I tak właśnie się dzieje. Przy czym dla każdej firmy IT rakietą będzie coś innego, inna technologia, projekt, rozwiązanie, strategia. W wypowiedziach przedstawicieli szefów firm integratorskich nie brakuje więc haseł, od których jeszcze niedawno pęczniały marketingowe prezentacje, jak DevOps, cyfrowa transformacja, sztuczna inteligencja, robotyzacja czy IoT. Okazuje się, że obecnie to już faktyczne elementy strategii i cele projektów realizowanych u klientów końcowych. Ale nasi rozmówcy przywołują też hasła, które od lat funkcjonują w branżowej nomenklaturze, jak: chmura, outsourcing IT, digital signage, cyberbezpieczeństwo, MPS.

I choć strategie i pomysły na biznes różnią się w szczegółach, to łączy je jedno: prawdziwie optymistyczne nastawienie do przyszłości. W szczerość takich deklaracji pozwala nam wierzyć nie tylko wieloletnie doświadczenie w rozmowach z integratorami, lecz także wyniki najnowszej ankiety CRN.pl. Otóż ponad 80 proc. respondentów spodziewa się, że 2020 r. będzie lepszy dla ich firm niż 2019. Rok temu odsetek ten wynosił 46 proc. przy podobnej liczbie głosujących (blisko 100 przedstawicieli firm IT). Recepta na sukces jest, jak twierdzi większość respondentów, stosunkowo prosta, przynajmniej w teorii.

– Żeby utrzymać się na rynku, trzeba stale wyprzedzać konkurencję. Wymaga to ciągłej pracy nad rozwijaniem kompetencji zespołu i budowaniem konkurencyjnej, kompleksowej, innowacyjnej oferty. Należy być aktywnym, podejmować mądre decyzje, ale nie wolno bać się ryzyka. Proste, prawda? – mówi pół żartem, pół serio Marek Kuropieska, prezes Aspektu.

 

Cyfrowa transformacja się rozkręca

Jedną z firm, które starają się stosować do powyższych zaleceń, jest Komputronik Biznes. Poznański integrator w minionym roku postawił na rozwój oferty w kierunku projektowo-usługowym. Firmie udało się osiągnąć wzrost sprzedaży produktów własnych, takich jak MovarchDS w obszarze digital signage czy NetCorner w obszarze e-commerce. Podobnie jak w przypadku oferty outsourcingu IT i druku, które to usługi cieszą się coraz większą popularnością wśród klientów Komputronik Biznes. Integrator zacieśnił też współpracę z dużymi partnerami, jak Microsoft i Dell Technologies. Szef firmy zapewnia, że optymalizacja oferty i wdrożenie kluczowych obszarów pozwoliło zwiększyć rentowność prowadzonego biznesu.

W ciągu minionych 12 miesięcy zrealizowaliśmy wiele projektów klasy enterprise w obszarze infrastruktury data center, sieci oraz rozwiązań do zarządzania procesami i dokumentami. Udało nam się także sfinalizować projekty dla sektora publicznego, zarówno w obszarze dostaw infrastruktury, jak i bardziej zaawansowanych wdrożeń – przekonuje Sebastian Pawłowski, wiceprezes zarządu Komputronik Biznes.

O dużych projektach wspomina także Innergo Systems. Dzięki nim integrator staje się, w swojej ocenie, coraz bardziej rozpoznawalny na rynku. Dla tej firmy 2019 r. zakończył się wzrostem na poziomie ok. 20 proc. i modyfikacją strategii. Ogólnie rozpoznawalność, którą Innergo Systems zyskało podczas 10 lat działalności, sprawia, że firma zaczyna rozmawiać z potencjalnymi klientami o bardzo dużych i ciekawych kontraktach.

To wymaga od nas dyscypliny, zmian strategicznych i trudnych decyzji, które chcemy w kolejnych latach skutecznie wprowadzać w życie – mówi Paweł Dąbroś, prezes Innergo Systems.

