Według badań wykonanych na zlecenie D-Link Technology Trend 32 proc. polskich internautów (czyli 4,2 mln osób) w roku 2008 zrobiło zakupy w sieci. To o milion więcej niż rok wcześniej, kiedy to 28 proc. badanych deklarowało taką formę nabywania produktów. W listopadzie i grudniu sklepy online odnotowały największą liczbę klientów.

Dlaczego wybierają sieć?

Polacy decydują się na zakupy w sklepach internetowych głównie ze względu na ceny, które – według nich – są korzystniejsze niż w sklepach tradycyjnych. Odpowiedź „jest taniej” wybrało 50 proc. ankietowanych. Prawie tyle samo (49 proc.) zdecydowało się na tę formę zakupów, podając jako argument możliwość dokonywania ich bez wychodzenia z domu. Prawie co czwarty Polak (23 proc.) przyznaje, że nie ma czasu na zaopartywanie się w mieście. 31 proc. biorących udział w badaniu twierdzi, że sklepy online oferują bogatszy asortyment towarów niż tradycyjne.

Grunt to dobre rady

Z badań D-Linka wynika też, że internauci, zanim podejmą decyzję o zakupie produktu online, czytają opinie innych konsumentów zamieszczane w komentarzach. Tak pod koniec 2008 r. deklarowało 77 proc. ankietowanych. W roku poprzednim w ten sposób postępowało 69 proc. respondentów. Spada natomiast zainteresowanie porównywarkami cen. Według ostatniego badania D-Linka korzysta z nich 53 proc. ankietowanych, w roku 2007 odsetek ten wynosił 77 proc.

Dużym powodzeniem wśród kupujących cieszą się serwisy aukcyjne – korzystało z nich 82 proc. internautów. Do wirtualnego koszyka najczęściej trafiały kosmetyki (39 proc.), odzież i obuwie (32 proc.), książki i filmy (30 proc.), zabawki (25 proc.), biżuteria (22 proc.), sprzęt komputerowy (20 proc.) i płyty CD (18 proc.).

Czego boją się internauci?

Autorzy badania zapytali internautów, którzy nie wydają pieniędzy w sieci, o powody tej decyzji. Okazuje się, że ciągle głównym argumentem jest brak możliwości obejrzenia towaru przed jego zakupem. Takiej odpowiedzi udzieliło 28 proc. osób uczestniczących w badaniu. Mniej Polaków niż rok wcześniej obawiało się nieuczciwych sprzedawców – 26 proc. (rok wcześniej tę opcję wskazało 33 proc. ankietowanych).

O BADANIU

Badanie D-Link Technology
Trend poświęcone
zakupom w Internecie
przeprowadzono pod
koniec listopada na próbie
1001 Polaków. Wykonało je
SMG/KRC.

Przelew lub pobranie

Przelew z konta bankowego to najpopularniejsza forma płatności, jaką wybierają klienci sklepów internetowych – korzystało z niej 61 proc. internautów. Płatność za pobraniem wskazało 48 proc. badanych. Sporadycznie klienci używali specjalnych kart do transakcji w Internecie, kart kredytowych, serwisów pośredniczących – te formy płatności cieszyły się zainteresowaniem 1 – 2 proc. klientów.