Hybrydowe IT – korzyści z obu środowisk

Szczególnie obecnie firmom trudno jest dokładnie zaplanować swój rozwój i przewidzieć potrzebę rozbudowy IT w perspektywie długoterminowej. Podejście hybrydowe daje możliwość alokowania zasobów dla krótkoterminowych projektów po niższych kosztach w porównaniu z rozwiązaniem wyłącznie on-premise. Pozwala również ograniczyć przeinwestowanie w obszarze IT.

Integracja rozwiązań chmury publicznej i prywatnej daje przedsiębiorstwom większą kontrolę nad ich danymi, umożliwiając dla każdej aplikacji wybór tego środowiska, które lepiej ją obsłuży. Z jednej strony hybrydowe IT ogranicza ryzyko specyficzne dla wyboru tylko chmury prywatnej lub tylko publicznej, a z drugiej – daje korzyści typowe dla każdego ze środowisk.

Przykładowo, dołączenie chmury publicznej umożliwia łatwiejsze skalowanie zasobów „w górę” i „w dół”. Gdy firma posiadająca własną serwerownię rozszerzy swoje IT o chmurę, zyska skalowalność rozwiązującą problemy w przypadku nagłego zapotrzebowania na moc. Sprawdziło się to szczególnie w czasie pandemii, gdy dla wielu systemów i aplikacji nastąpiło gwałtowne zwiększenie ruchu – ze względu na pracę zdalną i komunikację online. Systemy hybrydowe to także możliwość tworzenia środowisk awaryjnych. Chmura doskonale nadaje się do budowania różnych scenariuszy Disaster Recovery.

Z uwagi na regulacje oraz wciąż pewną mentalną barierę firmy mogą nie chcieć powierzać swoich krytycznych danych zewnętrznemu operatorowi chmury. Muszą wtedy zabezpieczyć je we własnym zakresie, zachowując nad tym pełną kontrolę. Z drugiej strony te przedsiębiorstwa, które nie mają takich potrzeb, chętnie zadanie ochrony swoich danych przeniosłyby na dostawcę chmury publicznej. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że ci działają w modelu odpowiedzialności współdzielonej z użytkownikiem.

Operator jest w przypadku usługi IaaS odpowiedzialny za całą infrastrukturę obsługującą środowisko IT – za usługi podstawowe, oprogramowanie do wirtualizacji i sprzęt, łatanie luk i naprawianie błędów w tym obszarze, a także zasilanie i redundancję urządzeń w centrum danych. Operator zapewnia odporność na szereg zagrożeń, np. ataków typu DDoS. Dużą zaletą chmury jest w znacznym stopniu ustandaryzowany cykl życia infrastruktury, więc mniejsze prawdopodobieństwo, że zmiany w tej warstwie będą miały znaczący wpływ na aplikacje.

Dla użytkownika współdzielona odpowiedzialność w usłudze IaaS oznacza to, że odpowiada on za to, co wnosi, czyli za systemy i aplikacje. Zarządzanie nimi, ich aktualizowanie i łatanie są po jego stronie. Co już mniej oczywiste, także do niego należy konfiguracja sieci i jej zabezpieczeń. Dlatego powinien podejść do bezpieczeństwa swoich zasobów w chmurze bardzo poważnie, bo ewentualne reklamacje mogą nie zostać przez operatora uwzględnione.

Chmura dla developera

Chmura oferuje niezależnemu dostawcy oprogramowania niski próg wejścia na rynek. Z kolei klientom zapewnia lepszy dostęp do różnorakich aplikacji i możliwość eksperymentowania z oprogramowaniem, które optymalizuje procesy biznesowe, zwiększa wydajność i produktywność ich firm. Dzięki usługom bazującym na chmurze firmy ISV mogą skoncentrować się na swoich podstawowych celach, czyli tworzeniu i dostarczaniu aplikacji, stale podnosząc jakość obsługi klientów.

Takie zadania, jak zarządzanie zasobami czy dostępnością platformy, mogą przenieść na swojego dostawcę chmury. Oczywiście nie jest to uniwersalne rozwiązanie. Niezależni dostawcy oprogramowania muszą przyjąć pragmatyczne podejście w migracji do chmury, stwierdzając najpierw, czy model usługowy będzie optymalny w przypadku ich bazy klientów, modelu finansowego i oferty oprogramowania.

Jeśli więc duża grupa klientów deklaruje chęć skorzystania z wszelkich zalet, które niesie z sobą przetwarzanie w chmurze, to dla ISV ten kanał sprzedaży musi stać się priorytetowy. Dostawcy chmury zachęcają do tego twórców oprogramowania, podkreślając jej liczne zalety, przede wszystkim związane z utrzymaniem infrastruktury, łatwą skalowalnością zasobów i ciągłością działania.

Chmura ma ISV ułatwić życie, zmniejszyć koszty i zapewnić zadowolenie użytkowników końcowych ze stałej dostępności aplikacji. Dzięki niej zyskują oni niski próg wejścia na rynek, a tym samym zmniejszają ryzyko wynikające z niepowodzenia przedsięwzięcia. Mają możliwość łatwego uruchomienia zasobów i testowania ich możliwości.

Zdaniem integratora

Michał Burda, CEO & Country Managing Director for Poland, DXC Technology Michał Burda, CEO & Country Managing Director for Poland, DXC Technology  

Infrastruktura techniczna jest jedynie warunkiem koniecznym, a nie gwarantem korzyści płynących z technologii dla biznesu. Warto zatem zadać sobie pytanie, czy model usługowy jest początkiem drogi do chmury, czy tylko nośnikiem procesorów, macierzy dyskowych oraz rozwiązań technicznych. Nie jest trudno wyobrazić sobie, że w wielu specyficznych przypadkach tradycyjny model może być mniej kosztowny, chociażby w sytuacjach, gdy biznes nie jest uzależniony od skalowania infrastruktury. Opcja infrastruktury jako serwisu daje jednak całe spektrum możliwości bez jednoczesnej konieczności wsparcia ze strony licznych zespołów utrzymania. Jego przewagą jest także skalowalność oraz brak potrzeby posiadania swoich centrów danych. IaaS jest po prostu bardzo wygodny, a co najważniejsze wprowadza swego rodzaju porządek i przewidywalność. Co więcej, aktualizacje systemów operacyjnych dokonywane są przez zasoby zewnętrzne, a więc „twarda” obsługa administratorska w głównej mierze leży poza odpowiedzialnością klienta.