Integratorzy o przyszłości – tej bliższej i nieco dalszej

Wojciech Wolny, prezes Euvic

W bieżącym roku planujemy udoskonalić naszą ofertę we wszystkich obszarach, ale szczególny nacisk chcemy położyć na usługi zarządzane w chmurze. Planujemy wdrożyć tutaj jeszcze więcej automatyzacji i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a także dopracować nasze pozycjonowanie na tym rynku. Wierzymy, że ten obszar stanowi naturalne dopełnienie innych pozycji z naszej oferty. Chcielibyśmy także udoskonalić nasz przekaz marketingowy, aby jeszcze skuteczniej konkurować na rynku globalnym. Geograficznie planujemy znaczące umocnienie pozycji Euvic w regionie DACH. Ma nam w tym pomóc umowa o strategicznym partnerstwie, którą niedawno zawarliśmy z BID Equity. Liczymy na rozpoczęcie współpracy z nawet 50 nowymi klientami w ciągu najbliższych 3 lat w tym regionie.

Magdalena Juszczyk, MCX Pro

2020 rok będzie w dużej mierze kontynuacją i ewolucją działań rozpoczętych w roku poprzednim. MCX Pro będzie się skupiać na sprzedaży rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa i komunikacji w biznesie. Planowane jest również poszerzenie portfolio produktów o rozwiązania z zakresu Smart City, w tym związanych z komunikacją, transportem i obsługą płatności. Oprócz tego firma planuje wprowadzenie usług opartych na najnowszych trendach w świecie technologii, które wspierają produkcję i zarządzanie energią ze źródeł odnawialnych.

kolejne wypowiedzi na następnej stronie

 

 

W ubiegłym roku na polu wspomnianego już outsourcingu IT bardzo aktywny był Euvic. Udoskonalenie oferty dotyczącej helpdesku, administracji i monitoringu IT, zarządzania sprzętem i licencjami, a także bezpieczeństwa szefowie tego integratora uznali wówczas za kluczowe. W efekcie usługi w tym obszarze stały się jedną z najszybciej rosnących kategorii w ofercie Euvica.

Rosnącym źródłem przychodów dla integratorów były w minionych kilkunastu miesiącach projekty związane z cyfrową transformacją, które klienci biznesowi kontynuowali bądź rozpoczynali w 2019 r. Euvic, w swojej ocenie, należy do nielicznych firm IT, które nie tylko wprowadzają u klientów innowacje technologiczne, lecz także są w stanie mierzyć wartość biznesową nowych rozwiązań.

To część naszej oferty MVP as a Service. MVP oznacza Minimum Viable Product. Umożliwia szybką weryfikację pomysłów i stworzenie prototypu, a następnie rozwiązania w oparciu o metodyki zwinne i podejście DevOps – tłumaczy Wojciech Wolny, prezes Euvica.

Integratorzy o przyszłości – tej bliższej i nieco dalszej

Marek Kuropieska, prezes Aspektu
W tym roku sporą część uwagi naszych klientów, a więc i naszą, będzie na pewno zaprzątać kwestia migracji do Androida. Microsoft z początkiem 2020 r. wycofał się ze wsparcia dla ostatnich wersji systemu Windows na urządzenia mobilne klasy korporacyjnej. Dla ich użytkowników oznacza to znaczne zagrożenie dla bezpieczeństwa danych, płynności funkcjonowania, a także dla codziennego komfortu użytkowania sprzętu. Rynek Androida dynamicznie się rozwija i oferuje wiele nowych możliwości. Aż się prosi, żeby z nich skorzystać. Pytanie tylko, jak rozwinie się sytuacja na polskim i globalnym rynku w 2020 r. Mam nadzieję, że kolejny kryzys ekonomiczny pozostanie wyłącznie ciekawym tematem dyskusji dla ekonomistów, zamiast stać się realnym problemem.

Sławomir Halbryt, prezes Sescomu
Rok 2020 i kolejne lata będą stały pod znakiem wzrostu znaczenia analizy danych w optymalizowaniu procesów. Przyczynią się do tego kluczowe, zmieniające się warunki prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak: ciągły wzrost kosztów pracy, deficyt pracowników, wzrost cen energii oraz wysoka dynamika rozwoju e-commerce, co wymusza poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych dla handlu tradycyjnego. Spowolnienie gospodarcze może spowodować ostrożność na rynku i brak gotowości do istotnych inwestycji.

kolejne wypowiedzi na następnej stronie

 

