Potrzebę sięgnięcia po unijne środki w najbliższych latach deklaruje 36 proc. ankietowanych, podczas gdy 46 proc. nie ma takiego zamiaru. Co piąty integrator i reseller wciąż nie podjął jeszcze decyzji w tej sprawie. Takie wyniki nie zaskakują, gdy weźmie się pod uwagę, że z dobrodziejstw poprzednich funduszy (z lat 2007–2014) skorzystała, zaspokajając własne potrzeby, zdecydowana mniejszość prenumeratorów CRN Polska (16 proc.). Znacznie częściej natomiast wdrażali u swoich klientów dotowane systemy IT lub instalowali tam sprzęt finansowany ze środków unijnych. Takie informacje uzyskaliśmy od dwóch trzecich respondentów. W przypadku tzw. nowej perspektywy może już nie być tak różowo. Z danych CRN Polska wynika, że zleceń za pieniądze z UE spodziewa się mniej niż połowa resellerów i integratorów. Co trzeci zupełnie na to nie liczy, zaś co piąty jeszcze nie wie, czy uda mu się w ten sposób cokolwiek zarobić.

Dlatego nie powinno dziwić, że wśród polskich firm IT nie ma wcale zgody co do tego, czy unijne miliardy ożywią popyt na sprzęt i oprogramowanie w sektorze MSP. Zdaniem rozmówców CRN Polska wynika to z kilku przyczyn. Po pierwsze wciąż wielu przedsiębiorcom brakuje wiedzy na temat unijnego finansowania. Z kolei tacy, którzy po nie sięgnęli, skarżą się na skomplikowane, długotrwałe procedury. Co ważne, obecnie skala unijnego dofinansowania jest znacznie mniejsza niż poprzednio, gdy można było wystarać się nawet o zwrot 85 proc. kosztów projektu. To oznacza, że firmy, które
zechcą sięgnąć po dotacje, muszą być przygotowane na niemały wydatek również z własnej kieszeni. I wreszcie tym razem mamy do czynienia z nieco innym charakterem dotacji.

– Trzeba pamiętać, że nowa transza zdecydowanie różni się od poprzedniej. Tym razem położono nacisk na innowacyjność projektów. Wydaje nam się, że będzie to stanowić pewne utrudnienie, tym bardziej że wymusza w większości przypadków współpracę z uczelniami bądź ośrodkami badawczymi. Podsumowując, nowy okres finansowania będzie wymagał lepszego przygotowania i większego zaangażowania od firm składających wnioski – podsumowuje Dariusz Gajewski, prezes Newind.

Dane CRN Polska są zbieżne z raportem Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net (badania przeprowadzono w grudniu 2014 r.). Chęć starania się o pozyskanie funduszy unijnych zadeklarowało 16,2 proc. firm. Mniej niż połowa wciąż nie potrafiła określić, czy z tego wsparcia będzie korzystać, zaś co trzeci przedsiębiorca wykazał całkowity brak zainteresowania taką formą finansowania. Najczęściej wskazywanym powodem braku zainteresowania środkami z EU były skomplikowane procedury i trudności związane z przyznaniem dotacji.

Metodologia badania

Artykuł został opracowany na podstawie rozmów telefonicznych z 50 resellerami i integratorami z całej Polski (prenumeratorami CRN). W ankiecie wzięły udział osoby decyzyjne, najczęściej na szczeblu zarządu lub dyrekcji (menedżerowie ds. rozwoju, sprzedaży, marketingu). Sonda telefoniczna była prowadzona od 26 marca do 2 kwietnia br.

Autor jest specjalistą ds. bazy prenumeratorów CRN Polska. Współpraca: Tomasz Gołębiowski.