W szybko zmieniającym się środowisku handlu detalicznego korzystanie z technologii przestało być luksusem, stając się koniecznością – wynika z najnowszego, globalnego raportu Total Retail „2024 Retail Technology Report”. Wraz z postępującą ewolucją w sposobach, w jaki zachowują się klienci i rosnącymi kosztami operacyjnymi, firmy z tego sektora muszą coraz częściej szukać „ratunku” w technologii. To właśnie rozwiązania IT mogą im pomóc w utrzymaniu dobrej pozycji rynkowej. Ze wspomnianego raportu wynika, że w skali światowej retailerzy planują w ciągu roku zwiększyć wydatki na nowe technologie o 6–10 proc.

Podobnie wygląda sytuacja na polskim rynku. Niemal wszyscy uczestnicy (95 proc.), przeprowadzonego na zlecenia Exorigo Upos badania „RetailTech 2024, czyli jak retail inwestuje w technologie” planują inwestować w najbliższym czasie w technologiczne rozwiązania dla handlu. Część tych planów związana jest, siłą rzeczy, z koniecznością dostosowania się do wymogów regulacyjnych. W sumie 44 proc. firm za niezbędne i nie- mogące czekać uznało wydatki związane z wprowadzeniem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który ma zacząć działać w przyszłym roku.

Priorytetowe okazały się być też inwestycje dotyczące wdrażania rozwiązań chmurowych oraz realizacji systemu kaucyjnego i udostępniania e-paragonów. Najbardziej znaczący, bo aż prawie ośmiokrotny, jest jednak wzrost zainteresowania wymianą obecnie używanych systemów i ich unowocześnieniem. Plany inwestycyjne w tym zakresie zadeklarowało 23 proc. podmiotów, w porównaniu z 3 proc. w poprzedniej edycji badania.

Źródło: Exorigo Upos, RetailTech 2024

Automatyzacja procesów

Za główny trend i wyzwanie w polskim handlu detalicznym w ostatnim czasie uznana została jednak automatyzacja procesów połączona z cyfryzacją prowadzonych działań. Wskazało na nią 44 proc. uczestników badania „RetailTech 2024”. Dopiero na kolejnych miejscach pojawiły się typowo branżowe zjawiska, jak ostra walka cenowa i niskie marże oraz spadek popytu i hamowanie produkcji.

Co ciekawe, na dominujące znaczenie digitalizacji zwracają uwagę głównie firmy, które w skali roku inwestują w rozwiązania IT najmniej, czyli do 2 proc. swoich obrotów. Z kolei dla przedsiębiorstw najbardziej zaawansowanych technologicznie, a więc wydających na IT w ciągu roku co najmniej 5 proc. obrotów, najbardziej zauważalny jest spadek popytu i hamowanie produkcji – automatyzacja procesów znalazła się na trzecim miejscu.

Jak komentują autorzy raportu, przygotowanego przez Keralla Research na zlecenie Exorigo Upos, może to wynikać z coraz bardziej zauważalnych na rynku różnic w poziomie zaawansowania technologicznego i chęci jego wyrównania przez podmioty mniej zainteresowane do tej pory wdrażaniem rozwiązań z zakresu automatyzacji.

Optymalizacja kosztów

Wzmożone zainteresowanie automatyzacją procesów może też mieć jednak przyczyny bezpośrednio w rosnących kosztach operacyjnych sektora handlu detalicznego. Jak wynika z opracowanego przez Future Mind raportu „State of Retail 2025”, mierzy się z nimi większość retailerów. Wielu przedsiębiorców obawia się także trudności w pozyskiwaniu pracowników, niestabilnej sytuacji geopolitycznej oraz zmiennej polityki handlowej. Odpowiedzią na te wyzwania ma być w dużej mierze właśnie optymalizacja procesów. Pomocne w tych działaniach mogą być nowe technologie, między innymi generatywna sztuczna inteligencja.

Prawie połowa (44 proc.) polskich przedsiębiorstw handlowych zamierza skupić się w tym roku przede wszystkim na zarządzaniu personelem jako głównej strategii obniżenia kosztów operacyjnych. W mniejszym lub większym stopniu chcą one wykorzystać do tych działań rozwiązania dotyczące automatyzacji pracy w celu jej usprawnienia i ułatwienia. Pomocne w tym zakresie mają okazać się aplikacje typu B2E (Business to Employee), których zastosowanie ma przynieść w efekcie również optymalizację wydatków.

Nieco ponad jedna trzecia firm handlowych (35 proc.) planuje obniżać koszty poprzez renegocjowanie umów z dostawcami, zakupy hurtowe, czy też zmianę dostawców. Na trzecim miejscu projektowanych działań optymalizacyjnych znajduje się natomiast automatyzacja procesów biznesowych, którą deklaruje 32 proc. respondentów badania „State of Retail 2025”. Wśród wykorzystywanych w tym zakresie rozwiązań wskazywane są zautomatyzowane kasy, zarządzanie zapasami czy robotyzacja poszczególnych czynności w ramach działalności handlowej.