Z kolei przedstawiciele Sescomu, który funkcjonuje na rynku facility management w segmencie sieci handlowych, banków i firm telekomunikacyjnych, zauważają, że w 2019 r. coraz wyraźniej rosło znaczenie automatyzacji procesów. Według Sławomira Halbryta, prezesa gdańskiej firmy, klienci coraz chętniej rozpatrują różne możliwości wdrażania procesów transformacji cyfrowej i zastosowania robotów. Według rozmówcy CRN Polska istotnie wzrosło też zainteresowanie optymalizacją z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Z kolei dla XPlusa – obsługującego przede wszystkim sektor handlowy, produkcyjny i budowlany – był to szczególnie udany okres, głównie z uwagi na stale rosnący popyt na usługi chmurowe. Dzięki temu firmie udało osiągnąć dwucyfrowy wzrost w każdym obszarze swojej działalności. Przy czym najlepsze wyniki dotyczyły sprzedaży usług wdrożeniowych i utrzymaniowych. Szefowie XPlusa są także zadowoleni ze sprzedaży produktów własnych oraz licencji Microsoftu. Firma odniosła też konkretne korzyści, wychodząc poza lokalny rynek. W ubiegłym roku ponad 40 proc. przychodów pochodziło z umów z zagranicznymi klientami.

W 2019 r. rozpoczęliśmy współpracę z europejską instytucją finansową Euronext. Odpowiadaliśmy za migrację systemu ERP Microsoft Dynamics 2012 do wersji chmurowej 365. Dzięki temu sektor finansowy okazał się dla nas najbardziej dochodowy – podkreśla Karol Sudnik, Chief Executive Officer & Chairman of the Board w XPlusie.

Dodaje przy tym, że czynnikiem, który pozytywnie wpłynął na wyniki, było… powszechnie oczekiwanie na spowolnienie gospodarcze. Z jednej strony firmy w Polsce chętniej inwestowały w technologie, które mogłyby uodpornić je na kryzys. Z drugiej – obawa przed spowolnieniem gospodarczym sprawiła, że przedsiębiorcy z krajów zachodnich zaczęli poszukiwać dostawców usług z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy mogą zaoferować stawki niższe od niemieckich czy francuskich.

Również nasi rozmówcy z DSR, który w swojej działalności koncentruje się na branży produkcyjnej, dostrzegli występowanie podobnego trendu. Zgodnie z nim producenci inwestowali w nowe linie i przenosili produkcję z innych krajów do Polski. Nowe projekty dla branży produkcyjnej okazały się zatem najważniejszym elementem, który wpłynął na rozwój DSR w 2019 r. Piotr Rojek, prezes wrocławskiego integratora, podkreśla, że DSR uzyskało w tym okresie aż 20-proc. wzrost przychodów.

Integratorzy o przyszłości – tej bliższej i nieco dalszej

Piotr Kawecki, prezes ITBoom
Według wszelkich analiz w tym roku największą perspektywę rozwoju będą miały rozwiązania chmurowe, które w Polsce są warte już ponad 312 mln dol. W naszym kraju ten sektor będzie rosnąć pięć razy szybciej niż usługi czy sprzedaż hardware’u. W perspektywie najbliższych lat kluczowym obszarem będzie bezpieczeństwo. Sztuczna inteligencja, która obecnie bardzo dynamicznie się rozwija, dzięki procesowi samouczenia się będzie mogła przewidywać potrzeby użytkowników aplikacji czy wyłapywać niestandardowe zachowania. Przyszłość branży to zapewne bezpieczne rozwiązania IT, chroniące naszą tożsamość czy procesy biznesowe, ale jednocześnie pozwalające nam wykonywać dany proces szybciej i o wiele skuteczniej niż dotychczas.

Piotr Rojek, prezes DSR
Spółka DSR ma ustaloną strategię na najbliższe cztery lata. Będziemy się koncentrować na rozwoju oferty DSR 4FACTORY dla przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce. Ważnym elementem naszych działań w tym roku będzie kontynuacja prac mających na celu zaistnienie na rynkach zagranicznych. Jest to związane z zakończeniem w 2019 r. unijnego projektu Go to Brand, który pozwolił zaprezentować naszą ofertę w Kalifornii i Izraelu. Jesteśmy bardzo zainteresowani, żeby realizacja tego projektu zapewniła nam w najbliższych miesiącach przypływ nowych klientów na tych rynkach i realne przychody.

kolejne wypowiedzi na następnej stronie

 

Miniony rok był też bardzo intensywny dla firmyEngave. Warszawski dotychczasowy integrator bardzo mocno popracował nad swoją strategią i modelem biznesowym. Celem była transformacja z przedsiębiorstwa handlowo-usługowego na dostawcę strategicznego konsultingu technologicznego dla klientów biznesowych. Jak mówi Adrianna Kilińska, prezes zarządu Engave, technologie rozwijają się w tempie wykładniczym, a firmy z dnia na dzień tracą swoją przewagę konkurencyjną, więc digitalizacja jest nieunikniona. Zaznacza jednak, że trzeba do niej podejść mądrze.

