesy, które te systemy obsługują, były zautomatyzowane w stopniu przynoszącym firmie korzyści finansowe. Automatyzacja jest zresztą obszarem numer 1, na którym zdaniem specjalistów w raporcie „IT Operations 2022” będą koncentrować się ich firmy w 2023 r. Najbardziej pożądane według nich kompetencje to automatyzacja infrastruktury i zarządzania aplikacjami.
Do najważniejszych czynników generujących popyt na systemy ITSM i ESM należą też zwiększone wymagania dotyczące bezpieczeństwa danych.
– Rozwiązania ITSM/ESM pozwalają na lepsze zarządzanie dostępem do danych i aplikacji, co jest szczególnie ważne w czasach coraz częstszych cyberataków – zauważa Adam Stępień, Team Leader zespołu Atlassian Consultants w Deviniti.
Ważnym motywatorem dla klientów podejmujących decyzje o inwestycji, zwłaszcza w okresie spowolnienia gospodarczego, jest też redukcja kosztów i poprawa pozycji konkurencyjnej, co jest możliwe dzięki poprawie jakości usług i efektywności procesów biznesowych.
- brak wiedzy i doświadczenia pracowników na temat wdrożenia, co prowadzi do opóźnień i błędów;
- nieprawidłowo zdefiniowane wymagania, co skutkuje niezgodnościami w systemie, obniżając jego jakość i wydajność;
- integracja z innymi systemami może być skomplikowana i czasochłonna;
- brak zrozumienia kontekstu biznesowego, bez czego projekt może doprowadzić do strat finansowych;
- wysokie koszty, których często wymaga wdrożenie ITSM/ESM;
- kosztowne i czasochłonne wsparcie techniczne i szkolenia dla pracowników;
- niezbędne zarządzenie zmianą (wdrożenie może wymagać zmian w organizacji i procesach biznesowych), co może spotkać się z oporem ze strony pracowników;
- wdrożenie może wiązać się z ryzykiem naruszenia bezpieczeństwa danych, więc musi być dokładnie przemyślane i zabezpieczone przed atakami z zewnątrz.
Źródło: Adam Stępień, Team Leader zespołu Atlassian Consultants w Deviniti
Podobne artykuły
Cyfrowe archiwa pękają w szwach
Firmy natrafiają na coraz większe trudności związane z zarządzaniem cyfrowymi zasobami. Jednym z największych wyzwań jest archiwizacja dużych zbiorów danych.
Funkcje bezpieczeństwa w skanerach
Właściwa ochrona dokumentacji przetwarzanej przez skanery jest kluczowa dla zachowania poufności i zapewnienia zgodności z regulacjami. Dlatego warto postępować w zgodzie z wypracowanymi przez branżę najlepszymi praktykami.
Zarządzanie urządzeniami końcowymi: postępująca konsolidacja systemów
Zarządzanie urządzeniami końcowymi staje się nie lada wyzwaniem dla działów IT. To zła wiadomość, natomiast dobra jest taka, że na rynku istnieje cała gama rozwiązań, które umożliwiają uporanie się z tym problemem.