Wspieranie klientów w doborze optymalnych technologii było zawsze w naszym DNA, ale teraz, po ważnych zmianach dokonanych w różnych obszarach firmy, chcemy się skupić na bardziej holistycznym podejściu, które pozwoli powiązać strategiczne cele klientów z ich transformacją cyfrową w taki sposób, by stała się ona dźwignią ich długofalowego wzrostu – zapewnia Adrianna Kilińska.

Kadry versus śmiałe plany

Dla naszych rozmówców 2019 r. stał także pod znakiem nowych certyfikatów i partnerstw technologicznych. Szczególnie powiodło się pod tym względem MCX Pro. Firma niedawno otrzymała certyfikat Cisco Advanced Collaboration Architecture Specialized Partner i ISO – w zakresie dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych biznesowych. Integrator podjął też współpracę z Beta Systems – dostawcą rozwiązań identity and access management w Europie. Otrzymał także tytuł złotego partnera Mitel, dostawcy rozwiązań UC&C.

Z kolei przedstawiciele Nedilo podkreślają partnerstwo z dostawcami systemów digital signage – Navori i Telelogos, cenne m.in. ze względu na fakt, że rozwiązania tych marek będzie oferował jako jedyny partner w Polsce. Rozwój kompetencji (obok budowania portfolio) z kolei to jedno z pól aktywności Aspektu. Integrator zorganizował też w ubiegłym roku dwie otwarte konferencje – pierwszą poświęconą wprowadzeniu unijnej dyrektywy TPD, a drugą – migracji do Androida na urządzeniach mobilnych klasy korporacyjnej.

Tymczasem ITBoom w minionych kilkunastu miesiącach powiększył zespół – zarówno o doświadczonych specjalistów, jak i osoby, które dopiero rozpoczynają swoją drogę zawodową. Powodem był przypływ nowych klientów, co – z powodu problemów z pozyskaniem fachowców – bywa czasem czymś na kształt klęski urodzaju.

Brak zasobów ludzkich to największa bariera, zaraz obok pesymistycznych nastrojów na rynkach Europy Zachodniej i spadających wartościach Giełdowego Indeksu Produkcji – mówi Piotr Rojek z DSR, który podkreśla przy tym szczególnie niską lub żadną dostępność kierowników średniego szczebla.

Integratorzy o przyszłości – tej bliższej i nieco dalszej

Bartłomiej Skorczyk, prezes Nedilo
Będziemy skupiać się na „wielowątkowości” nowoczesnych punktów handlowych, cały czas mając na uwadze znaczenie customer experience. W digital signage oznacza to m.in. komunikację dwukierunkową, np. przez ekrany dotykowe, a także mikrozarządzanie w skali całej sieci, czyli możliwość decydowania o jednym konkretnym wyświetlaczu, podczas gdy system komunikacji wizualnej obejmuje ich nawet kilkanaście tysięcy. Wyzwaniem jest złożoność takich projektów, zmuszająca nas do zintegrowania wielu technologii i procesów, a także wzięcia pod uwagę różnych czynników. Jest to równocześnie wyzwanie dla naszych klientów, którzy muszą być gotowi na wieloaspektowość w przypadku takich inwestycji. W codziennej pracy pomaga nam rosnąca świadomość klientów i fakt, że każde kolejne pokolenie jest jeszcze bardziej oswojone z technologiami cyfrowymi.

Paweł Dąbroś, prezes Innergo Systems
Minęło pięć lat, odkąd weszliśmy na rynek z produktami Apple dla biznesu, i rok, od kiedy oferujemy usługę ich finansowania – Apple Financial Services (AFS). Z perspektywy tego czasu obserwujemy ciekawą zmianę w podejściu firm do tego zagadnienia. Zaczęło się od bezwładności informacyjnej związanej z niepewnością i niedowierzaniem, czy w świecie biznesu da się połączyć dotychczasowe rozwiązania z nowoczesnymi możliwościami produktów Apple’a. Przeprowadziliśmy mnóstwo szkoleń, rozmów, warsztatów i testów w pracującej infrastrukturze. Dziś wiemy, że jest to bardzo dobry kierunek działań, zwłaszcza na rynku polskim. Osiągamy z miesiąca na miesiąc skokowy przyrost umów w systemie AFS, zgłaszają się do nas wciąż nowe, coraz większe przedsiębiorstwa, które są zainteresowane wdrożeniem rozwiązań tej marki. AFS mocno nam w tym pomaga, ale w planach na 2020 r. mamy również inne działania związane z produktami Apple’a, tak by nasze oferty odpowiadały na dynamicznie zmieniające się potrzeby coraz bardziej świadomych i wymagających klientów.

kolejne wypowiedzi na następnej stronie

 

 

Tymczasem zarząd Aspektu dostrzega pozytywną stronę niedoboru kadr po stronie klienta…

Niedobór pracowników w branży magazynowej, logistycznej i innych jest oczywiście niezwykle dotkliwy, przekłada się na codzienne funkcjonowanie wielu firm i znacząco ogranicza możliwość ich ekspansji. Paradoksalnie jednak to właśnie zła sytuacja na rynku pracy skłania wiele przedsiębiorstw do głębszego zainteresowania tematem szeroko rozumianej automatyzacji, a zatem i naszą ofertą – mówi Marek Kuropieska.

2020: jak podejść do oferty

Według Sławomira Halbryta zmiany w strukturze oferty integratorów wymusi postępujący spadek marż. Kompleksowość dostarczanych usług będzie przy tym ustępować wartości, jaką dostarcza integrator.

Spodziewamy się, że część klientów w poszukiwaniu swoich optymalizacji będzie chciała rezygnować z usług firm integratorskich, obawiając się silnego uzależnienia, a część wręcz przeciwnie, postawi na outsourcing, by skupić się na głównym procesie biznesowym. Będzie to okres przejściowych poszukiwań optymalnego modelu działania, a firmy integratorskie w tym procesie będą musiały na nowo zdefiniować swoją propozycję wartości – mówi prezes Sescomu.

Jak to ujmuje Karol Sudnik z XPlusa, dostosowanie dotychczasowego modelu działania integratorów do zmieniających się oczekiwań klientów będzie konieczne dlatego, że nikt nie chce już czekać latami na biznesowe korzyści wynikające z wdrożeń systemów. W tym kontekście rosnąca popularność chmury jawi się jako wyzwanie, ale zarazem szansa dla integratorów. Klient biznesowy coraz częściej upatruje w cloudzie faktycznego wsparcia dla biznesu, uzyskiwanego chociażby dzięki wielu różnorodnym usługom, dotychczas niedostępnym, ograniczonym, bądź zbyt kosztownym w modelu on-premise.

Dlatego też integratorzy muszą stać się bardziej elastyczni i być na bieżąco z wszystkimi nowościami oraz ogólnymi trendami na rynku usług i aplikacji chmurowych. Przykładem takiego podejścia może być tworzenie specjalnych stanowisk, typu „business system analyst”, którego głównym celem jest stałe przeczesywanie rynku pod kątem pojawiających się na nim produktów chmurowych – mówi Karol Sudnik.

Integratorzy o przyszłości – tej bliższej i nieco dalszej

Sebastian Pawłowski, wiceprezes Komputronik Biznes

Niezwykle dynamiczny rozwój technologiczny w obszarze IoT, sztucznej inteligencji, robotyki, który trwa już od kilku lat, wymusza na branży dostosowanie się do nowych realiów. Jednocześnie wspomniane obszary nie mają jeszcze wypracowanych standardów technologicznych i bezpieczeństwa. Wyzwaniem staje się coraz większa konsolidacja technologiczna największych podmiotów, która jest postrzegana jako duże zagrożenie dla mniejszych innowacyjnych przedsiębiorstw. W najbliższym czasie integratorzy IT będą musieli zaadaptować się do zmieniających się potrzeb rynkowych, związanych z brakiem specjalistycznej kadry, spowolnieniem gospodarczym, a także rosnącą ilością danych i kwestiami ich bezpieczeństwa. Firmy IT będą musiały także opracować skuteczny koncept sprzedażowy, który pozwoli wyróżnić im się na rynku. Nasza strategia na lata 2019–2024 zakłada transformację Komputronik Biznes w kierunku organizacji realizującej kompleksowe projekty usługowe.

Karol Sudnik, Chief Executive Officer & Chairman of the Board, XPlus

Bardzo ważne stają się dla nas rynki zagraniczne, przede wszystkim kraje Europy Zachodniej i Stany Zjednoczone. Tam zrozumienie nowych technologii jest znacznie większe niż w Polsce, co ułatwia sprzedaż usług. Szacujemy, że w tym roku już blisko połowa naszych przychodów będzie generowana za granicą. Jeżeli chodzi o konkretne obszary, to widzimy bardzo duży potencjał w usługach wdrożeniowych i utrzymaniowych, gdzie zakładamy wzrost w nadchodzących miesiącach o ponad 50 proc. Skupiamy się przede wszystkim na migracji systemów ERP z rozwiązań on-premise na chmurowe. Co do wyzwań to na pewno należy wskazać na bardzo dużą konkurencyjność na rynkach zachodnich i brak zaufania do dostawców rozwiązań IT z firm z Europy Wschodniej. Przeszkodą może się też okazać spowolnienie, gdyby naprawdę do niego doszło. Chociaż, paradoksalnie, obawa przed jego nadejściem do tej pory przede wszystkim nam pomagała, a nie utrudniała działania.

 

 

 

Symmetry, jeśli chodzi o chmurę, podkreśla rozwój kompetencji w planowaniu architektury opartej na chmurach publicznych i modelu hybrydowym. Według integratora świadczenie usług migracji do chmury wraz z utrzymaniem, zarządzaniem i rozwojem środowiska to główne obszary warte zaproponowania klientom. Według Pawła Bociągi, prezesa zarządu Symmetry, w 2020 r. w centrum uwagi firm integratorskich będzie rozwój oferty w dziedzinie usług chmurowych on-premise oraz chmur publicznych. Ważne jest, by przygotować portfolio zawierające jak najwięcej możliwości dotyczących rozwiązań cloudowych (w tym m.in. AWS, Google Cloud, MS Azure i Oracle Cloud), a następnie skupić się na usługach.

Ciekawe jest przy tym podejście szefa Euvica, który przywołuje pojęcie integratora 2.0 – jako idealnego modelu dla firm IT w obecnych warunkach rynkowych.

To firma łącząca w sobie stabilność finansową i wiele różnych kompetencji. Na przykład jest w stanie sprostać nawet najbardziej sformalizowanym wymogom projektowym przy zachowaniu zwinności w działaniu. Ma kompetencje doradcze, przejrzyste procedury postępowania, zapewnia łatwy dostęp do specjalistów i elastyczność podczas całej współpracy – wyjaśnia Wojciech Wolny.

Taki model działania zdaje się wręcz konieczny, jeśli wziąć pod uwagę, że coraz widoczniej rysującym się trendem jest wielopłaszczyznowość wdrożeń. Oznacza to, że do niedawna standardem była realizacja projektu w jednym konkretnym dziale przedsiębiorstwa. Teraz zachodzi konieczność tworzenia rozwiązań zespalających całe procesy, od działu produkcji, automatyzacji pracy – chociażby urządzeń spiętych w IoT – po zarządzanie finansami i księgowość.

W każdym z tych obszarów rozwiązania informatyczne zapewniają usprawnienia, które czynią pracę tańszą, efektywniejszą i precyzyjniejszą – mówi Piotr Kawecki, prezes ITBoom.

Wyzwaniem staje się przy tym nie tylko obsługa większych przedsiębiorstw, decydujących się na realizację często skomplikowanych projektów i zwinnego podejścia integratorów. Według Magdaleny Juszczyk z MCX Pro integratorzy powinni się bardziej przyłożyć do pracy edukacyjnej na rynku małych i średnich przedsiębiorstw i wziąć pod uwagę nowe potrzeby tych firm, gdyż dzięki szybkiemu rozwojowi technologicznemu mogą one sobie pozwolić na rozwiązania jeszcze niedawno dla nich niedostępne, a nawet – w ich świadomości – zarezerwowane dla biznesowych gigantów.

Mówimy tu przede wszystkim o rozwiązaniach ułatwiających pracę i dbających o bezpieczeństwo informatyczne. Naszym zadaniem na ten rok jest więc edukacja przedsiębiorców dotycząca tych produktów oraz pokazanie im, że proponowane usługi nie tylko pozwolą na zwiększenie ich potencjału biznesowego, lecz także są dla nich atrakcyjne finansowo – przekonuje Magdalena Juszczyk.